На головну | Пишіть нам | Пошук по сайту тел (063) 620-06-88 (інші) Укр | Рус | Eng   
Сила інтелекту не в тому, щоб все знати, а в тому щоб знати, де в даний момент можна знайти необхідну інформацію
  новини  ·  статті  ·  послуги  ·  інформація  ·  питання-відповіді  ·  про Ващука Я.П.  ·  контакти за сайт: 
×
Якщо ви помітили помилку чи похибку, позначте мишкою текст, що включає
помилку (все або частину речення/абзацу), і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нам.
×

Умови вибору й реєстрації товарного знаку (ч.2)

2005-12-03
Ярослав Ващук

 

(закінчення, початок на сторінці)

 

4. Знаки, що представляють собою форму товарів, що визначається винятково або головним чином властивістю або призначенням товарів. Ці позначення можуть бути включені в товарний знак як неохоронювані елементи, якщо вони не займають у ньому домінуючого положення, крім того, це положення не застосовується відносно позначень, які придбали розпізнавальну здатність у результаті їхнього використання.

При визначенні можливості надання правової охорони для об’ємних товарних знаків застосовують правило: якщо форма позначення визначається винятково або головним чином функціональністю, є традиційною й безальтернативною для виробів такого ж призначення — позначення не може бути визнане охороноздатним. Так, не буде зареєстрована як товарний знак традиційна форма пляшки, традиційна форма книги, конверта, як форма, що не володіє розпізнавальною здатністю. Не може бути зареєстрована як товарний знак традиційна форма гайки, болта й т.і., оскільки ця форма обумовлена винятково функціональністю цих виробів.

Ще раз повторимо, що перераховані вище позначення можуть бути включені як неохоронювані елементи в товарний знак, якщо вони не займають у ньому домінуючого положення. Крім того, можуть бути зареєстровані перераховані вище позначення, якщо вони придбали розпізнавальну здатність у результаті їхнього використання (якщо, звичайно, Вам удасться переконати в цьому експертизу).

Визначення «абсолютні», указують на ті обставини, що ці підстави для відмови в реєстрації позначень як товарні знаки припускають повну відсутність розпізнавальної здатності в позначень, що не дозволить їм виконувати функції товарних знаків. Уникнути відмови в реєстрації по цих підставах практично неможливо, хоча тут, як і скрізь, є свої виключення.

Перераховані в п. п. 1 — 4 позначення можуть бути включені в товарний знак як неохоронювані елементи, якщо вони не займають у ньому домінуючого положення, крім того, ці положення не застосовуються відносно позначень, які придбали розпізнавальну здатність у результаті їхнього використання. Обов’язок доведення цього факту лежить на заявнику.

Продовжимо розгляд абсолютних підстав для відмови в реєстрації позначень як товарні знаки.

Відповідно до міжнародних договорів не допускається реєстрація як товарні знаки позначень, що складаються тільки з елементів, що представляють собою:

державні герби, прапори й інші державні емблеми, або подібні з ними до ступеня змішання позначення;

скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій, їхні герби, прапори й інші емблеми, або подібні з ними до ступеня змішання позначення;

офіційні контрольні, гарантійні й пробірні клейма, або подібні з ними до ступеня змішання позначення;

печатки, нагороди й інші знаки відмінності, або подібні з ними до ступеня змішання позначення.

Такі елементи можуть бути включені як неохоронювані елементи в товарний знак, якщо на це є згода відповідного компетентного органа.

Ця норма Закону відносяться до використання в товарному знаку точних копій гербів й інших емблем. Практика показує, що можна увести до складу товарного знаку герб, близький за формою державному Гербу України, але, проте, що має істотні відмінності (не завжди помітні для недосвідченого споживача). Тим більше практика допускає до реєстрації як товарні знаки стилізації як герба в цілому, так і його фрагментів.

Незважаючи на спокусу використання в товарному знаку відомих офіційних символів й емблем, помітимо, що жоден із всесвітньо відомих товарних знаків не містить подібних позначень.

