Президент України Віктор Ющенко наклав вето на закон про державне регулювання
діяльності у сфері трансферу технологій, посилаючись на те, що ухвалений парламентом
документ суперечить правилам Світової організації торгівлі (СОТ).
У пропозицях до закону, опублікованих на сайті Верховної Ради, глава держави
розкритикував розмитість заборони укладення договорів про трансфер технологій,
які передбачають, зокрема, ввезення в Україну технологій, що не відповідають
вимогам державних програм технологічного оновлення галузей промисловості, можуть
завдати шкоди державі, перешкоджають придбанню аналогічних вітчизняних технологій.
При цьому, зазначив Президент, не визначено основних принципів невідповідності
зазначених технологій державним програмам, не наведено критеріїв, за якими можна
визначати технології, що можуть завдати шкоди державі або перешкоджатимуть придбанню
аналогічних вітчизняних технологій. Ця невизначеність, на думку В.Ющенка, надає
широкі можливості для зловживань, створення неконкурентного середовища, а також
порушує правила СОТ.
Крім того, глава держави дійшов висновку, що стаття 22 закону фактично передбачає
пільгове оподаткування певних суб’єктів трансферу технологій, що, на його думку,
створюватиме дискримінаційні умови для інших суб’єктів.
Зазначена стаття встановлює, що на трансфер технологій, який здійснюється за
пріоритетними напрямами інноваційної діяльності загальнодержавного рівня, встановлюється
режим його цільового субсидіювання по операціях з продажу товарів (виконання
робіт, надання послуг), пов’язаних з виконанням проектів трансферу технологій,
податку на прибуток, ввізного мита та ПДВ, нарахованих на сировину, матеріали,
устаткування, обладнання, комплектуючі та інші товари.
В. Ющенко також зауважив, що закон не відповідає перехідним положенням держбюджету,
яким запроваджено п’ятирічний мораторій на надання нових та розширення існуючих
пільг з податку на додану вартість.
Верховна Рада прийняла закон 6 вересня ц.р. Тоді міністр освіти і науки Станіслав
Ніколаєнко висловив впевненість, що В. Ющенко не використовуватиме щодо документа
право вето. Проект, розроблений урядом, передбачає запровадження державної експертизи,
реєстрації передачі технологій та їх об’єктів, а також особливості оподаткування
та кредитування цієї діяльності.
Згідно з Конституцією, Президент має право накласти вето на закон із поверненням
його на повторний розгляд парламенту. Якщо під час повторного розгляду закон
буде знову прийнятий не менш як трьомастами голосів, глава держави зобов’язаний
його підписати.
Юрій Капіца, керівник Центру інтелектуальної власності та передачі технологій
НАНУ, сказав, що вето базувалося на документі, підготовленому в Міністерстві
економіки, яке раніше двічі погоджувало проект закону, не маючи зауважень до
згаданих пунктів. На його думку, цей документ неграмотний юридично та спрямований
не в інтересах України.
«[У СОТ] абсолютно заборонене тільки субсидування експорту. Проте країни
з перехідною економікою, якою є і Україна, мають право на семирічний перехідний
період. Крім того, заборонені субсидії, які завдають шкоди членам СОТ. Тобто,
щоб була шкода, необхідно ці субсидії дати, потім подивитися, як вони впливають
на розвиток нашої технологічної прдукції, як ця продукція завдає шкоду США,
Японії і т.д., і після цього, за їх запитом забороняти», сказав він. Поки
справа дійшла б до скасування пільг, пройшло би п’ять-шість років, впродовж
яких передбачений законом стимул допоміг би впроваджувати нові технології, вважає
Ю.Капіца.
Верховна Рада у вівторок, 29 листопада, повторно прийняла закон про державне
регулювання діяльності у сфері трансферу технологій, частково врахувавши пропозиції
Президента. «За» проголосували 272 депутата.
Депутати погодилися з пропозицією глави держави виключити норму, яка забороняла
укладати договори щодо ввезення в Україну технологій, які не відповідають вимогам
технологічного оновлення галузей промисловості, можуть завдати шкоду державі,
та перешкоджають придбанню аналогічним вітчизняних технологій.
Згідно з Конституцією України, глава держави протягом 15-ти днів після отримання
закону підписує його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими
пропозиціями до парламенту для повторного розгляду.
Журнал «Інтелектуальна власність»
корисний матеріал? Натисніть:
|