Андрій (Гавріель) Лівшиць
НАЙБЛИЖЧІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ТРИЗ і АРИЗ Можна виділити наступні основні напрямки: 1 . Традиційне явище для еволюції ТРИЗ і АРИЗ - загальне збільшення ступеня алгоритмізації за рахунок більш повного і більш глибокого використання об'єктивних законів розвитку технічних систем. 2 . Істотне зміцнення "моста " ( причинно наслідкового зв'язку ) між фізпротіворечіем і способом його дозволу . 3 . Посилення інформаційного фонду , зміцнення зв'язків між ТРИЗ , АРИЗ і діючими стандартами . 4 . Bиделеніе другої половини АРИЗ ( розвиток і використання знайденої ідеї) в самостійний і незалежний алгоритм . 5 . Розробка нової початкової частини (або окремого алгоритму ) для виявлення нових завдань. 6 . Посилення загально-виховні функції . ТРИЗ і АРИЗ повинні енергійніше і селективні розвивати навички концентрованого , цілеспрямованого і логічно сильного мислення . 7 . Поступове интегративное багаторівневе збільшення універсалізму , взаємозамінності , взаімопріменяемості і модульності . Поєднання функцій та перепрофілювання функціонального навантаження між локальними модулями інноваційної системи На цій перспективі має сенс зупинитися детально Пропонується послідовний покроковий алгоритм реалізації цього завдання , звичайно в мультифункціональному варіанті із забезпеченням максимальної уніфікації та повної локальної взаємозамінності всіх зв'язків і елементів інноваційного технічного рішення ЧАСТИНА 1 1 . ПЕРШИЙ КРОК Визначити і сформулювати остаточну версію генерованої ідеї та кінцеву мету вирішення задачі по реалізації цієї ідеї Яка технічна мета рішення задачі ( «Яку характеристику об'єкта треба змінити? » Чи є зв'язок у параметрів задачі з параметрами інноваційних завдань вже успішно реалізованих ?) . Які характеристики об'єкта завідомо не можна міняти під час вирішення завдання ? Яка економічна мета рішення задачі і яка комерційна мета переслідується ( «Які витрати знизяться , якщо завдання буде вирішено ?"). Які ( приблизно ) допустимі витрати ? Який головний техніко - економічний показник треба поліпшити ? 1-2. ДРУГИЙ КРОК Перевірити обхідний шлях . Припустимо , завдання принципово нерішучості ; ка ¬ кую іншу - більш загальну , відому і вже вирішену - завдання треба тоді вирішити , щоб отримати необхідний кінцевий результат? ( Використовувати системний аналіз - схема такого аналізу може базуватися на принципах стратегії патентування та ліцензування , опублікованій раніше в цьому ж інформаційному ресурсі ) . 1-3. ТРЕТІЙ КРОК Визначити , рішення якої задачі це ¬ лесообразно - первісною або обхідний . Порівняти первинне завдання з тенденціями розвитку даної галузі техніки. Порівняти первинне завдання з тенденціями розвитку провідної галузі техніки. Порівняти обхідну завдання з тенденціями розвитку даної галузі техніки. Порівняти обхідну завдання з тенденціями розвитку провідної галузі техніки. Зіставити первинне завдання з обхідною . Зробити вибір . 1-4 . ЧЕТВЕРТИЙ КРОК Визначити необхідні количест ¬ ються показники . 1-5 . П'ЯТИЙ КРОК Внести в необхідні кількісні по ¬ казателі « Поправку на час ». 