Ярослав Ващук
Президент і Уряд нас переконують, що Україна продовжує займати провідні позиції
у світовому літакобудуванні, посилаючись на проект по створенню середнього військово-транспортного
літака Ан-70, що випереджає, начебто, на десять років світові розробки в цьому
напрямку. Але за останні п’ять років в країні провалені інноваційні програми
«Український телевізор», «Український комбайн», така ж доля
чекає і «світовий» АН-70.
Журнал «Експерт» №16 від 28 квітня 2003 року в рубриці «Конкурс
російських інновацій» робить резюме: «Українські крила Росії не потрібні».
На минулому тижні навколо російсько-українського проекту по створенню середнього
військово-транспортного літака Ан-70 вибухнув великий міжнародний скандал. Група
російських конструкторів, керівників авіазаводів і фахівців НДІ ВПС Росії направила
лист міністру оборони Сергію Іванову з рекомендацією припинити розробку Ан-70
за рахунок коштів Міноборони РФ.
«Цей літак по ряду найважливіших літних характеристик не відповідає тактико-технічному
завданню ВПС Росії — він знаходиться на рівні морально застарілого Ан-12», — пишуть конструктори. Автори листа твердо упевнені, що всі спроби доробити
Ан-70 не мають смислу, тому що «об’єктивні технічні передумови поліпшення
характеристик літака відсутні». При цьому два головних конструктори АНТК
імені Туполева Валентин Близнюк і Леонід Куликов пишуть, що «украй низький
рівень надійності літака в цілому і двигунів зокрема не дозволяє без збитку
для безпеки польотів проводити його подальші іспити».
Головний фахівець АНТК імені Антонова (розроблювач Ан-70) Микола Воробйов в
інтерв’ю українським ЗМІ назвав усі твердження російських конструкторів «некоректними»,
а сам лист «проявом конкурентної боротьби». При цьому г-н Воробйов
поскаржився місцевим журналістам на невиконання російською стороною узятих на
себе зобов’язань по програмі Ан-70. За підсумками минулого року Росія повинна
була заплатити 48,2 млн доларів, однак гроші не перелічила. За словами Миколи
Воробйова, «нам ніхто не відмовляє у фінансуванні, але під кінець року
кошти просто не виплачуються». Воробйова підтримав президент України Леонід
Кучма, що привселюдно виразив невдоволення темпами реалізації проекту Ан-70.
Кучма заявив буквально наступне: «Уряд Касьянова робить усі, щоб цей проект
не відбувся».
Росія не зацікавлена в продовженні програми Ан-70, аргументи військових:
«По-перше, замість середнього літака вантажопідйомністю 35 тонн Україна
розробила машину вантажопідйомністю 47 тонн, що по класу впритул наближається
до важких транспортних літаків, наприклад до нашому Іл-76 (50 тонн). Такі літаки
Росії не потрібні, ми самі можемо їх експортувати в будь-якій кількості.
По-друге, Ан-70 має непереборні недоліки конструкції. У російських льотчиків
цей літак одержав прізвисько «літаюча труна». Перший зразок Ан-70
потерпів катастрофу в лютому 1995 року. Друга модель звалилась на землю в січні
2001 року під Омськом через відмовлення двох лівих двигунів. При загальному
нальоті 386 годин на Ан-70 було виявлено 382 серйозних недоліків, у тому числі
зафіксовано 52 випадки відмовлення двигунів. Дефекти намагалися виправити, але
безрезультатно. По висновку експертів, «для Ан-70 відмовлення одного з
чотирьох двигунів з високою імовірністю приведе до серйозної аварії». Це
зв’язано з тим, що значна частина піднімальної сили крила створюється при обдуванні
його струменем від гвинта. При відмовленні двигуна на одному крилі з’являються
«сильні моменти, що розвертають, кренять і вимагають симетричного зниження
потужності силової установки» на іншім крилі. Для військового літака, що
передбачається експлуатувати в умовах вогневого впливу, такі особливості принципово
неприпустимі.
Нарешті, по-третє, дотепер відсутні юридично оформлені рішення урядів України
і Росії про права на інтелектуальну власність, отриману в ході робіт зі створення
Ан-70. У цих умовах немає ніяких гарантій, що, виділяючи засобу на НДДКР, Росія
буде вважатися повноправним співрозробником літака.«
Таким чином, позиція російської влади в конфлікті виглядає непохитною, а української,
навпаки, слабкою. І хоча формально Росія поки ще не поховала Ан-70, на реанімацію
цієї програми українцям сподіватися вже не стоїть. Судячи з останніх висловлень
російських військових, що прозвучали вже після заяв Михайла Касьянова, на Ан-70
у Міноборони Росії вирішили поставити хрест. Головком ВПС Росії Володимир Михайлов:
«Наше військове відомство найближчим часом проведе конкурс на створення
нового середнього транспортного літака .. У конкурсі візьмуть участь тільки
два російських проекти — Ту-330 і Іл-214».
Це другий нокаут (перший був під Омськом), у який посилає Росія (партнер?)
Україну в раунді, назва якому «2003 — рік Росії в Україні». Навіть
Кличко більше не тримає. Нокдаун!
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|