Не допускається реєстрація як товарні знаки позначень, що представляють собою або що містять елементи:

що є неправдивими або здатними ввести в оману споживача щодо товару або його виготовлювача;

що є суперечними суспільним інтересам, принципам гуманності й моралі.

Відповідно до нормативних документів Укрпатенту до неправдивих і здатним ввести в оману відносяться, зокрема, позначення, що породжують у свідомості споживача представлення про певну якість товару, його виготовлювача або місце походження, що не відповідає дійсності.

Так, може бути відмовлено в реєстрації як товарний знак позначення, у якому зображені вигадані нагороди, неправильно зазначені рік створення фірми або інших відомостей про товар або виробника, місце походження товару й т.і. Наприклад, позначення, що містить словесний елемент «золото» не може бути зареєстроване для біжутерії, але може бути зареєстроване як фантазійне позначення, наприклад, для цукерок, шоколаду. Але іноді рішення Укрпатенту дивують, до прикладу свідоцтво на знак для товарів і послуг № 49935, зареєстроване на послугу «рекламування золотих виробів...»

Позначення, що містить елемент «Зроблене в Італії», не може бути зареєстроване для українського чи російського або будь-якого іншого виробника, крім італійського. Швейцарській фірмі було відмовлено в реєстрації об’ємного товарного знаку, що зображує флакон для одеколону у вигляді силуету Ейфелевої вежі, оскільки це позначення здатне створити в споживача неправильне уявлення про місце виробництва товару: споживач може уявити, що цей одеколон виготовлений у Франції (Парижі), у той час, як він зроблений у Швейцарії.

Відносно позначень, що суперечать суспільним інтересам, принципам гуманності й моралі, можна сказати, що оцінка позначень із цього погляду пов’язана із загальноприйнятими світовими стандартами моралі, а також національними традиціями й культурою.

У серпні 2001 року у Швейцарії був зареєстрований товарний знак «Бен Ладан» на ім’я швейцарської компанії, яким володів брат відомого сьогодні організатора терактів 11 вересня 2001 року в США. Після подій, що відбулися в США, патентне відомство Швейцарії порахувало правильним скористатися відносно марки «Бен Ладан» статтею законодавства, що дозволяє знімати захист із торговельних марок, назви яких суперечать «моральним принципам». Знак був анульований. («Вести.Ru» 18.07.2002).

Рік назад компанія Bosch Siemens Hausgeraete (BSH), спільне підприємство Bosch й Siemens по випуску товарів народного споживання, звернулася в американське патентне бюро із проханням дозволити використати назву Zyklon для цілого ряду товарів, у тому числі й кухонних печах. Представники єврейських громадських організацій засудили цей крок Bosch Siemens Hausgeraete (BSH). Вони нагадали, що в Другу світову Siemens використав рабську працю остарбайтерів. Siemens відмовилася від планів зареєструвати торговельну марку Zyklon через моральні міркування. Майже так само — Zyklon B — називався газ, що використовували в нацистських концтаборах. (Новини Бі-Бі-Сі 5.05.2002).

3. Товарний знак: інші підстави для відмови в реєстрації

Не можуть бути зареєстровані як товарні знаки позначення, тотожні або подібні до ступеня змішання з: товарними знаками інших осіб заявленими на реєстрацію (якщо заявки на них не відкликані) або охоронюваними в Україні, у тому числі відповідно до міжнародних договорів України, відносно однорідних товарів й володіючі більше раннім пріоритетом. Реєстрація зазначеного товарного знаку відносно однорідних товарів допускається лише за згодою правовласників.

Не можуть бути зареєстровані як товарні знаки позначення, тотожні або подібні до ступеня змішання з: товарними знаками інших осіб, визнаними у встановленому дійсним Законом порядку загальновідомими в Україні товарними знаками відносно однорідних товарів. Реєстрація зазначеного товарного знаку відносно однорідних товарів допускається лише за згодою правовласника. Зміст цього пункту буде зрозумілий, якщо ми визначимо значення терміна «загальновідомі в Україні товарні знаки».

