Всесвітня організація інтелектуальної власності
( (див. початок)
...
Чим вам може бути корисний бізнес-план?
Бізнес-план — це механізм, що забезпечує рентабельне використання ділових ресурсів
або активів протягом усього періоду діяльності по розробці і збереженню конкурентноздатності
на ринку. Для нового підприємства — це схема для досягнення успіху, а для діючого
підприємства — огляд стану справ на дійсний момент, яким образом підприємство
оцінює себе і якими шляхами воно досягає свої цілі, щоб стати і залишатися успішним.
Складання гарного бізнес-плану вимагає значної роботи. Тоді виникає питання,
що виправдує час і енергію, що ви затрачаєте на створення такого плану? Бізнес-план
може бути використаний у різноманітних цілях:
- для вивчення доцільності вашої ділової ідеї: Викладений на папері бізнес-план
змушує компанію продумати всі ключові питання, зокрема потенційну потребу
в її продуктах або послугах, характер конкуренції, бар’єри на шляху до проникнення
на ринок, єдину пропозицію про продаж нових або поліпшених продуктів або послуг,
необхідні ресурси, критичне число робочої сили, що відповідають технології
і стратегічні партнери, одержання фондів, прогнозовані початкові витрати,
стратегія маркетингу й ін.
- для доступу до початкових послуг і фінансування: Ділові інкубатори і потенційні
інвестори і кредитори вимагають наявності добре сформульованого і реалістичного
бізнес-плану. Як правило це не так, тому не дивно, що близько 80% бізнес-планів,
отриманих інвесторами і бізнес інкубаторами, відкидаються.
- для забезпечення стратегічного керівництва: Бізнес-план є відправною крапкою,
що надає вам і вашій керівній команді об’єктивну основу для визначення здатності
підприємства реалізувати свої цілі протягом наміченого часу і при використанні
наявних у наявності ресурсів.
- для встановлення стандарту/статистичної бази, на які повинні орієнтуватися
подальші ділові рішення і результати. У процесі розвитку підприємства цей
стандарт/статистична база можуть змінюватися й у якості такого, бізнес-план
є динамічним документом, що повинний переглядатися на основі нових і обставин,
що розвиваються.
Чому необхідно інтегрувати у ваш бізнес-план інтелектуальну власність?
Нові або оригінальні знання і творче вираження ідей є рушійною силою успішного
підприємства в 21-м столітті. Тому гарантія таких знань і творчого вираження
від небажаного розкриття або неправомірного використання конкурентами стає усе
більш важливим для розвитку і збереження переваг конкуренції. Створення підприємства
також вимагає різних видів інших ресурсів, включаючи цілі мережі взаємозв’язків
і джерел фінансування. Система охорони інтелектуальної власності (ІВ) надає
ключовий інструмент для (1) стримування несумлінних конкурентів, (2) розвитку
взаємозв’язку зі співробітниками, консультантами, постачальниками, субпідрядниками,
діловими партнерами і покупцями і (3) одержання фондів.
З метою прийняття діловим інкубатором або залучення інвестицій необхідно підготувати
якісний бізнес-план, що об’єктивно розглядає перспективи пропонованого підприємства.
Для того, щоб переконати інвесторів вам буде необхідно показати, що (1) ваш
продукт користується попитом на ринку, (2) ваш продукт по своїх якостях перевершує
конкуруючі продукти, при наявності таких, і (3) ви почали достатні кроки з метою
запобігання «безквиткового» використання вашого успіху несумлінними
конкурентами.
Більшість підприємців висуває аргумент, що їхня продукція є новаторською, унікальною
або перевершує по своїх якостях продукцію конкурентів. Але чи не так це в дійсності?
Якщо ви думаєте, що це так, ви повинні будете довести це і найкращим доказом
новизни продукції може бути патент (або результати проведеного надійного патентного
пошуку).
Фірмові найменування, товарні знаки і назви доменів можуть бути першорядними
елементами, що відрізняють вашу продукцію від продукції конкурентів. Тому пропоновані
вами фірмове найменування, товарний знак (знаки) і пропонована назва (назви)
доменів повинні ретельно відбиратися й у вашому бізнес-плані повинні бути відбиті
кроки, початі в напрямку реєстрації таких об’єктів.
