Ярослав Ващук
1. Сфера дії, термін дії, попереджувальне маркування, види товарних знаків.
Головною функцією товарного знаку є його розпізнавальна функція, тобто здатність
товарного знаку відрізняти товари або послуги одного виробника від однорідних
товарів або послуг іншого виробника. Ця функція товарного знаку активно застосовується
в рекламі. Потужний виробник намагається, майже насильно, впровадити свій товарний
знак у нашу свідомість і навіть підсвідомість. Так, що ми автоматично побачивши
пральний порошок, або зубну пасту, або соняшникове масло, або інший товар згадуємо
конкретну рекламу, що найбільше часто й активно впливає на нас. Без товарного
знаку, у якому сконцентрований якийсь образ фірми-виробника, досягти такого
впливу на споживача було б практично неможливо.
Товарний знак реєструється відносно тих класів товарів/послуг, у яких передбачається
його подальше використання. Саме в межах цих класів при державній експертизі
буде оцінюватися тотожність або подібність до ступеня змішання реєструємого
товарного знаку із зареєстрованими або заявленими до реєстрації позначеннями
для однорідних товарів і деяких інших об’єктів інтелектуальної власності. Інакше
кажучи, реєстрації як товарний знак підлягає позначення, що відрізняється від
зареєстрованих і заявлених до реєстрації товарних знаків, настільки, щоб у свідомості
споживача ці знаки не змішувалися. При цьому порівняння знаків буде провадитися
тільки для однорідних товарів/послуг.
При виборі класів товарів і послуг, у рамках яких передбачається реєстрація
знака необхідно враховувати можливі дії несумлінних конкурентів, які можуть
зареєструвати точно таке ж позначення в класах, що залишилися, для неоднорідних
товарів і послуг. Незалежно від сфери діяльності, для попередження можливих
випадків несумлінної конкуренції, корисно реєструвати товарні знаки в таких
класах, як, наприклад:
Клас 9 — включає магнітні носії інформації, диски звукозапису;
Клас 16 — включає паперові носії інформації, упакування, шрифти;
Клас 35 — включає рекламу, просування товару [для третіх осіб];
Клас 38 — включає передачу повідомлень і зображень із використанням комп’ютера.
Реєстрація товарного знаку в Україні діє протягом 10 років з дати надходження
правильно оформленої заявки в Патентне відомство. В останній рік дії реєстрації
за заявою власника можливе продовження реєстрації щораз на 10 років. Таким чином,
дія товарного знаку може бути як завгодно тривалою. Така можливість передбачена
практично у всіх країнах світу. З кінця 19 століття діють такі відомі товарні
знаки, як Coca-Сola, Mercedes, Shell, Zinger, Zeiss і сотні інших знаків.
Власник зареєстрованого товарного знаку може проставляти поруч із товарним
знаком попереджувальне маркування, що вказує на реєстрацію його в Україні. У
світовій практиці прийняті наступні види маркування:
у вигляді латинської букви R (Registered),
у вигляді знака ® (Registered),
у вигляді словесного позначення «товарний знак»,
у вигляді словесного позначення «зареєстрований товарний знак».
Особа, що використає попереджувальне маркування стосовно незареєстрованного
в Україні товарного знаку, несе відповідальність за Законом України «Про
захист від недобросовісної конкуренції».
Як товарні знаки можуть бути зареєстровані словесні, зображувальні, об’ємні,
звукові, світлові, запахові і інші позначення і їхні комбінації. Подивимося
на деякі приклади товарних знаків.
Словесні позначення: Оболонь; Джип; Coca-Cola; Кока-Кола; Будьмо!;
Ющенко; Napoleon; Створимо майбутнє власними руками; 1C і т.д.
До словесних позначень відносяться слова, сполучення букв, що мають словесний
характер, словосполучення, пропозиції, інші одиниці мови, а також їхнього сполучення.
Із усієї маси товарних знаків до 80% відносяться до словесних. У цих знаків
є додатковий канал сприйняття — слуховий, що дозволяє рекламувати їх по радіо.
До зображувальних позначень відносяться зображення живих істот, предметів,
природних й інших об’єктів, а також фігури будь-яких форм, композиції ліній,
плям, фігур на площині.
До об’ємних позначень відносяться тривимірні об’єкти, фігури й комбінації
ліній, фігур. Найчастіше це тривимірні зображення товарів або упакування.
Звукові товарні знаки. Такі товарні знаки вже кілька десятиліть реєструються
в різних країнах. Як звукові позначення в Україні можуть заявлятися музичні
твори, пісні, співзвуччя, добре відомі звуки й рідкі звуки, які зустрічаються
в природі, електронні звуки, що не зустрічаються в природі. Звукові позначення
можуть бути представлені у вигляді нотного запису і/або словесного опису звуку,
вказівки походження звуку (його джерела) і характеру.
