Всесвітня організація інтелектуальної власності
( (див. початок)
...
ЩО ТАКЕ ПРОМИСЛОВИЙ СЕКРЕТ?
У цілому, будь-яка конфіденційна ділова інформація, що дає підприємству визначені
переваги над іншими конкурентами, може розглядатися як промисловий секрет. Промислові
секрети включають секрети виготовлення або виробництва, а також комерційні секрети.
Недозволене використання такої інформації іншими особами, крім власника, розглядається
як прояв несумлінної практики і порушення промислового секрету. У залежності
від правової системи охорона промислових секретів складає частина загальної
концепції охорони від несумлінної конкуренції або ґрунтується на особливих положеннях
і положення прецедентного права про охорону конфіденційної інформації.
Об’єкт промислових секретів звичайно визначається в загальних вираженнях і
включає методи продажу, методи розподілу, інформацію про споживача, рекламну
стратегію, список постачальників і клієнтів і методи виготовлення. Хоча остаточне
рішення по питанню про те, яка інформація являє собою промисловий секрет, буде
залежати від обставин кожного окремого випадку, відверто несумлінна практика
у відношенні секретної інформації включає промислове або торговельне шпигунство,
порушення контрактів і порушення довіри.
ЯК ОХОРОНЯЮТЬСЯ ПРОМИСЛОВІ СЕКРЕТИ
На відміну від патентів промислові секрети охороняються без реєстрації, тобто
промислові секрети охороняються без якої-небудь формальної процедури. Відповідно
торговельний секрет може охоронятися необмежений період часу. У силу цих причин
охорона промислових секретів може показатися особливо привабливої для МСП. Однак
щоб розглядатися як промисловий секрет інформація повинна відповідати деяким
умовам. Виконання таких умов може виявитися більш складного і дорогим, чим це
може показатися з першого погляду. Хоча ці умови є досить різними в різних країнах,
існують деякі загальні стандарти, що згадуються в Статті 39 Угоди про торговельні
аспекти прав інтелектуальної власності (Угода ТРІПС):
Інформація повинна бути секретною (тобто не бути широковідомою або легкодоступною
в колах, що звичайно мають справу з такого роду інформацією).
Вона повинна мати комерційну цінність, оскільки є секретною.
Законний власник інформації повинний приймати у відношенні її розумні міри
для збереження її таємності (наприклад, у рамках угод про конфіденційність).
Приклад
МСП розробляє метод виготовлення своєї продукції, що дозволяє їй робити свої
товари більш ощадливим образом. Такий метод дає підприємству порівняльну перевагу
над його конкурентами. Дане підприємство може тому розглядати своє ноу-хау як
промисловий секрет і не бажати, щоб його суперники довідалися про нього. Воно
переконується в тім, що лише обмежене число людей знає про цей секрет, причому
цим людям роз’яснено, що інформація є конфіденційною. У своїх відносинах із
третіми сторонами або в процесі ліцензування своєго ноу-хау підприємство підписує
угоду про конфіденційність, щоб забезпечити поінформованість усіх сторін про
таємність інформації. У подібних умовах неправильне використання інформації
конкурентом або якою-небудь третьою стороною буде розглядатися як розголошення
промислових секретів підприємства.
ЗАПОБІЖНІ ЗАХОДИ, ЩО СЛІД ПРИЙНЯТИ ВАШОМУ МСП
МСП широко використовують промислові секрети. Дійсно, багато які МСП покладаються
майже винятково на промислові секрети при охороні своєї ІВ (хоча в багатьох
випадках вони можуть навіть не знати про те, що промислові секрети є об’єктом
юридичної охорони). Тому важливо переконатися в тім, що підприємства прийняли
всі необхідні міри для ефективної охорони своїх промислових секретів. Тому необхідно
почати наступне:
По-перше, розглянути питання про те, чи є секрет патентоспроможним, і якщо
так, чи не краще його охороняти за допомогою патенту.
По-друге, переконатися, що лише обмежене число людей знає про секрет і що усі
вони інформовані про конфіденційність інформації.
