Лариса Шайгородска
Як захищатися
Нагадуємо, що за законом права на позначення належать не тому, хто перший почав
використовувати його для маркування товару й у рекламі, а тому, хто перший подав
заявку на реєстрацію. Причому подав заявку в національне відомство. Права на
товарні знаки охороняються тільки на території тих країн, де власник порахував
потрібним провести реєстрацію.
Але є торгові марки, що завдяки посиланням професіоналів, згадуванням у спеціалізованій
літературі і пресі, відгомонам закордонної реклами і т.п. стають відомими споживачам
навіть у країнах, імпорт у який або не здійснювався зовсім, або був занадто
незначним, щоб проводити офіційну реєстрацію.
У цьому випадку можлива ситуація, коли хтось, усвідомлюючи реальну ціну деякого
імені в очах споживачів, «підбирає» незареєстрованне позначення (тобто
перший подає заявку) і використовує (не використовує) його для маркірування
своєї продукції. І хоча формально усе відбувається за законом, по суті ж, такі
дії можна кваліфікувати як несумлінну конкуренцію й обман споживачів. Щоб перешкодити
такій діяльності, багато країн ввели у своє законодавство поняття «загальновідомий
знак» (знак, охоронюваний незалежно від того, зареєстрований він чи ні).
Україна поки цього не зробила. У наших законах немає поняття «загальновідомий
знак», зате є бажаючі привласнити собі торгові марки світової популярності.
Якщо подібні дії будуть замічені дійсним власником імені, то управу він зможе
знайти й в Україні. Про це, зокрема, свідчить існуючий досвід судового розгляду.
Судовий розгляд
У грудні 2001 року Господарський суд м.Києва визнав свідоцтво на знак для товарів
і послуг SEGA, зареєстрований на ім’я української фірми «Ф», недійсним.
Відповідно до рішення суду, знак SEGA є загальновідомим у світі позначенням,
що належить японської компанії — виробнику телевізійних ігрових приставок SEGA
Enterprises Ltd.
Популярність знака аналізувалася в суді відповідно до міжнародних норм.
Суд узяв до уваги
1. Тривалість використання, географічне поширення й обсяги продажів.
Відповідно до наданих документів, фірма SEGA Enterprises Ltd. володіє знаком
для товарів і послуг SEGA з 1960 року. Це позначення зареєстроване нею в 107
країнах. З метою попередження інших виробників знак супроводжується маркіруванням
®.
2. Визнання експертів.
У книзі Ніколаса Кохана «Найвідоміші у світі торгові марки» знак SEGA
займає 3-і місце у світі серед компаній, що роблять іграшки. Знак SEGA є й у
списку загальновідомих знаків в інтернеті (htth://www.jpo-miti.go.jp/). Висновок
про те, що знак є загальновідомим, підтверджений українською експертизою.
3. Присутність товару в Україні.
Присутність товарів, зроблених у Японії і маркірованих знайомий SEGA, на українському
ринку з 1994 року доведено в суді документально.
4. Пояснення органа, що видав українській фірмі охоронні документи.
Притягнутий як співвідповідач Державний департамент інтелектуальної власності
не заперечував проти висновків експертизи і пояснив свої дії тим, що знак не
перевірявся їм на предмет загальновідомості.
5. Доказу того, що реєстрація знака на іншого виробника вводить споживачів
в оману.
Ці аргументи суду ви можете покласти в основу захисту власного товарного знаку.
По законодавству до таких, що вводять в оману, відносяться позначення, що викликають
у свідомості споживача не відповідні дійсності асоціації, зв’язані з якістю
товару, його географічним походженням чи з визначеним виробником. Реєстрація
знака SEGA на ім’я українського виробника вводить в оману споживача щодо якості
товару і його виробника. Це підтверджується листом Дніпропетровської асоціації
захисту прав споживачів.
Суд не взяв до уваги доводи фірми «Ф» про те, що компанія SEGA Enterprises
Ltd. не працювала в Україні. Доказом присутності на ринку служить підтверджений
документально факт наявності товару і можливість його ідентифікації (тобто маркірування
знаком SEGA і позначенням «madе in Japan»).
Документи Торгово-промислової палати Києва, пропозиції в прайс-листах про продаж
приставок SEGA, що малися до дати подачі заявки, свідчать, що телевізійно-ігрові
приставки SEGA з позначенням «made in Japan» фактично були присутні
на ринку України.
По яких ознаках знак може бути визнаний загальновідомим в Україні
У відповідності зі ст.4 Цивільно-процесуального кодексу України суд може застосувати
для розгляду суперечки міжнародні торговельні порядки і критерії, закріплені
в Угоді TRIPS, норми Картахенскої угоди, Рекомендації асамблеї членів ВОІВ від
1999 року.
Пункт 2 ст.16 Угоди TRIPS вимагає при визначенні ступеня популярності знака
брати до уваги популярність товарного знаку відповідним колам суспільства (споживачам
даного товару чи послуги).
Стаття 84 Картахенскої угоди в редакції 1993 року встановлює наступні критерії
для визначення загальновідомості знака:
популярність колу споживачів, що купують маркіровані товари;
інтенсивність реклами і ступінь її поширення;
цінність знака;
обсяги виробництва і продажу маркірованих товарів.
Рекомендації асамблеї ВОІВ визначають, що компетентний орган зобов’язаний брати
до уваги будь-які обставини, що дозволяють зробити висновок, що знак є загальновідомим.
А саме, необхідно розглянути наступні фактори:
ступінь популярності чи визнання знака у відповідному секторі суспільства;
тривалість, обсяг і географічна область використання знака;
тривалість, обсяг і географічна область просування знака на ринок, включаючи
рекламу, публікації і представлення на ярмарках і виставках товарів, для яких
використовується знак;
тривалість і географічна область реєстрації знака;
доказ успішного відстоювання і захисту прав на знак;
вартість, що асоціюється зі знаком.
джерело:
«Бізнес», №28, 2002
корисний матеріал? Натисніть:
|