1-6 . ШОСТИЙ КРОК Уточнити вимоги , викликані кон ¬ конкретними умовами , в яких перед- покладається реалізація винаходу. Врахувати особливості впровадження. Зокрема , допускаемую ступінь складності рішення . Врахувати передбачувані масштаби застосування . ЧАСТИНА 2 . УТОЧНЕННЯ УМОВ ЗАВДАННЯ 2-1 . ПЕРШИЙ КРОК Уточнити завдання, використовуючи патентну літературу. Провести пошук по патентному відомству США ПО виданих патентів , з патентних аплікацій та по викладених патентним заявками ; Провести пошук по фондах Європейського патентного відомства в підрозділах щодо прізвищ авторів винаходів , компаній- заявників винаходів і за комплексними показниками і ключовими словами Як ( з патентних даними ) вирішуються завдання , близькі до даної ? Як вирішуються завдання , схожі на дану, у провідній галузі техніки? Як вирішуються завдання , зворотні даної ? 2-2 . ДРУГИЙ КРОК Застосувати оператор РВС . оператор РВС а . Подумки міняємо розміри об'єкта від заданої величини до 0 (Р- > 0). Як тепер вирішується задача? б. Подумки міняємо розміри об'єкта від заданої величини до ∞ (Р- > ∞ ) . Як тепер вирішується задача? в . Подумки міняємо час процесу ( або швидкість руху об'єкта) від заданої величини до 0 (В- > 0). Як тепер вирішується задача? м. Подумки міняємо час процесу ( або швидкість руху об'єкта) від заданої величини до ∞ (В- > ∞ ) . Як тепер вирішується задача? д. Подумки міняємо вартість ( допустимі витрати ) об'єктах ¬ та чи процесу від заданої величини до 0 (С- > 0). Як тепер вирішується задача? е. Подумки міняємо вартість ( допустимі витрати ) об'єктах ¬ та чи процесу від заданої величини до ∞ (С- > ∞ ) . Як тепер вирішується задача? 2-3 . ТРЕТІЙ КРОК Викласти умови задачі (Не викорис ¬ зуя спеціальних термінів і не укази ¬ вая - що потрібно придумати , знайти , створити ) у двох фразах за такою формою: а . Дана система, що включає елементи (перерахувати) . б. Елемент ( вказати ) в . за умови ( вказати ) р. дає небажаний ефект ( вказати ) . приклади : «Дана електрична ланцюг , що складається з генера ¬ тора , провідника , споживача струму і вимикачі ¬ ля . Вимикач при розмиканні і замиканні ланцюга дає електричну дугу » ( завдання № 1 ) . «Дан трубопровід з засувкою ; по трубопроводу рухається вода з частинками залізної руди. Частини ¬ ци руди при русі стирається засувку » ( заду ¬ ча № 21). «Дана бухта , що складається з берегів , дна , води і ле ¬ жащего на дні шару мулу. Ліквідація мулу при при ¬ трансформаційних змін відомих способів викликає забруднення навколишнього середовища , вимагає великої витрати вре ¬ мени і засобів » (задача Р). « Дано вертикально стоїть важка бетонна труба і укіс , на який її потрібно опустити . Якщо трубу опускати без складних кранових пристроїв , труба , падаючи на укіс , може зруйнуватися » ( за ¬ дача № 37). 2-4. ЧЕТВЕРТИЙ КРОК Перенести елементи з 2 -За в наступну таблицю : Якщо рассматри ¬ вати систему як пристрій Якщо рассматри ¬ вати систему як спосіб а . Елементи , які можна змінювати, переробляти, переналагоджувати ( в умовах даної задачі). б. Елементи , які важко видо ¬ змінювати ( в умовах даної за ¬ дачі) . Приклади : У задачі № 1 генератор , провідник і вимикач відносяться до « а » ; споживач струму - до « б» ( потре ¬ Бітел - безліч готових і різних машин , приладів; їх важко перебудувати ) . У задачі № 21 трубопровід і засувка - «а» , вода і частинки руди - «б ». У задачі Р всі елементи відносяться до «б ». У задачі № 37 укіс і труба - «б» ( трубу не можна міняти зовсім , укіс допустимо змінювати лише в незначній мірі) . Примітка: Досить заповнити один вертикальний ряд , тобто систему досить розглядати як устрій ¬ ство або як спосіб . 