Крім того, на початковому етапі провайдери послуг і інвестори захочуть переконатися,
що пропонований вами до продажу продукт не використовує без дозволу комерційну
таємницю інших компаній, матеріали, охоронювані авторським правом, патентами
або іншими правами ІВ, оскільки це може привести до краху вашого підприємства
в ході дорогого судового розгляду. У деяких секторах високих технологій ризик
порушення прав ІВ, що належать третім сторонам, дуже високий і на початковому
етапі провайдери послуг і інвестори з небажанням беруть на себе такий ризик,
якщо ви не доведете (шляхом проведення пошуку в області патентів або товарних
знаків), що такого ризику не існує.
Для багатьох галузей ділової практики конфіденційність ділової інформації (такої,
як подробиці процесу виробництва, секретні винаходи, а також технічним, фінансовим
і зв’язане з маркетингом «ноу-хау») сама по собі може бути джерелом
конкурентних переваг. У таких обставинах важливо повідомити на початковому етапі
провайдерів послуг і інвесторів, що ваше підприємство має права власності і
важливою діловою інформацією, відомою за назвою «комерційна таємниця»,
і що ви почали необхідні кроки для її охорони від своїх працівників і конкурентів.
Фактично, навіть ваш бізнес-план власне кажучи є секретним документом, що не
повинний розкриватися, за винятком випадків необхідності і навіть тут, як правило,
після того, як співробітник, інвестор або інша зацікавлена особа спочатку підпише
угоду про нерозкриття або конфіденційність інформації.
Коротше кажучи, якщо ІВ є важливим активом вашого підприємства (тобто якщо
вам належать патенти або патенттовані технології, промислові зразки, комерційні
секрети, що зарекомендували себе товарні знаки або економічні права на твори,
охоронювані авторським правом), то це повинно стати ключовою частиною вашого
бізнес-плану. Адекватне посилання на активи компанії і її ринковий потенціал
повинний бути зроблений не тільки шляхом перерахування матеріальних активів
(тобто фабрик, устаткування, капіталів і ін.), але також і нематеріальних активів,
оскільки вони здобувають усе більш важливе значення для успіху компанії у винятково
конкурентному середовищі. Як така будь-яка вказівка, що підтверджує факт належного
керування активами ІВ, швидше за все буде відігравати важливу роль на початковому
етапі в успішному переконанні провайдерів послуг і інвесторів у потенційних
можливостях вашої компанії.
Яким образом ІВ можуть бути інтегровані в процес складання бізнес-планів?
Написання плану вимагає гарної підготовки. Перед складанням проекту вашого
бізнес-плану вам необхідно продумати ряд питань. Вам необхідно усвідомити характер
вашого підприємства; які ресурси будуть потрібні для досягнення ваших ділових
цілей; якими будуть ваші цільові ринки; яка життєздатність і потенціал росту
підприємства й ін. Вам також прийдеться ідентифікувати комерційну актуальність
активів ІВ, або приналежних вам, або до яких ви маєте законний доступ, а також
ресурсів, необхідних для одержання і збереження цих активів.
Огляд, що нижче приводиться, перелічує деякі ключові моменти в зв’язку з ІВ,
що вам необхідно розглянути при підготовці вашого бізнес-плану. Важливість різних
питань буде залежати від особливостей вашої ситуації і характеру підприємства.
Крім того, цей перелік не є вичерпним й у залежності від ваших обставин можуть
бути розглянуті багато додаткових питань. Однак, відповіді на ці питання можуть
допомогти вам інтегрувати активи ІВ у процес складання вашого бізнес-плану.
1. Які активи ІВ належать вам?
- Ідентифікуйте і класифікуйте ваш портфель в області ІВ. Це незмінно включає
конфіденційну інформацію/комерційну таємницю, фірмове найменування (найменування)
і товарний знак (знаки), також найчастіше назви доменів, промислові зразки
й авторське право і суміжні права, і іноді корисні моделі і патенти на винаходи.
- Які інші нематеріальні активи належать вам? У цьому контексті також розглянете
угоди про франшизу, ліцензування і поширення, права на публікацію, договори,
інформаційні бази даних, програмне забезпечення комп’ютерних систем, профіль
маркетингу, професійний досвід керування, мережа розподілу, технічні навички
й ін.
2. Який статус вашого портфеля ІВ?
- Чи мається у вас система ідентифікації ваших активів ІВ?
Є чи у вас портфель ІВ? Коли він був створений? Хто є його творцем?
- Які з наявних у вас активів ІВ можуть бути зареєстровані? При наявності
таких, чи зареєстровані вони вже або їх ще має бути зареєструвати? Чи зареєстровані
вони також в іноземних державах/на експортних ринках? Чи варто продовжити
реєстрацію? Якщо так, то коли?
