Т.ЦІХАН
Бізнеси-інкубатори — це організації, основною задачею яких є підтримка малих,
знову створених фірм і починаючих підприємців, що хочуть, але не мають можливості
почати свою справу.
Інкубатор бізнесу може бути автономним, тобто самостійною господарською організацією
з правами юридичної особи, або діяти в складі технопарку (у цьому випадку він
може називатися «інкубатором технологій»).
Інкубатор технологій — це наукомістке підприємство, тісно зв’язане з університетом,
науково-технологічним парком або інноваційним центром, призначене для обслуговування
і «вирощування» нових фірм, надання їм допомоги у виживанні й успішній
діяльності на ранній стадії їхнього розвитку, коли вони можуть робити фатальні
для них помилки.
Таким чином, бізнеси-інкубатори можуть існувати в двох видах: діяти як самостійні
організації або ж виступати як ядро технопарків. У першому випадку бізнеси-інкубатори
створюються, як правило, для підтримки нетехнологічного підприємництва і фірм
звичайних технологій.
В другому випадку інкубатори, що знаходяться в складі технопарку, орієнтовані
на роботу в областях високих технологій, підтримку малих починаючих інноваційних
підприємств, малого інноваційного підприємництва в науково-технічній сфері.
Іноді непросто провести грань, що відокремлює інкубатор від технопарку, і проте,
розходження між ними є:
- бізнеси-інкубатори підтримують винятково знову створювані і фірми, що знаходяться
на ранній стадії розвитку.
- політика постійного відновлення клієнтів в інкубаторах дотримується жорсткіше,
ніж у технопарках.
- вони підтримують не тільки фірми високих технологій, але і малий бізнес
самого широко спектра діяльності (так називаний нетехнологічний бізнес).
- інкубатори, як правило, не мають землі, а, отже, не займаються такою діяльністю,
як здача в оренду ділянок і приміщень.
- стартові можливості технопарків і бізнесів-інкубаторів істотно відрізняються.
Що ж стосується набору послуг, функцій і цілей, то тут відмінності бізнесів-інкубаторів
і технопарків не настільки вже значні. Правда, мова йде про зрілі форми технопарків
і інкубаторів.
Перші бізнеси-інкубатори з’явилися в Європі. Їхніми прототипами є так називані
«творчі комуни» архітекторів і дизайнерів, що створювалися у Великобританії.
Вони перебудовували займані ними будинку так, щоб створити оптимальну для творчості
і взаємодії середовище. Сюди ж відносяться обновлені історичні будинки, що використовувалися
під розміщення дрібних виробництв ремісників і народних умільців. Важливо, що
ці «комуни» мали єдине управління і визначений набір послуг колективного
користування.
На наступному етапі стали створюватися інкубатори при промислових підприємствах.
У 1975 році сталеливарна корпорація «Брітіш Стіл» організувала спеціальну
дочірню фірму, у задачі якої входило створювати нові робочі місця там, де закривалися
металургійні виробництва. Ця фірма будувала багатоофісні і виробничі будинки,
надавала кредити щоб заохочувати безробітних фахівців і робітників відкривати
власну справу. У створенні таких «зон нових можливостей» стали брати
активну участь місцеві органи влади. Перший будинок було відкрито в 1979 році
недалеко від Глазго, пізніше було введено в лад ще 9 будинків колективного користування
поблизу від сталеливарних виробництв.
Цьому прикладові незабаром стали випливати й інші компанії не тільки у Великобританії.
Згодом, у цю діяльність усе більш активно стали включатися державні влади, університети
і громадські організації самих різних країн.
Однак, незважаючи на пріоритет Європи, найбільше поширення бізнеси-інкубатори
одержали в США. Там вони входять до складу більшості науково-технологічних парків.
Усього ж на сьогоднішній день у США діє більш 160 бізнесів-інкубаторів.
За даними досліджень, опублікованих у 2003 році експертами Міжнародної Асоціації
Наукових Парків, 88% науково-технологічних парків різних країн світу дійсно
займаються інкубацією бізнесу [1]:
- 52% науково-технологічних парків мають інкубатор, яким вони керують самостійно
(команда керівників технопарку керує і бізнесом-інкубатором).