Запахові товарні знаки. Перший знак для пряжі з особливим ароматом
був зареєстрований у вересні 1990 року в США. Цьому передувало те, що ароматизовані
нитки використалися так довго, що покупці стали ототожнювати їх з виготовлювачем.
Комбіновані позначення. До комбінованих позначень відносяться комбінації
елементів різного характеру, образотворчих, словесних, об’ємних і т.д.
2. Абсолютні підстави для відмови в реєстрації
Визначення «абсолютні», указують на ті обставини, що уникнути відмови
по цих підставах практично неможливо, тому варто враховувати їх при створенні
товарних знаків.
Перелічимо ці абсолютні підстави у визначенні редакції Закону України «Про
охорону прав на знаки для товарів і послуг» і приведемо конкретні приклади.
1. Не допускається реєстрація як товарні знаки позначень, що не володіють
розпізнавальною здатністю або складаються тільки з елементів, що ввійшли в загальне
вживання для позначення товарів певного виду. Ці позначення можуть бути
включені в товарний знак як неохоронювані елементи, якщо вони не займають у
ньому домінуючого положення, крім того, це положення не застосовується відносно
позначень, які придбали розпізнавальну здатність у результаті їхнього використання.
Тут мова йде про позначення, що у результаті його тривалого застосування для
того самого товару або товару того ж виду різними виробниками стало видовим
поняттям і втратило свою розпізнавальну здатність. Наприклад: нейлон, примус,
ланолін, вазелін, целулоїд, ескалатор, грамофон, лінолеум, термос й ін. Ці звичні
сьогодні слова колись були товарними знаками. Сьогодні ж вони позначають товар
певного виду.
Товарний знак може втратити свою розпізнавальну здатність через загальне вживання
певного виду товарів різними виробниками і бути анульований. Щоб цього не відбулося
необхідно застосовувати спеціальні міри. Наприклад, товарний знак Xerox (ксерокс)
швидко став звичним для споживачів і почав застосовуватися як видове найменування
товару — копіювально-множного апарата. У середині 90-х років можна було побачити
оголошення типу: «Продається ксерокс фірми Canon». Корпорації Xerox
довелося вживати спеціальних заходів і витратити чимало грошей, щоб не втратити
свій знак і затвердити у свідомості споживачів, що ксерокс — це товарний знак
конкретного виробника копіювальної техніки, а не вид товару. Аналогічна ситуація
відбувається з підгузками «Памперс». Сучасна назва «памперс»
прийшлвся більше по смаку широкому колу споживачів, чим тривіальне «підгузок».
У зв’язку із цим компанія Procter & Gamble завжди вживає це позначення,
і жадає від всіх інших, тільки в словосполученні «підгузки Pampers».
Це треба мати на увазі при розробці товарного знаку для нових товарів, тим більше,
коли в мові відсутнє просте й сучасне слово для позначення товару.
Відомі випадки, коли знак уже ввійшов у загальне вживання для позначення виду
товару різних виробників, повертає собі реєстрацію як товарний знак. Усім давно
відомий аспірин, як лікарський засіб вироблявся в СРСР різними підприємствами
й не асоціювався в споживачів з якоюсь конкретною фірмою-виробником. Після впровадження
ринкових відносин з’явилися іноземні виробники аспірину, наприклад, «Аспірин
UPSA», оскільки найменування «аспірин» увійшло в загальне вживання
в США, Великобританії, Франції, Японії. У СРСР у спеціальної патентознавчі літературі
«аспірин» приводився, як приклад позначення, що ввійшло в загальне
вживання. Позначення «Аспірин» було вперше зареєстроване в Росії в
1899 році на ім’я фірми Bayer. В 1918 році реєстрації всіх іноземних знаків
були націоналізовані й передані в загальне вживання. Однак в 1992 році знак
був знову зареєстрований в СНД, а також і в Україні фірмою Bayer. Проти реєстрації
п’яти товарних знаків «Аспірин» у латинському й кириличному написанні
виступили підприємство «Фармимэкс» і французька Laboratoir UPSA. Рішення
офіційних органів неодноразово мінялися, але закінчилося тим, що реєстрації
товарних знаків збереглися, а «Аспірин UPSA» перетворився в «Упсарин
UPSA» (удалий приклад зміни найменування товару при збереженні його пізнаності
споживачами).
У радянські часи не тільки аспірин не мав розпізнавальної здатності відносно
його виробника в СРСР, але й безліч інших товарних знаків, наприклад, «Жигулівське»,
«Московська», «Посольська», «Янтар», «Дружба»,
«Прима» та інші. Усі права на ці марки належали державі. Деякі з них
уже знайшли свого конкретного власника, деякі після довгих перипетій знову в
загальному користуванні, а деякі дотепер є предметом спорів.
2. Знаки, що являються загальноприйнятими символами й термінами.
