Тетяна ЗДОБНОВА
За даними маркетингової компанії «Димшіц і партнери», продажу одного
тюбика зубної пасти під брендом Aquafresh вимагає утроє більших рекламних вкладень,
ніж його конкурента — Colgate. Причина, на думку маркетологів, у «пасивній»
і «тьмяній» назві Aquafresh. Розроблювач фоносемантичної системи оцінки
слів Володимир Шалак вважає, що в основі успішного бренду — ім’я. Точніше, науковий
підхід до його вибору.
Щоб спрогнозувати реакцію споживача на назву, досить узяти статистику по продажах
і рекламних витратах конкуруючих брендів у цікавлячій продуктовій групі. Порівняти
їх за принципом ефективності (пропорційне співвідношення витрат на рекламу/продажу),
нівелювавши в такий спосіб дію всіх інших, крім імені, факторів. Далі назва
оцінюється по системі vaal (системі фоносемантичної оцінки слів і текстів).
Наприклад, продукт характеризується як «рухливий», «легкий»,
«мужній», «швидкий»... Далі варто звернути увагу на параметри
його споживчої аудиторії. У такий спосіб ми одержимо досить чітку формулу. Наприклад,
чоловік 18 — 35 років, купуючи тенісну ракетку, підсвідомо очікує таких якостей,
як «рухливий», «легкий», «мужній», «швидкий»...
і реагує на відповідний звукоряд... Приклад, умовний, звичайно.
Фоносемантична оцінка vaal на прикладах марок соку:
1. Santal (Сантал) — не володіє вираженою фоносемантикою.
2. J7 (Джей севен) — гарний, мужній, хоробрий, сильний.
3. Caprise (Каприс) — швидкий, рухливий, кутастий, шорсткуватий.
4. «Тонус» (Тонус) — не володіє вираженою фоносемантикою.
5. «Чемпіон» (Чемпіон) — гарячий, маленький, боягузливий, шорсткуватий.
6. «Я» (Я) — величний, красивий, радісний, могутній, гарний, безпечний,
яскравий, мужній, сильний, легкий, округлий, голосний, хоробрий, простий, гладкий...
7. «Добрий» (Добрий) — грубий, великий, сильний, мужній.
Прихильники версії про визначальну роль неймінгу в успіху продукту люблять
наводити приклад з Pentium: назва була обрана компанією Intel з 120 варіантів;
Девід Плачек, засновник Lexicon Naming, одержав за нього $40 000. Основна перевага
цієї назви в універсальності. У Intel врахували, що аудиторія їхнього продукту
транснаціональна. Pentium позитивно оцінюється у всіх європейських мовах. На
цю же якість орієнтувалися і японці, запускаючи марку Sony. На дослідження були
витрачені мільйони доларів, але в підсумку вийшла назва, удала не тільки для
локального ринку, але і для сприйняття європейців, американців.
Багато вітчизняних і західних компаній наполягають на тому, що пізнанність — головна цінність бренду: виробники Nivea, наприклад, не змінюють дизайн синьої
бляшаної баночки от уже кілька десятиліть. Отже, чи варто втілювати «смаки
дитинства» у сучасному дизайні?
На думку фахівців, легендарні марки так само, як і всі інші, мають потребу
у відновленні дизайну і модернізації стилю. При цьому споживач повинний бути
здатний уловити тільки якийсь дух новизни, але не виділяти конкретні деталі
відновлення — нововведення повинні органічно вписуватися в сформований імідж.
Це обов’язкові умови рестайлінга легендарних марок. Усі базові елементи повинні
зберігатися.
Чи кожному зрілому бренду потрібний рестайлінг на визначеному етапі? Це складне
питання. Як складне і питання про міру: які зміни можна вважати «делікатними»,
а за якою рискою вже потрібно говорити про радикальну зміну іміджу, здатну нанести
втрати репутації бренду. Єдине, що можна зтверджувати: якщо споживач сигналізує
вам, що хоче «більш яскравого червоного» або «більш контрастної»
етикетки — ви повинні це йому дати!
джерело:
«Компания» (Россия), N7, 2005
корисний матеріал? Натисніть:
|