- 23% науково-технологічних парків мають хоча б один інкубатор бізнесу, що
представляє індивідуальний проект із незалежною командою керівників (хоча
в деяких випадках технопарк і інкубатор має тих самих акціонерів).
- У 13% випадків науково-технологічний парк являє собою великий бізнес-інкубатор,
до якого додано кілька об’єктів і служб, для обслуговування клієнтів на постінкубаційній
стадії (це той випадок, коли можна бачити чітку еволюцію: від інкубатора до
технопарку).
- Близько 12% науково-технологічних парків не займаються інкубацією бізнесу.
- Незважаючи на великий розкид напрямків діяльності, приблизно 75% інкубаторів
підтримують тісні відносини з найближчими університетами, або прагнуть до
цього.
На сьогоднішній день у США діють бізнеси-інкубатори різних напрямків. Існують,
наприклад, інкубатори мистецтв ( що здають в оренду площі і роблять допомогу
молодим художникам і артистам), сільськогосподарські інкубатори (у яких малі
фірми переробляють продукцію землеробства і тваринництва), інкубатори для жінок,
національних меншостей, інвалідів (прагнуть за мету залучення цих категорій
громадян в активну підприємницьку діяльність), промислові інкубатори (виробляючі
нескладну продукцію), і, нарешті, інкубатори фірм високих технологій.
Найчастіше інкубатори створюються за змішаною схемою, але, у міру їх «дорослішання»,
переходять до спеціалізації (наприклад, інкубатори в області програмного забезпечення
або інкубатори для фірм, що працюють в області біотехнології).
Головна перевага бізнесу-інкубатора для починаючих підприємців, що найчастіше
випробують фінансових труднощів, укладається в тім, що інкубатори надають їм
«дах над головою» на пільгових умовах, за цінами нижчими від ринкових
(принаймні, спочатку).
Для повноцінної діяльності бізнес-інкубатор повинен мати необхідні приміщення
(виходячи з закордонного досвіду — 1000-2000 кв. м.), матеріально-технічну базу
(офісна техніка, Інтернет, навчальні класи, конференц-зал, бібліотека), кваліфікований
штат, а також консультантів і викладачів, що працюють, як правило, на контрактній
основі.
Концепція бізнесу-інкубатора припускає ротацію фірм-клієнтів, тому в інкубаторі,
як правило, не повинне бути довгострокових або передчасних договорів про оренду
приміщення. Термін їх «життя» в інкубаторі складає від 2 до 5 років.
Якщо підприємство за цей час міцно встає на ноги, то йому варто знайти собі
приміщення поза інкубатором і звільнити місце для нової молодої фірми. Однак,
на практиці, у залежності від наявної в наявності площі і попиту на неї іноді
можуть використовуватися і більш тривалі договори про оренду [2].
Для починаючих підприємств важливим є питання про величину орендної плати.
У перший рік оренди вона повинна бути сприятливою для підприємця. Поступово,
протягом декількох років її збільшують до відповідної ринкової ціни. Орендна
плата в бізнесі-інкубаторі, як правило, містить у собі також оплату за:
- надання комунальних і комунікаційних послуг (включаючи Інтернет);
- надання сучасного офісного устаткування і копіювальної техніки;
- консультації, посередницьку діяльність і послуги з боку менеджменту бізнесу-інкубатора.
Добір клієнтів у бізнес-інкубатор повинний проводиться на конкурсній основі.
При цьому претендент повинний обґрунтувати, що його проект має реальні шанси
на успіх і є конкурентноздатним, а сам претендент відповідає критеріям керівника
інноваційного підприємства (рівень освіти, досвід роботи і т.д.)
Важливими перевагами бізнесу-інкубатора є також творча атмосфера і можливість
контактувати із собі подібними, імідж серйозної компанії, набір недорогих, але
необхідних послуг, гнучкість менеджменту в інкубаторі.
Бізнеси-інкубатори виявилися настільки удалою формою підтримки нового підприємництва,
що за останні роки їхнє число продовжує стрімко рости не тільки в США, де вони
поєднуються в Національну асоціацію інкубаторів бізнесу, але й в інших країнах
світу. Усього у світі нараховується вже більш 2000 самостійно діючих бізнесів-інкубаторів.
