Як я думаю, співвідношення між зазначеними Вами об’єктами (фірмовим найменуванням
і комерційним позначенням, а також товарним знаком, знаком обслуговування й
найменуванням місць походження товарів) наступне. Всі перераховані об’єкти відносяться
до позначень і служать засобами індивідуалізації учасників цивільного обороту
й виробленої ними продукції (товарів, послуг).
Перші два — фірмові найменування
й комерційні позначення — служать для індивідуалізації учасників цивільного
обороту (фірм або індивідуальних підприємців).
Фірмове найменування (фірма) — найменування, під яким підприємець виступає в цивільному обороті і яке індивідуалізує
його серед інших учасників. Структура фірмового найменування складається з обов’язкової
частини (корпуса фірми) — його організаційно-правової форми (наприклад, ТОВ,
ЗАТ), а в окремих випадках також типу й предмета діяльності (державне, приватне,
муніципальне) або профілю діяльності (виробниче, страхове, наукове), а також
необов’язкової частини (доповнення), наприклад, номера (трест №7), спеціального
найменування ("Прапор", "Калібр"), скорочень (МТЗ, ХТЗ)
і інших.
Комерційне позначення — це прийняте фірмою й широко відоме найменування,
що символізує діяльність підприємства й використовується в її діяльності, що
охороняється без спеціальної реєстрації (приклади — Майкрософт, Дебенхемс, Газпром,
Нафтогаз) і яке ми можемо зустрічати повсюдно: назви ресторанів, кафе, магазинів
і т.д. Різниця між описаними двома об’єктами у функціях — комерційне позначення
звичайно використовується у відносинах між споживачами й підприємцями, а фірмове
найменування — у ділових відносинах між фірмами. Крім того, комерційними позначеннями
можуть бути не тільки найменування (як з фірмовими найменуваннями), але малюнки,
кольори, звуки й ін. Фірмове найменування досить докладно розкрито в нормативній
базі — Положення про фірму 1927р., комерційне позначення згадане в ЦКУ.
На відміну від згаданих двох об’єктів товарні знаки (знаки обслуговування) і
найменування місць походження товарів служать для індивідуалізації товарів,
робіт або послуг, а не учасників цивільного обороту. Якщо згадані вище фірмове
найменування й комерційне позначення реєструються адміністративними органами
або взагалі не реєструються, то товарні знаки й найменування місць походження
товарів реєструються Укрпатентом і без такої реєстрації недійсні. Розходження
також мають місце в строках дії порівнюваних позначень і необхідності його продовження,
оскільки фірмове найменування й комерційне позначення не визначені терміном
дії, а товарні знаки й найменування місць походження товарів діють строком 10
років з дати подачі заявки на їхню реєстрацію, з можливістю продовження цього
строку щораз на 10 років за умови оплати держзбору. Нормативна база про товарні
знаки й найменування місць походження товарів утримується у відповідних Законах.