Ігор СТАДНИК
Інтелектуальні права — величезна індустрія. У Сполучених Штатах доходи копірайт-індустрії
перевищують 400 млрд дол. Це більше, ніж в автомобільній чи промисловості сільського
господарства, що годує знаменитих американських товстунів і з ними ще чверть
світу. За такі гроші є резон вкладатися в технічний прогрес, складати гарні
пісні і сценарії. У Росії дотепер інтелектуальна власність животіє на краю бізнесу.
Але дещо потроху міняється. 26 листопада Російське авторське товариство (РАО)
виграло позов у кінотеатру «Художній», що не виплачував композитору
Едуардові Артем’єву відсотки за музику до кінофільму «Сибірський цирюльник».
Те, що музиканту платять окремо від фільму, повелося ще з часів німого кіно,
коли тапер грав у кінозалі й одержував гроші незалежно від виробників фільму.
У багатьох країнах норма окремої оплати кіномузики залишилася і після появи
звукового кіно і була закріплена в законодавстві. У Росії, по постанові уряду
№218 від 21 березня 1994 р., мінімальна ставка авторської винагороди, у тому
числі і за музику до фільму, складає 3% від загального виторгу. Якщо музики
й авторів у фільмі багато, ці 3% поділяються на усіх. Кінотеатри зобов’язані
переводити авторські відрахування в РАО, що потім розподіляє їх між авторами.
«Більшість кінотеатрів вже удалося привчити платити авторську винагороду
за музику в кіно. Деяким вистачило нагадування з РАО, з деякими прийшли до досудових
світових угод (наприклад, з Кіноцентром на Червоної Пресні), — розповів заступник
начальника відділу правового захисту РАО Ігор Филонов. — Перший судовий процес
проти кінотеатру РАО виграло в 1997 р. у Петербурзі. Процес проти «Художнього» — перший у столиці. На останнє засідання прийшли й адвокати двох інших кінотеатрів,
з якими позиває РАО — «Зарядья» і Будинку Ханжонкова. Хотіли подивитися,
як усе скінчиться».
Усі скінчилося на користь композитора Артем’єва — «Художній» повинний
виплатити йому 81 тис. руб., з яких 41 тис. — власне частка від продажів квитків,
а інше — відсотки за використання чужих коштів по середній ставці рефінансування
Центробанку.
Президентська воля
Захист інтелектуальної власності практично всі 90-і роки залишався турботою
розрізнених фірм-виробників і громадських організацій. Московська мерія, щоправда,
спробувала ввести «захисні марки», але користі не було. «У якийсь
момент представники фонограммних компаній сіли і порахували, скільки було заплачено
за марки, і цифра вийшла дуже значна, біля мільйона доларів, — сказала кореспонденту
Олена Михайлова, гендиректор компанії грамзапису Real Records. — Причому ефект
від марок прагне до нуля. Наочний приклад — продюсер одного з наших артистів
безпосередньо в кіоску мерії знайшов піратський диск свого виконавця».
Цього року державна машина заворушилася: стали частіше влаштовуватися антипіратські
рейди, пройшла вже друге читання в Думі 146-я, «антипіратська», стаття
КК, спеціальне засідання провів уряд. Поштовхом стало доручення президента уряду
№908 від 17 травня цього року. Напередодні його виходу глава держави зустрівся
з керівниками найбільших російських комп’ютерних фірм і поставив задачу: на
міжнародному ринку комп’ютерних розробок наздогнати Індію. «Що вам для
цього потрібно?» — запитав Путин комп’ютерщиків. Одним з головних перешкод
вони назвали піратство. «Ціна програмних продуктів, наших і піратських,
приблизно однакова, але офіційні виробники оплачують розробку продукту і податки,
а пірати тільки одержують гроші, віднімаючи при цьому велику частину ринку, — вважає директор фірми «1С» Борис Нуралієв. — Окупатися ще можна,
а серйозно вкладатися в розвиток уже проблематично».
Вулиця з двостороннім рухом
Безумовно, Росія несе на собі основну ношу відповідальності за те, що пірати
почувають себе добре на її території. Ілюстрацією служить «велике переселення»
піратських заводів з України. Коли під погрозою американських санкцій їх стали
там закривати, усі вони переїхали в Росію, а зовсім не в Болгарію чи Китай,
що також зберігають багаті піратські традиції. Страждають не тільки конкретні
власники прав — композитори, розроблювачі програм, кіностудії, але й інвестиційний
клімат. Як сказав президент Американської торговельної палати в Росії Сомерс
Ендрю, «піратство — це як червоне світло для американського інвестора:
«Стояти. Тут не поважають власність».
Однак є й інша частина шляху, що могли б пройти власників прав, насамперед
закордонні. Очевидно, що ціни на комп’ютерні програми закордонної розробки — заборонні для середнього російського споживача. Легальна копія Windows коштує
в Росії 200 дол., Microsoft Office — близько 250 дол. Традиційне виправдання
таких цін, що практично не відрізняються від західних, полягає в тому, що здешевлені
копії, продані в Росії чи, скажемо, В’єтнамы, усе рівно перекочують на Захід.
Правда, в інших галузях якось знаходять рішення: так, не перекочовують з бідних
країн у багаті сигарети, що, наприклад, у Москві продаються втроє дешевше, ніж
у Нью-Йорку.
Немає проблеми піратства й у торгівлі перекладними книгами. Місцеві пірати
не роблять, наприклад, підпільних тиражів детективів Чейза. Просто тому, що
ціни на книги враховують купівельну спроможність ринку. «Коли нам продають
права на книги, то беруть з нас не середні для Заходу 10 тис. дол., а тільки
1000 дол., — сказала «ДХ» директор видавництва «Іноземка»
Варя Горностаева. — Вони розуміють, що в нас за десятки доларів книгу не продаси».
У сфері комп’ютерних програм теж у принципі можна зробити «переклад»
на місцеві мови — досить усі повідомлення і написи, виведені програмою, зберегти
місцевою мовою і видалити файл із такими ж написами на англійському. Після цього
ніде, крім локального ринку — російського чи китайського, — нікого така програма
не зацікавить. А виходить, можна буде продавати її по більш прийнятним для місцевого
покупця цінам. Подібним чином на російському ринку вже намагаються надходити
найбільші фонограмні компанії. Приміром, диск Стінга Brand New Day c русифікованою
поліграфією коштував 100 руб., при ціні в США 14 дол. і ціні в піратів — 70
руб. А от комп’ютерні програми залишаються непохитним бастіоном позамежних цін.
«Чому так відбувається?» — поцікавилася «ДХ» в одного з
керівників великої російської софт-компанії. «Тому, — була відповідь, — що західні комп’ютерні компанії — величезні і дуже забюрократизовані структури.
У них і так ріст у порівнянні з минулим роком у десятки відсотків за рахунок
корпоративних продажів. А якщо їхній продукт подешевіє і його кинуться купувати
домашні користувачі, вони в перший рік дадуть 800%, а на наступний їм уліплять
догану за зниження темпів росту. От вони і не ворушаться».
джерело:
igors@chronicle.ru
корисний матеріал? Натисніть:
|