Після США, найбільше поширення вони одержали в Західній Європі.
Слід зазначити, що практично у всіх країнах світу інкубатори користуються підтримкою
держави, що виконує фінансування програм по розвитку малих форм підприємництва,
особливо в науково-технічній сфері.
Перша асоціація бізнесів-інкубаторів була створена, як уже відзначалося, у
США в 1985 році. На сьогоднішній день вона залишається найбільшою і нараховує
близько 800 членів з різних країн світу. Подібні асоціації давно діють практично
у всіх країнах Західної Європи.
Подібні приклади співробітництва є й у Східній Європі. Так, у Польську асоціацію
інкубаторів і технопарків входить близько 90 членів, серед яких 40 — безпосередньо
бізнеси-інкубатори.
У Росії перше таке об’єднання було створено в 1990 році. Асоціація сприяння
розвиткові технопарків, інноваційних центрів і інкубаторів бізнесу (Асоціація
«Технопарк») з’явилася першою організацією, що взяла на себе ініціативу
по розробці організаційно-економічних основ російських технопарків, створенню
і розвиткові в країні структур підтримки малого інноваційного наукомісткого
підприємництва.
Перші бізнеси-інкубатори в Росії створювалися в рамках програм міжнародної
допомоги. У рамках Морозовського проекту була реалізована програма «БІНК»,
відповідно до якої до 1996 року були створені 8 бізнесів-інкубаторів. У 1996
році за рішенням 22 засновників — бізнесів-інкубаторів з регіонів Росії й інших
структур, програми яких орієнтовані на розвиток бізнесів-інкубаторів, було створено
Некомерційне партнерство «Національна співдружність бізнесів-інкубаторів»
(НСБИ).
В даний час у Росії функціонують більш 70 бізнесів-інкубаторів. У середньому
кожний з них надає підтримку 15-20 підприємствам середньою чисельністю працюючих
7-12 чоловік [3].
Серед них є бізнеси-інкубатори класичного типу, що поєднує під своїм дахом
підприємства самого різного профілю: від автосервісу до кондитерської і спеціалізовані — для розвитку в регіоні слабкого сектора бізнесу (є швейні, медичні, сільськогосподарські
бізнеси-інкубатори). Особливе місце займають технологічні бізнеси-інкубатори,
орієнтовані на розвиток науково-технічних фірм.
Крім того, все активніше створюються бізнеси-інкубатори, орієнтовані на соціальну
адаптацію незахищених шарів населення. У цьому випадку перевага при прийомі
до інкубатора віддається фірмам, співробітники яких представляють, наприклад,
етнічні меншості, або сільських жителів, або жінок. З 1998 року при фінансовій
підтримці Фонду Сороса в 5-ти пілотних областях Росії (Смоленській, Московській,
Калінінградській, Нижегородській, Астраханській областях) була реалізована програма
«Соціальна адаптація кадрових військовослужбовців, звільнених у запас або
у відставку» (САВ), що припускає створення бізнесів-інкубаторів для підтримки
підприємницької ініціативи колишніх військових.
Однак, незважаючи на уже відносно тривалий термін становлення російських бізнесів-інкубаторів,
різке підвищення інтересу до їхнього створення з боку держави відзначається
тільки в останні три роки. Перші вдалі досвіди показали, що саме в бізнесі-інкубаторі
створюються оптимальні умови для старту, початкового розвитку малого бізнесу.
Так, за даними Національної співдружності бізнесів-інкубаторів Росії, за 3 роки
з числа малих підприємств, самостійно початківців свою діяльність, виживає звичайно
тільки 14-30%, у той час як у бізнесі-інкубаторі — 85-86%. Бізнеси-інкубатори
визнані одним з найбільш результативних елементів підтримки підприємництва у
світі, знижуючи кількість невдач у бізнесі до 20% [4].
У листопаді 2000 року була підписана Угода про співробітництво між Національною
співдружністю бізнесів-інкубаторів і Міністерством Російської Федерації по антимонопольній
політиці і підтримці підприємництва.
