Ярослав Ващук
Спочатку приклади.
В 1997 році Роспатент видав Пугачовій А.Б. свідоцтво на товарний знак «Філіп
Кіркоров». Знак зареєстровано на 10 класів товарів і послуг, а саме: сірники,
бані, зоопарки, нафтові родовища, похоронні бюро та ін. Примадонна, до речі
свій бренд «Ала Пугачова» зареєструвала ще в далекому 1990 році, пояснює
цей дивний перелік так: «Ми просто застрахували ім’я від злодіїв, адже
без свідоцтва, що надає виключні права на користуванням зареєстрованим словом,
ним можуть назвати і газонокосарку...»
Ще в 2001 році Віктор Андрійович Ющенко подав у Державний департамент інтелектуальної
власності заявку на реєстрацію знаків «для товарів і послуг»: «Блок
Ющенко», «Ющенко», «Віктор Ющенко», «В. Ющенко».
Держдепартаментом видані свідоцтва за №№12698, 11426, 11226 на знаки для товарів і послуг:”Александр”, “Натали”, “Дядюшка Андре”...
Отже, будь-який громадянин може зареєструвати своє ім’я, прізвище, по батькові
й образ (портрет) як торгову марку в тому випадку, якщо вони (виключне право)
не належать уже комусь. У противному випадку потрібно дістати згоду того, хто
«зареєструвався» першим або, якщо цією людиною виявиться яка-небудь
відома. Так сказано в Законі «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг».
Якщо ж ваші паспортні дані ідентичні, то це «трагічний збіг» і вам
у житті просто мало-мало не повезло: вас не зареєструють як власника (і ваш
бізнес, типу «Кучма і Ко» чи «Гнатюк. Лтд», власне кажучи,
теж). Згідно з законом не реєструються як знаки позначення які відтворюють прізвища,
імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні
осіб без їх згоди і які не мають розрізняльної здатності, або якщо ці позначення
є надбанням історії і культури держави (наприклад, позначення «Тарас Шевченко»).
Не можна зареєструвати прізвище на українській чи якій-небудь іншій мові, наприклад
англійській, німецькій, французькій, іспанській, італійській тотожне описовому
позначенню, загальноприйнятому чи символу, чи терміну, чи якому-небудь іншому
позначенню, реєстрація якого у відношенні яких-небудь визначених товарів і/чи
послуг не припустима (наприклад, Учитель, Сухий, Гончар, Wood, Smith).
Реєстрація прізвищ, що відтворюють інші прізвища, псевдоніми (далі — прізвища)
як товарні знаки може бути зроблена, якщо позначення, що складається з прізвища
чи включає прізвище, має розпізнавальну здатність і не здатно ввести в оману
споживача щодо виробника.
Заявленому на реєстрацію як товарний знак позначенню, що відтворює прізвище,
може бути надана правова охорона в тому випадку, якщо воно є не тільки ім’ям
власним, але і має смислове словникове значення, що відповідно до чинного законодавства
не може бути на перешкоді для реєстрації у відношенні заявлених товарів і послуг.
Наприклад, може бути надана правова охорона прізвищу «Муха», заявленому
у відношенні товару «музичні інструменти», прізвища «Перекотиполе»,
заявленому у відношенні послуг по організації подорожей, прізвища «Потайливий»,
заявленому у відношенні адвокатських послуг.
Якщо позначення є тільки прізвищем і не має іншого значення, розкритого в словниках,
довідниках, енциклопедіях, і т.д., то можна зробити висновок про те, що прізвище
не має розпізнавальну здатність. Такий висновок варто визнати тим більше переконливим,
чим більш розповсюдженим є заявлене на реєстрацію прізвище. При цьому висновок
про відсутність розпізнавальної здатності не може залежати від того, що прізвище
зазначене в множині, наприклад «Гончарі» чи в якому-небудь відмінку
з прикметником, наприклад, «Від Петренка».
Прізвищу, як правило надають правову охорону, якщо представлені заявником матеріали
підтверджують те, що заявлене прізвище сприймалося споживачем як позначення
товарів виробника, а не прізвище, до дати подачі заявки. Такі підтвердження
можуть бути прийняті до уваги в як результати опитувань споживачів, письмові
заяви фахівців, дані про обсяги продажів, реклама і т.д., що демонструють те,
що споживач сприймає заявлене позначення як позначення товарів виробника, а
не прізвище.
У випадках, коли прізвище з’єднується в позначенні з іншими елементами, необхідно
оцінити її смислове і просторове положення в позначенні (займає воно домінуюче
чи не домінуюче положення) і розпізнавальну здатність позначення в цілому. При
цьому варто враховувати, що включення в позначення поряд із прізвищем імені
підсилює розпізнавальну здатність позначення.
Позначенню, що включає прізвище, тим більше ймовірно може бути надана правова
охорона, чим оригінальніший елемент, що знаходиться в комбінації з нею. Просте
додавання вказівки товарів і/чи послуг, у відношенні яких запрошується реєстрація
товарного знаку, навряд чи може служити обставиною, що збільшує розпізнавальну
здатність прізвища. Образотворчий же елемент або опис товарів в оригінальній
графічній манері можуть підсилити розпізнавальну здатність позначення, зменшуючи
вплив прізвища.
Заявленому позначенню, що включає прізвище, може бути надана правова охорона
в тому випадку, якщо додатковий елемент може бути зареєстрований як товарний
знак самостійно і є домінуючим елементом позначення.
Заявленому позначенню може бути надана правова охорона, якщо воно являє собою
неправильно написане прізвище, у тому випадку, якщо неправильно написане має
смисловогое словникове значення, що може бути зареєстроване відповідно до чинного
законодавства як товарний знак у відношенні заявлених товарів.
У випадку, якщо прізвище, що не має смислового словникового значення, складає
частину позначення, і заявником не представлені матеріали, що підтверджують
те, що прізвище сприймається споживачем як позначення товарів виробника, реєстрація
позначень можуть бути зроблені з указівкою прізвище як неохоронюваний елемент.
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|