Тут мова йде про знаки, які в результаті тривалого використання заслужили в споживачів загальне визнання, а маркіровані цими знаками товари оцінюються споживачами як товари гарантовано високої якості. Такі знаки в літературі називаються загальновідомими або добре відомими. Деякі загальновідомі знаки стали сприйматися як національні символи країни. Наприклад, Chanel (Франція), Coca-Cola (США), Ferrari (Італія), Volvo (Швеція), Siemens (Німеччина), Toyota (Японія). Міжнародна угода по охороні промислової власності, укладена в 1883р. у Парижі, відома як «Паризька конвенція», з 1925 року містить рекомендації з охорони загальновідомих знаків у країні-учасниці конвенції навіть без їхньої реєстрації.

Відповідно ст.25 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» охорона прав на добре відомий знак в Україні здійснюється на підставі визнання знака добре відомим Апеляційною палатою або судом. За даними Держдепартаменту, з березня 2004 року Апеляційною палатою було визнано добре відомими п’ять торговельних марок: «Миргородська», «Корвалол», «Гетьман», «Yahoо», «5 капель». Знак «Макдональдс» було визнано добре відомим у судовому порядку. (Офіційне визнання знака добре відомим в Україні)

З 2000 року в Російській Федерації в якості загальновідомих визнані товарні знаки «Известия», «Уралмаш», «Ява», «Здоровье», «Арарат», Coca-Cola, «Клинское», «Ферейн» й ін. Поки всього 13 знаків.

Не дивлячись на можливість охорони загальновідомого у світі знака в країні-учасниці Паризької конвенції без обов’язкової реєстрації, правовласники таких знаків надають превагу все-таки реєстрації їх у всіх країнах, що представляють для них економічний інтерес. Так, знак Coca-Cola зареєстрований в Україні в різних модифікаціях для різних класів товарів і послуг, усього більше десяти реєстрацій. І не дарма. Оскільки визнання загальновідомим в Україні вже зареєстрованого в Україні товарного знаку дозволяє поширити його охорону на товари, не однорідні з тими, для яких знак зареєстрований. Правда, за умови, що законні інтереси правовласника загальновідомого знака ущемлені при використанні знака іншою особою.

Висока репутація добре відомих товарних знаків викликає масові підробки цих знаків. Це становить небезпеку через можливість втрати знаком розпізнавальної здатності або перетворення знака в родове найменування товарів певного виду. Власники загальновідомих і добре відомих знаків активно ведуть боротьбу з «неправильним» використанням свого товарного знаку. У Франції, наприклад, фірма Chanel позивала проти подружньої пари, що назвала свою дитину Chanel. (В.М. Мельников. Товарні знаки за рубежем у переддень XXI століття. — М.: ИНИЦ Роспатента, 2002, с. 48.).

У Бразилії було відмовлено в реєстрації позначення Scansani McDonalds, як підробки знаменитого знака McDonalds навіть відносно неоднорідних товарів.

У зв’язку із цим можна тільки позаздрити безпосередності фірми ТОВ «Агат» із Санкт-Петербурга, що розвиває мережу ресторанів швидкого харчування під маркою «Блин-Дональтс».

У часи існування СРСР загальновідомими знаками визнавалися (правда, неофіційно) забуті зараз такі знаки, як: «Слава» (годинники), «ЗИЛ» (холодильники), «Поморин» (зубна паста), Optima (друкарські машинки), Florena (косметика), Balcan (овочеві консерви). (Л.П. Саленко. Значення й особливе положення загальновідомих товарних знаків. «Питання винахідництва», № 12, 1988р., с. 31.).

джерело: Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:




2020-11-20
Жива вода
інші статті...
© Ярослав Ващук, 2003-2023
при використанні будь-яких матеріалів сайту посилання на джерело обов'язкове
[pageinfo]
сайты Хмельницкого bigmir)net TOP 100