2-5 . П'ЯТИЙ КРОК Вибрати з 2 -4а такий елемент , кото ¬ рий найбільшою мірою піддається змінам , переробці , переналадці . Примітка: а . Якщо всі елементи в 2 -4а рівноцінні за ступенем допускаються змін , почніть вибір з нерухомого елементу (зазвичай його легше міняти , ніж рухливий) . б. Якщо в 2 -4а є елемент , безпосередньо пов'язаний з небажаним ефектом (зазвичай цей елемент вказують у 2-3 б) , виберіть його в останню чергу. в . Якщо в системі є тільки елементи 2- 4б , візьміть в якості елемента зовнішнє середовище. Приклади : У задачі № 1 три елементи відносяться до 2 -4а - генератор , провідник , вимикач. Вимикач пов'язаний з небажаним явищем ( дугообразованіем ) . Вибрати слід генератор або провідник ( генератор в цілому нерухомий, тому не можна віддати перевагу провіднику ) . У задачі № 27 вибрати треба трубопровід , так як засувка пов'язана з небажаним явищем ( стирається ) . У завданнях Р і 37 всі елементи відносяться до 2- 4б , тому вибрати слід зовнішнє середовище. ЧАСТИНА 3 . АНАЛІТИЧНА СТАДІЯ 3-1 ПЕРШИЙ КРОК Скласти формулювання ДКР по сле ¬ дующей формі : а . Об'єкт (взяти елемент , вибраний в 2-5 ) ; б. Що робить. в . Як робить сам . р. Коли робить. д. При яких обов'язкових умов ( обмеженнях , тре ¬ бованіямі і т. п.). Приклади : У задачі № 1 - « Генератор ... перериває і вос ¬ станавливаются подачу струму ... сам ... коли треба споживачеві ... не даючи дуги ». У задачі № 21 - « Трубопровід ... змінює своє се ¬ чення ... сам ... коли треба регулювати потік ... НЕ істіраясь ». У задачі Р - « Зовнішнє середовище ... ліквідує мул ... сама ... в короткий термін ... без забруднення моря , берегів і атмосфери ». У задачі № 37 - « Зовнішнє середовище ... опускає тру ¬ бу ... сама ... під час укладання ... без пошкоджень ». 3-2 . ДРУГИЙ КРОК Зробити два малюнки : «було» (до ДКР ) і « стало » ( ДКР ) . Примітки: а . Малюнки можуть бути умовні - аби вони відображали суть «було» і « стало ». б. Малюнок « стало » повинен збігатися зі сло ¬ навесні формулюванням ДКР . Перевірка: На малюнках повинні бути всі елементи , перера ¬ слена в 2 -3а . Якщо при кроці 2-5 обрана зовнішнє середовище , її на ¬ до вказати на малюнку " стало ». 3-3 . ТРЕТІЙ КРОК На малюнку « стало » знайти елемент , зазначений у 3 -1a , і виділити ту його частину , яка не може вчинити необхідного дії при тре ¬ Буєм умовах. Відзначити цю частину ( штрихів ¬ кою , іншим кольором , обведенням контурів і т. п.). приклади : У задачі № 21 такий частиною буде внутрішня поверхня трубопроводу. У задачі № 37 - ділянка зовнішнього середовища між трубою і укосом . У задачі Р - піддонах область бухти ( інші області зовнішнього середовища - на море , на березі , в атмосфері - виключені за умовами 3 -1д ) . 3-4. ЧЕТВЕРТИЙ КРОК Чому ця частина не може осу ¬ ществить необхідну дію ? приклади : У задачі № 21 - « Внутрішня поверхня труби не вміє стискатися і розтискати ». У задачі № 37 - « Зовнішнє середовище між трубою і укосом не вміє плавно опускати трубу ». У задачі Р - « піддонів ( глибинна , підземна ) область не має порожнеч , пов'язаних з дном бухти. 