- Чи проводите ви або чи плануєте ви проведення ревізій активів ІВ? Якщо так,
яка їхня періодичність і хто них проводить?
3. Яким образом ви плануєте охороняти ваші активи ІВ?
- Якщо ви комерційно використовуєте ваші активи ІВ (будь то корпоративна комерціалізації
або при участі партнера), чи існує у вас угода на володіння або спільне володіння
вашими активами ІВ?
- Якщо ви передоручаєте кому-небудь частину вашої ділової активності, чи маються
у вас належні контракти, що забезпечують ваші права ІВ на передоручену роботу
і чи забороняють вони іншим особам використовувати переваги або комерціалізувати
вашу продукцію без вашого попереднього дозволу?
- Наскільки легко або важко іншим особам належним чином придбати або скопіювати
вашу секретну ділову інформацію? Які міри прийняті для збереження таємності
вашої конфіденційної ділової інформації? Чи діє у вас єдина політика безпеки
і відповідний план стосовно до ваших фізичних і електронних активів? Якщо
ви комерційно використовуєте ваші активи ІВ (будь то корпоративно або з партнером),
є чи у вас угоди, що підтримують конфіденційність вашої секретної ділової
інформації? Чи уключили ви положення про конфіденційність або нерозкриття
інформації, або застереження про неправомочність в угоду про наймання з вашими
ключовими співробітниками і діловими партнерами?
- Чи забезпечили ви положення, при якому конфіденційна ділова інформація/комерційні
таємниці не містяться або не втрачаються в силі розміщення на вашому веб-сайті?
Чи вільні усі ваші заголовки адресатів ресурсів (URL) від конфіденційної інформації?
Чи надають ваші веб-сторінки зв’язку зі сторінками, що містять конфіденційну
інформацію?
4. Наскільки важливі активи ІВ для успіху вашого підприємства?
- У якому ступені в даний час використовуються ваші активи ІВ, чи є вони потенційно
корисними або більше не приносять користі вашому підприємству?
- Чи залежить комерційний успіх вашого підприємства від активів ІВ, будь то
ваші власні або ліцензовані активи? Від яких видів активів ІВ це залежить?
- Чи володієте ви новими продуктами або способами, що забезпечать унікальні
конкурентні переваги? Якщо так, чи зможуть вони революціонізувати дану галузь?
Чи можна забезпечити захист асоційованих прав ІВ, надаючи додаткову диференціацію
і перешкоджаючи виходові конкурентів на ринок?
- Які конкурентні переваги забезпечують вашому підприємству ваші активи ІВ
(будь то власні або ліцензовані активи)? Проведіть оцінку і поясніть яким
образом ІВ забезпечує або доповнює цінність вашим покупцям і сприяє розвиткові
стійкого рівня конкурентноздатності?
- Чи є ваші комерційні таємниці, патенти, товарні знаки, твори, охоронювані
авторським правом, і промислові зразки достатніми для охорони зазначених аспектів,
що визначають успіх вашого підприємства?
5. Чи володієте ви самі всіма необхідними активами ІВ або ж ви повинні також
покладатися на активи ІВ, що належать іншим особам?
- Чи належать вам використовувані вами активи? Чи можете ви довести це? Чи
розташовуєте ви записами, реєстраціями, контрактами або іншими доказами, що
можуть зажадати інвестори, ділові партнери або суд? Чи удалося вам ідентифікувати
будь-який потенційний позов третіх сторін у відношенні приналежної вам ІВ
(наприклад, промислових спонсорів або клієнтів за контрактом на дослідження)?
- Чи упевнені в тім, що не порушуєте права ІВ, що належать іншим особам? Чи
можете ви довести це (тобто чи проводили ви пошук в області патентів, товарних
знаків і/або промислових зразків)? Чи перевірили ви той факт, що кожний з
ваших ключових співробітників, що раніше працював на конкурента, зв’язаний
положеннями про нерозголошення або ненадання конфіденційної інформації, укладеним
з попереднім роботодавцем (роботодавцями). Чи необхідний вам доступ до ІВ,
що належить третім сторонам, з метою дослідження вашої ділової ідеї? Чи надавалася
вам необхідна ліцензія (ліцензії) для використання ІВ, що не належить вам?
- Чи підписали ви угоду про конфіденційність або нерозкриття інформації з
вашим ключовим персоналом, контракторами, консультантами або іншими зовнішніми
постачальниками, що використовують у вашому підприємстві будь-який вид ІВ,
що вони розробили в процесі роботи на вас?