Відповідно до цієї угоди, на першому етапі була сформована система державної
політики, створена мережа базових і спеціалізованих інкубаторів. Другий етап,
що протриває до 2005 року, планує організацію наскрізних проектів для мережі
бізнесів-інкубаторів, розвиток мережі у всіх регіонах Росії, об’єднання зусиль
для виконанні складних замовлень. На заключному етапі, до 2010 р., на думку
авторів програми, повинна відбутися інтеграція з бізнесами-інкубаторами розвинутих
країн, створені франчайзінгові мережі з залученням інкубіруємих підприємств,
повинний здійснитися вихід системи бізнесів-інкубаторів на режим самофінансування
і саморозвитку [3].
Варто зупинитися ще на одній проблемі, що істотно гальмує створення бізнесів-інкубаторів
на базі великих підприємств.
Таке партнерство великого і дрібного бізнесу існують у багатьох країнах. Як
приклад можна привести шведський досвід так називаного «внутрішнього»
інкубатора, що створюється великою компанією для стимулювання нових ідей і проектів.
У цьому випадку частина проектів може відділятися від головної компанії, і виконуватися
в інкубаторі, особливо в тих випадках, коли ці проекти не зв’язані з основним
напрямком діяльності компанії.
Ще один приклад зв’язаний з реформуванням великих підприємств у Східній Німеччині.
Так, у Дрездені на великому підприємстві мікроелектроніки (3300 працюючих) була
почата процедура банкрутства. Щоб не втратити кадровий потенціал, були створені
40-50 малих фірм, що забезпечили новими робітниками місцями майже половину співробітників.
Збереження високої кваліфікації персоналу залучило в регіон таку велику фірму
як Simens. Стабільне положення малих підприємств, «вирощених» в інкубаторі,
зараз багато в чому визначається великими замовленнями Simens на виробництво
мікропроцесорів. Усього ж за технологією бізнесів-інкубаторів у Німеччині працює
більш 300 організацій (бізнесів-інкубаторів, промислових парків, технопарків,
інноваційних центрів).
У Росії також є досвід співробітництва малого і великого бізнесу через бізнес-інкубірування.
Так, при Московському верстатобудівному заводі ім. Серго Орджонікідзе вже кілька
років існує бізнес-інкубатор, що використовує площі підприємства і співробітничає
з ним.
Навесні 2003 року мер Москви Юрій Лужков повідомив про проект створення мега-бізнес-інкубатора
на площах ЗІЛа (біля мільйона квадратних метрів).
Однак проблема полягає в тому, що багато великих російських підприємств знаходяться
у федеральній власності, і у випадку розміщення на їхніх площах малих приватних
фірм виникають непрості майнові відносини. Наприклад, ставка орендної плати
в такому випадку не може бути гнучкою, її не можна змінити на місцевому рівні.
Щоб вирішити ці проблеми, Міністерство майнових відносин Росії при сприянні
Національної співдружності бізнесів-інкубаторів у 2002 році підготувало до реалізації
пілотний проект по створенню бізнесів-інкубаторів на базі федерального майна.
Проект вирішено випробувати на 17-ти регіонах, серед яких Московська, Ленінградська,
Калінінградська області і м. Санкт-Петербург [4].
В Україні, так само як і в Росії, створення перших бізнесів-інкубаторів стимулювалося
міжнародною фінансовою допомогою. Так наприкінці 90-х років Агентство міжнародного
розвитку США (USAID) фінансувало виконання Програми розвитку бізнесів-інкубаторів
в Україні (BID). У рамках цієї програми були створені такі бізнеси-інкубатори,
як технологічний бізнес-інкубатор «Харківські технології», бізнес-інкубатор
Херсонської торгово-промислової палати, бізнес-інкубатор Об’єднаного профкому
Чорнобильської АЕС у м. Славутичі й ін. [5].
Головною метою створення бізнесу-інкубатора в Славутичі було забезпечення робітниками
місцями звільнених службовців Чорнобильської станції. Він розміщений на території
спеціальної економічної зони «Славутич». У керування інкубаторові
переданий інженерно-лабораторний комплекс загальною площею 3500 квадратних метрів
і прилягаюча до комплексу територія. Основна сфера діяльності — виготовлення
приладів контролю рівня забруднення навколишнього середовища [6].
