Держдепартамент
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
Л И С Т
23.12.2004 N 16-12/5480
Голові Харківської обласної організації
«Соціал-демократична перспектива»
Щодо надання роз’яснень
про використання комп’ютерних програм
Державний департамент інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки
України розглянув Ваш запит від 06.12.2004 N 12-04/34 та повідомляє наступне.
Незаконне використання громадянином — приватним підприємцем України комп’ютерної
програми тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством України:
цивільно-правову, стаття 431 Цивільного кодексу України (далі — ЦК), стаття
52 Закону України від 23 грудня 1993 року N 3792-XII «Про авторське право
і суміжні права», в редакції Закону від 11.07.2001 р. N 2627-III (далі — Закон);
адміністративну, стаття 512 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
кримінальну, стаття 176 Кримінального кодексу України.
Стаття 431 ЦК [435-15] встановлює, що «порушення права інтелектуальної
власності, у тому числі невизнання цього права чи посягання на нього, тягне
за собою відповідальність, встановлену цим Кодексом, іншим законом чи договором».
З цього визначення випливає, що порушення права інтелектуальної власності можливе
як у формі дій (посягання на право інтелектуальної власності), так й у формі
бездіяльності (невизнання права інтелектуальної власності). Порушником права
інтелектуальної власності може бути фізична або юридична особа.
Відповідно до статті 50 Закону [3792-12] порушенням авторського права, що дає
підстави для судового захисту, є:
а) вчинення будь-якою особою дій, які порушують особисті немайнові права суб’єктів
авторського права, визначені статтею 14 Закону [3792-12], та їх майнові права,
визначені статтею 15 Закону, з урахуванням передбачених статтями 21-25 Закону
обмежень майнових прав;
б) піратство у сфері авторського права — опублікування, відтворення, ввезення
на митну територію України, вивезення з митної території України і розповсюдження
контрафактних примірників комп’ютерних програм і баз даних;
в) плагіат — оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору
під іменем особи, яка не є автором цього твору;
г) ввезення на митну територію України без дозволу осіб, які мають авторське
право, примірників комп’ютерних програм і баз даних;
д) вчинення дій, що створюють загрозу порушення авторського права;
е) будь-які дії для свідомого обходу технічних засобів захисту авторського права,
зокрема виготовлення, розповсюдження, ввезення з метою розповсюдження і застосування
засобів для такого обходу;
є) підроблення, зміна чи вилучення інформації, зокрема в електронній формі,
про управління правами без дозволу суб’єктів авторського права чи особи, яка
здійснює таке управління;
ж) розповсюдження, ввезення на митну територію України з метою розповсюдження,
публічне сповіщення об’єктів авторського права, з яких без дозволу суб’єктів
авторського права вилучена чи змінена інформація про управління правами, зокрема
в електронній формі.
Адміністративна відповідальність настає відповідно до статті 512 Кодексу України
про адміністративні правопорушення [80731-10], згідно з якою незаконне використання
об’єкта права інтелектуальної власності (комп’ютерної програми, бази даних),
привласнення авторства на такий об’єкт або інше умисне порушення прав на об’єкт
права інтелектуальної власності, що охороняється законом, — тягне за собою накладення
штрафу від десяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з
конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, які
призначені для її виготовлення.
Кримінальна відповідальність настає відповідно до статті 176 (у редакції Закону
N 850-IV [850-15] від 22.05.2003) Кримінального кодексу України [2341-14] (КК).
Відповідно до цієї статті порушення авторського права та суміжних прав, у тому
числі незаконне використання, розповсюдження, тиражування комп’ютерних програм
та баз даних, а також інше використання комп’ютерних програм і баз даних без
дозволу осіб, які мають авторське право, якщо ці дії завдали матеріальної шкоди
у великому розмірі, караються штрафом від двохсот до тисячі неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або
позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією всіх примірників творів,
матеріальних носіїв комп’ютерних програм, баз даних та знарядь і матеріалів,
які спеціально використовувались для їх виготовлення.
Ті самі дії, якщо вони вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб,
або завдали матеріальної шкоди в особливо великому розмірі, — караються штрафом
від тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними
роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на строк від двох до
п’яти років, з конфіскацією всіх примірників творів, матеріальних носіїв комп’ютерних
програм, баз даних та знарядь і матеріалів, які спеціально використовувались
для їх виготовлення.
У статті 176 КК [2341-14] матеріальна шкода вважається завданою у великому
розмірі, якщо її розмір у двісті і більше разів перевищує неоподатковуваний
мінімум доходів громадян, а завданою в особливо великому розмірі — якщо її розмір
у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Державний контроль за дотриманням суб’єктами господарювання незалежно від форм
власності вимог законодавства в сфері інтелектуальної власності, зокрема авторського
права, здійснюється державними інспекторами з питань інтелектуальної власності
(далі — державний інспектор), які є посадовими особами Державного департаменту
інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України, відповідно до
Положення про державного інспектора з питань інтелектуальної власності, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 2002 р. N 674 [674-2002-п].
Крім того, державний контроль за захистом прав інтелектуальної власності здійснюють
наступні державні органи: Міністерство внутрішніх справ, Служба безпеки України,
Державна митна служба, Державна податкова адміністрація, Антимонопольний комітет
України та Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої
політики. Указані державні органи здійснюють означену діяльність відповідно
до покладених на них завдань та у межах своєї компетенції.
Заступник голови В.С.Дмитришин
корисний матеріал? Натисніть:
|