М.Кудрявцев, С.Міронін, Р.Скоринін
Сучасна західна цивілізація побудована на технологічній гонці і постійному
створенні додаткового продукту. Однак країни Золотого мільярда подають урок
того, як правильно розпорядитися додатковим продуктом. Насамперед, ці країни
створюють у себе такі умови, щоб випереджальний розвиток технології йшов саме
в них і ніде більше.
У ЗМ робиться та частина роботи, що базується на основі накопичених знань,
умінні й особливих трудових навичках. З усіх технологічних стадій виділяють
ті, котрі можуть бути виконані некваліфікованими працівниками на спеціальному
устаткуванні. Саме ці стадії виробництва в першу чергу передаються в країни
Третього світу. Тим самим, досягаються кілька цілей: найбільш кваліфікована
робота як і раніше виконується в країні-інвесторі технології, країна-виробник
змушена здобувати в країни-інвестора спеціальне устаткування навіть для некваліфікованої
праці. А от фахівців високої кваліфікації і вчених з інших країн, що могли б
самі розробити ефективні прийоми виробництва, ЗМ переманює шляхом пропозиції
більшої зарплати і високого рівня життя. Конкуренція за інвестиції зберігає
низький рівень зарплат у країнах Третього світу. Експорт капіталу розвинутими
країнами не веде до втрати інтелектуальної ренти, тому що немає експорту всієї
технологічної піраміди, права власності не губляться. Крім того, розміри технологічної
піраміди в сучасному складному виробництві служать природним обмежником для
передачі технології в повному обсязі.
Іншим напрямком діяльності державної влади в країнах ЗМ є допомога своїм фірмам
у надуванні мнимої корисності товарів власних виробників у компрадорської еліти
країн-споживачів і, відповідно, підтримка компрадорської еліти як основного
покупця престижних товарів ЗМ. Утилітарна функція компрадорської еліти зводиться,
зокрема, до покупки товарів країн ЗМ і перекачуванню в країни ЗМ тих коштів,
що у противному випадку могли б піти на розвиток їхніх власних країн. Створюються
всі умови, щоб компрадорська еліта витрачала зайві гроші саме в країнах ЗМ.
Крім того, споживчі товари, експортовані з країн ЗМ у країни Третього Світу,
впроваджуються в масову свідомість шляхом культурної експансії.
Для того щоб постійно одержувати додатковий продукт, товари, що конкурують
на основі зробленої конкуренції, знімаються з виробництва, а на ринок викидаються
нові товари дійсної або мнимої підвищеної корисності. Знімається з виробництва
дешевий товар, а заміщається новим, дорогим, що мвстить інтелектуальну ренту.
Товари зі ЗМ дорогі, але дають більший додатковий продукт (нехай і часом заснований
на мнимій корисності), тому вигідні в цілому і споживачам (принаймні, вони самі
так думають). Додатковий продукт часто створюється за допомогою заміни упакування
на продовольчих товарах: сама шоколадка залишилося тією ж, але от упакування
стало іншим, більш дешевим у виготовленні і більш приємним в користуванні, особливо
для багатого покупця в країні Третього Світу. Ціль усіх цих «удосконалень» — мати підставу підвищити ціну, сказати про нову підвищену корисність, змусити
купити нову модель. Ціль заміни упакування, зміни розмірів — підвищити ціну,
одержати підстави для реклами, для впровадження поняття підвищеної корисності,
якщо в товар уже не можна привнести «реальний» додатковий продукт.
Діяльність транснаціональних корпорацій теж, у кінцевому рахунку, побудована
так, щоб залишати основні доходи в країнах ЗМ. У межах однієї і тієї ж корпорації
найбільш дорогі (за ціною, а не по трудомісткості) роботи зосереджуються в країні
ЗМ. Часто кінцева зборка або нанесення мітки фірми провадиться в метрополії.
Приміром, зборка електронних мікроскопів Морганьї ведеться в Брно (Чехія), а
кінцеве упакування провадиться і ставиться клеймо у фірмі FEI у Голландії, куди
вони усі перевозяться. Там же встановлюється комп’ютерне забезпечення. Ціна,
що включає додатковий продукт, залишається вся в Голландії, чеським працівникам
виплачується відносно низька зарплата (хоча і вище тієї, котру вони одержували
б зовсім без співробітництва). Продається товар також від імені фірми FEI з
метрополії. При цьому витягається прибуток, тому що корисність товару завищена
внаслідок репутації фірми. Тому майже всі гроші за додатковий продукт залишаються
в Голландії.
корисний матеріал? Натисніть:
|