Бізнес-інкубатор Херсонської торгово-промислової палати — центр, що поєднує
підприємства, державні органи і громадські організації, зацікавлені в підтримці
розвитку малого бізнесу в регіоні. Він надає починаючим підприємцям комплекс
послуг, необхідний для успішного становлення і розвитку малого підприємства:
- навчання по програмах менеджменту, маркетингу, фінансової діяльності і бізнесу-планування
малого підприємства;
- допомога в створенні бізнес-планів;
- маркетингові дослідження конкурентноздатності продукту і методів його просування
на ринок;
- консультування з усіх питань діяльності підприємства;
- оренду приміщень;
- офісні послуги;
- сприяння у фінансуванні проектів.
При цьому договір про оренду приміщень укладається на термін не більш 3 років
з можливістю продовження його ще на 2 роки. Тобто підприємству дається 5 років
для того, щоб устати на ноги. Після цього йому варто знайти собі приміщення
поза інкубатором і звільнити місце для нової молодої фірми.
Орендна плата в перший рік складає всего 50-60% ринкової ціни. Протягом наступного
років вона поступово збільшується до відповідної ринкової ціни. Причому для
підприємств сфери обслуговування орендна плата може бути трохи вище, ніж для
виробників [7].
У 1998 році було створено перше об’єднання українських бізнесів-інкубаторів — Асоціація Українських бізнесів-інкубаторів і інноваційних центрів (УАБІІЦ).
Членами Асоціація є 100 фізичних і 60 юридичних осіб. Переважно це керівники
бізнесів-інкубаторів, центрів підтримки підприємництва й інших громадські організації.
У той же час членами Асоціації є успішні підприємці, науковці, українські і
закордонні консультанти.
Однак говорити про зрілі форми українських бізнесів-інкубаторів ще не приходиться.
Незважаючи на офіційну державну підтримку (наприклад, розпорядження Кабінету
міністрів 2001 року про всебічну підтримку місцевою владою діючих і існуючих
бізнесів-інкубаторів) ця ідея ще не знайшла широкого застосування і належного
розвитку.
Серед представників державних і наукових кіл існує досить стійка думка, що
при створенні інноваційної інфраструктури не варто розпорошувати зусилля і кошти.
Замість того щоб створювати бізнеси-інкубатори, необхідно зосередити зусилля
на розвитку наукових і технологічних парків. Це більш масштабна і надійна справа,
що відкриває можливості інноваційного розвитку країни [8].
Таке протиставлення двох взаємозалежних елементів інноваційної інфраструктури — інкубаторів і технопарків — досить небезпечна омана, і ми сподіваємося, що
дана стаття є переконливим підтвердженням цьому.
Література
1. Інтернет-ресурс: Сайт «Технопарки, економіка, бізнес».- http://technopark.al.ru/tpark/tpark.htm
2. «Сучасний інноваційні структури і комерціалізація науки» / За
редакцією А.А.Мазура.- Інтернет-ресурс: сайт Технопарку ІЕС ім. Е.Патона»,
http://tp.paton.kiev.ua/about/publis/publis04.php
3. Крупеніна Я. «Заповідник для просунутих комерсантів і божевільних ученних
«.- Російський журнал «Ділові звістки», N 2, 2002
4. Сошнікова Е.А. «Бізнес-інкубіровання в промисловій сфері (бізнеси-інкубатори
і великі промислові підприємства)».- Інтернет-ресурс: Інформаційно-аналітичний
журнал «Бізнес пропозиції».- http://www.smb-support.org/bp/arhiv/7/stat13.htm
5. Валентина ГАТАШ «Бізнес-інкубатор для маленьких і середніх інноваційних
фірм».- Інтернет-ресурс.- Сайт «Дзеркала тижня».- http://www.zn.kiev.ua
6. Інтернет-ресурс: Офіційний сайт бізнесу-інкубатора Славутича http://slavutich.kiev.ua/~business/
7. Інтернет-ресурс: Сайт Херсонська торгово-промислова палата.- http://chamber.kherson.ua/bi.php
8. Рожен А. «Огляд інноваційної діяльності на Україні».- «Дзеркало
тижня», 16.12.2002.
джерело:
«Теория и практика управления», N7, июль 2004
корисний матеріал? Натисніть:
|