3-5. П'ЯТИЙ КРОК За яких умов ця частина зможе здійснити необхідну дію (якими властивості ¬ ми вона повинна володіти ) ? Примітка: Не треба поки думати - здійсненно чи прак ¬ тично бажане властивість . Назвіть це свій ¬ ство , не турбуючись про те , як воно буде досяг ¬ нуто . приклади : У задачі № 21 - « На внутрішній поверхні труби щось наростає , а потім - при необхід ¬ ності - зникає ». У задачі № 37 - « Зовнішнє середовище між трубою і укосом має щільність , достатню для плавно ¬ го опускання труби» . У задачі Р - « У піддоні області створені пус ¬ тоти , сполучені з дном бухти ». 3-6 . ШОСТИЙ КРОК Що треба зробити , щоб виділена частина об'єкта придбала властивості , відмічені в 3-5 ? малюнок: Допоміжні питання : а . Покажіть на малюнку стрілками сили , які повинні бути при ¬ дити до виділеної частини об'єкта , щоб забезпечити бажаний ¬ тільні властивості . б. Якими способами можна ство ¬ дати ці сили? ( Викреслити способи , порушую ¬ ні умови 3 -1д ) . приклади : У задачі № 21 - « Нарощувати на внутрішню поверхню труби частинки залізної руди або воду ( лід )». Інших речовин усередині трубопроводу немає , цим і визначається вибір . У задачі № 37 - «Між трубою і укосом распо ¬ ложить замість повітря щільну середу , яку легко було б поступово прибирати - лід , пісок і т. п. ». У задачі Р - « Відшукати природні або створити штучні порожнини під дном бухти , з'єднати їх свердловинами з дном ». 3-7 . СЬОМИЙ КРОК Сформулювати спосіб , який може бути практично здійснено . Якщо таких способів декілька , позначте їх цифрами ( найперспективніший - цифрою 1 і т. д.). Запишіть ви ¬ лайливі способи . 3-8 . ВОСЬМИЙ КРОК Дати схему пристрою для здійс ¬ тичних першого способу : малюнок: Допоміжні питання : а . Яке агрегатний стан ра ¬ бочей частині пристрою ? б. Як змінюється пристрій в тече ¬ ня одного робочого циклу ? в . Як змінюється пристрій після багатьох циклів ? ( Після рішення задачі слід повернутися до кроку 3-7 і розглянути інші перераховані в ньому способи ) . ЧАСТИНА 4 . Попередня оцінка знайденого ІДЕЇ 4-1 . ПЕРШИЙ КРОК Що погіршується при використанні запропонованого пристрою ? Запишіть - що услож ¬ вується , удорожается і т. д. 4-2 . ДРУГИЙ КРОК Чи можна видозміною предла ¬ Гаєм пристрої запобігти це погіршення ? Намалюйте схему видозміненого пристрою. 4-3 . ТРЕТІЙ КРОК У чому тепер погіршення ( що услож ¬ вується , удорожается і т. д.) ? 4-4 . ЧЕТВЕРТИЙ КРОК Зіставити виграш і про ¬ ігриш : а . Що більше? б. Чому ? Якщо виграш більше програшу (хоча б і в перспективі) , перейти до синтетичної частини АРИЗ . Якщо програш більше виграшу , повернутися до кроку 3-1 . Записати на тому ж аркуші хід повторного аналізу і його результат . 4-5. П'ЯТИЙ КРОК Якщо тепер виграш більше , перейти до синтетичної стадії АРИЗ . Якщо повторний аналіз не дав нових результатів , повернутися до кроку 2-4, перевірити таблицю . ВЗЯТИ В 2-5 ІНШИЙ ЕЛЕМЕНТ СИСТЕМИ І ВДРУГЕ ПРОВЕСТИ АНАЛІЗ . Записати хід аналізу на тому ж аркуші . Якщо ні задовільного рішення після 4-5 , перей ¬ ти до наступної частини АРИЗ .
корисний матеріал? Натисніть:
|