Дія цієї норми спрямовано на запобігання монопольного права на використання
загальновідомих символів і термінів. Однак, ці позначення можуть бути включені
в товарний знак як неохоронювані елементи, якщо вони не займають у ньому домінуючого
положення, крім того, це положення не застосовується відносно позначень, які
придбали розпізнавальну здатність у результаті їхнього використання.
До загальноприйнятих символів відносяться, як правило, позначення, що символізують
галузь господарства або область діяльності, до яких ставляться товари, що втримуються
в переліку товарів, для яких заявляється реєстрація товарного знаку; умовні
позначки, застосовувані в науці й техніці. До загальноприйнятих термінів відносяться
лексичні одиниці, характерні для конкретних галузей науки й техніки.
Наприклад, зображення таблетки, а також назва ліків «Ацетилсаліцилова
кислота» — будуть загальноприйнятими позначеннями для фармацевтики. Зображення
шестірні, словесні позначення типу: «Шестірня», «Гідродинаміка»,
«Змащення», «Різець», «Верстат» і т.п. — будуть
загальноприйнятими позначеннями для машинобудування й т.п. На практиці було
відмовлено в реєстрації позначення Softnet для комп’ютерних програм на тій підставі,
що обоє слова, що становлять позначення, являють собою загальноприйняті терміни,
використовувані в комп’ютерній техніці.
Прикладом позначення, що складає із загальноприйнятих термінів, які придбали
розпізнавальну здатність у результаті їхнього тривалого використання, є найменування
фірми General Electric, зареєстроване як товарний знак. Обоє слова цього позначення
є загальноприйнятими в англомовних країнах для галузі електрики. Однак сьогодні
вони міцно асоціюються у свідомості споживачів з конкретним виробником.
3. Знаки, що характеризують товари, у тому числі вказують на їхній вид,
якість, кількість, властивість, призначення, цінність, а також на час, місце,
спосіб виробництва або збуту. Ці позначення можуть бути включені в товарний
знак як неохоронювані елементи, якщо вони не займають у ньому домінуючого положення,
крім того, це положення не застосовується відносно позначень, які придбали розпізнавальну
здатність у результаті їхнього використання.
До таких позначень відносяться, зокрема, прості найменування товарів, наприклад,
«хліб», «вода», «борошно», «фарба»,
«золото» і т.п.; позначення категорії якості товарів, наприклад, «кращий»,
«супер», «люкс» і т.п.; вказівка властивостей товарів (у
тому числі такі, що носять хвалебний характер), наприклад, «точний»,
«надійний», «міцний», «довговічний», «натуральний»
і т.п.; вказівки матеріалу або складу сировини; вказівки ваги, обсягу, ціни
товарів; вказівка дати виробництва товарів; дані по історії створення виробництва;
видові найменування підприємств, наприклад, «завод», «кооператив»,
«АЕС» й ін.; адреси виготовлювачів товарів і посередницьких фірм;
позначення, що складаються частково або повністю з географічних назв, які можуть
бути сприйняті як вказівки на місце знаходження виготовлювача товару.
Якщо заявлена географічна назва не сприймається споживачем, як вказівка на
місце виробництва або збуту товару й знаходження виробника відносно товарів
зазначених заявником, то такі позначення можуть бути зареєстровані як товарні
знаки. Наприклад: «Полюс» — для холодильників, «Кіліманджаро» — для будинку моделей, «Баунти» — для кондитерських виробів, «Меридіан» — для турагентства й т.п.
Заявлена географічна назва може сприйматися споживачем, як вказівка на місце
виробництва або збуту товару й знаходження виробника відносно товарів зазначених
заявником. Тут можливі два варіанти:
а) географічна назва заявлена для товарів, характеристики яких пов’язані з
географічним походженням, наприклад: мінеральна вода «Боржомі», «Єсентуки»,
«Миргородська» — такі позначення не можуть бути зареєстровані як товарні
знаки у зв’язку з тим, що така географічна назва повинна бути вільна для використання
різними виробниками, що виготовляють товари, властивості яких пов’язані з географічним
місцем. Подібні назви реєструються як окремі засоби індивідуалізації: найменування
місця походження товару;
б) географічна назва заявлена для товарів, характеристики яких не пов’язані
з географічним походженням. У цьому випадку географічна назва вказує тільки
на місце виробництва або збуту товару й знаходження виготовлювача. Тут також
можливі два умовних варіанти:
географічна назва є відомою і може бути сприйнятою, як місце знаходження виробника.
Таким позначенням не надається охорона як товарні знаки в чинність причин, зазначених
у п. 2-а. Однак, якщо заявник представить докази, що підтверджують, що заявлена
географічна назва сприймалася споживачем до дати подачі заявки як товарний знак
виробника, то заявленому позначенню може бути надана правова охорона;
географічна назва є маловідомою і навряд чи буде сприйнята як місце знаходження
виробника, при цьому відомості або інформація про такий географічний об’єкт
утримується тільки в рідких спеціальних виданнях. У цьому випадку географічна
назва може бути зареєстрована як товарний знак.
(закінчення)
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|