При використанні послуг зовнішніх контракторів для цілей розробки і складання
ваших матеріалів по маркетингу і просуванню на ринку ваших товарів і послуг
або сторінок вашого веб-сайту, чи вказують контрактори, хто є власником ІВ,
що буде створена? Якщо співробітники роблять це, чи входить ця робота в обсяг
їхньої індивідуальної угоди про наймання? Якщо ні, тоді чи зафіксували ви
в письмовому виді передачу авторського права або інших відповідних прав ІВ?
Чи маєте ви належний дозвіл на використання письмових матеріалів, графіки,
фотографії, музики або інших об’єктів, створених третіми сторонами, на використання
у вашому веб-сайті або яким-небудь іншим образом?
- Чи містить ваш веб-сайт метатеги, гіперзв’язок, фрейми або інші глибокі
зв’язки з іншими веб-сайтами? Чи мається на цей відповідний дозвіл зацікавлених
третіх сторін?
6. Чи володієте ви достатніми знаннями про стратегії ваших конкурентів в
області ІВ і про їхні портфелі ІВ?
- Чи мається у вас план збору конкурентної інформації? Чи збираєте ви або
плануєте використовувати інформацію/ бази даних ІВ для одержання конкурентної
інформації про ваших конкурентів? Шляхом проведення пошуку по реєстрах патентів,
товарних знаків і промислових зразків ви можете одержати докладну правову,
технічну і ділову інформацію про діяльність конкурентів і їхніх продуктів.
Ви можете використовувати цю інформацію для оцінки потенційних можливостей
ваших продуктів на ринку. Крім того, проведення пошуку по об’єктах ІВ дозволяє
вам установити, чи можете ви охороняти приналежну вам ІВ, чи порушуєте ви
права ІВ третіх сторін і чи порушують інших осіб ваші права або чи існує імовірність
порушення приналежних вам прав ІВ.
- Чи існують якиі-небудь бар’єри в контексті ІВ для надходження ваших продуктів
на конкурентний ринок, тобто патенти, товарні знаки або промислові зразки,
що підривають лояльність покупців до корпоративного іміджу конкурента, його
маркіруванню й ін.?
7. Чи розроблена у вас політика і стратегія в області ІВ для цілей вашого
підприємства?
- Яким образом у даний час ви здійснюєте ідентифікацію, охорону, використання
і керування вашими активами ІВ?
- Які плани ви розробили з метою витягу максимальної вигоди з комерційного
використання ваших активів ІВ?
- Якщо у вас особлива стратегія в області маркетингу? Чи плануєте ви експорт
вашої продукції? Якщо так, використовували ви або чи плануєте використовувати
регіональні або міжнародні системи подачі або реєстрації (зокрема Договір
про патентну кооперацію, Мадридську систему або Гаазьку угоду) для цілей патентних
заявок і реєстрації товарних знаків або промислових зразків?
- Чи оцінили ви потенціал комерційного використання деяких або усіх ваших
активів ІВ частково або цілком за рахунок ліцензування, франшизи і/або їхнього
продажу?
- Чи проводите ви періодичну і незалежну ревізію ваших активів ІВ? Чи була
зроблена оцінка приналежних вам активів ІВ? Чи здійснювалося це незалежними
експертами?
Наскільки глибоко ви вивчили питання в зв’язку з оподатковуванням і ініціативами
в зв’язку з комерціалізацією ваших активів ІВ? Можуть існувати зв’язані з
оподатковуванням реквізити (зокрема такі, як реєстрація) стосовно до комерційного
використання ваших активів ІВ. Оподатковування доходів і витрат у результаті
комерційного використання ваших активів ІВ може значно відрізнятися від бухгалтерських
викладень. Можуть існувати міри надання урядової фінансової допомоги в зв’язку
з активами ІВ і їх комерціалізацією.
- Чи плануєте ви використання ваших активів ІВ як цінні папери або під забезпечення
застави, або створення ходових цінних паперів на ринку цінних паперів? Яка
можливість сек’юритизації майбутніх доходів у зв’язку з пакетом/портфелем
ваших активів ІВ?
- Чи існує у вас програма навчання персоналу, що охоплює керування й охорону
ваших активів ІВ? ...
(продовження)
джерело:
Интеллектуальная собственность для бизнеса. Малые и средние предприятия (МСП)
корисний матеріал? Натисніть:
|