По-третє, включити угоди про конфіденційність у договори з роботодавцем. Однак
по законодавству багатьох країн службовці несуть зобов’язання перед своїм роботодавцем
зберігати конфіденційність навіть без таких угод. Зобов’язання зберігати конфіденційність
секретів роботодавця звичайно зберігається, принаймні, на визначений період
часу навіть після того, як службовець залишив підприємство.
По-четверте, підписувати угоди про конфіденційність з діловими партнерами всякий
раз, коли ви розголошуєте конфіденційну інформацію.
ПАТЕНТИ АБО ПРОМИСЛОВІ СЕКРЕТИ?
Найчастіше промислові секрети бувають двох видів. З одного боку, промислові
секрети можуть стосуватися винаходів або виробничих процесів, що не відповідають
критерієві патентоспроможності і тому можуть охоронятися лише як промислові
секрети. Це відноситься до списків клієнтів або до виробничих процесів, що не
є досить патентоспроможними, щоб одержати патент (хоча вони можуть відповідати
умовам одержання охорони як корисні моделі). З іншого боку, промислові секрети
можуть стосуватися винаходів, що відповідають критеріям патентоспроможності
і тому можуть охоронятися патентами. В останньому випадку МСП зштовхнуться з
вибором: або запатентувати винахід, або зберігати його як промисловий секрет.
Деякі переваги промислових секретів включають:
Охорона промислового секрету має ту перевагу, що вона не обмежена в часі (дія
патентів, як правило, триває до 20 років). Тому його дія може продовжуватися
безстроково доти, поки секрет не розголошений.
Промислові секрети не зв’язані з витратами на реєстрацію (хоча можливо збереження
конфіденційності інформації зажадає більш значних витрат).
Промислові секрети мають негайну дію.
Для охорони промислового секрету не потрібно дотримання таких формальностей,
як розкриття інформації державному органові.
Однак охорона конфіденційної ділової інформації як промисловий секрет має деякі
конкретні недоліки, особливо коли інформація задовольняє критеріям патентоспроможності:
Якщо секрет втілений у новаторську продукцію, інші особи можуть мати можливість
перевірити її, розглянути критично і проаналізувати (наприклад «протилежним
образом спроектувати» її), знайти секрет і після цього одержати право використовувати
його. Охорона промислового секрету якого-небудь винаходу на ділі не забезпечує
виключного права перешкоджати третім сторонам комерційно його використовувати.
Такий вид охорони можуть надавати лише патенти і корисні моделі.
Після того, як секрет був розголошений, будь-який може мати доступ до нього
і використовувати його за своїм розсудом.
Захищати промисловий секрет сутужніше, ніж патент. Рівень охорони, наданої
промисловим секретам, істотно розрізняється в різних країнах, але звичайно вважається
слабким, особливо в порівнянні з охороною, наданої патентом.
Промисловий секрет може бути запатентований будь-якою іншою особою, хто розробив
відповідну інформацію законним образом.
ВИПАДКИ, У ЯКИХ ВАШЕ МСП МОЖЕ СКОРИСТАТИСЯ ОХОРОНОЮ ПРОМИСЛОВИХ СЕКРЕТІВ
Хоча рішення повинне прийматися в кожнім випадку окремо, у наступних обставинах
можна було б рекомендувати використовувати охорону промислових секретів:
Якщо секрет не є патентоспроможним.
Якщо висока імовірність того, що інформація може зберігатися секретною значний
період часу. Якщо секретна інформація складається з патентоспроможного винаходу,
охорона промислового секрету буде підходящою лише в тому випадку, якщо конфіденційність
секрету може забезпечуватися більш 20 років (період охорони патенту) і якщо
малоймовірно, що інші зможуть домогтися такого ж винаходу законним образом.
Якщо не вважається, що промисловий секрет представляє таку велику цінність,
щоб вважатися патентоспроможним (хоча корисна модель може бути гарною альтернативою
в країнах, де існує охорона корисної моделі).
Якщо секрет відноситься скоріше до виробничого процесу, ніж до продукції, оскільки
мається велика імовірність, що продукція може бути заново спроектована.
Якщо ви подали заявку на патент і очікуєте видачу патенту.
Однак важливо пам’ятати про те, що охорона промислового секрету є звичайно
слабкою в більшості країн, що умови й обсяг охорони можуть істотно розрізнятися
в різних країнах у залежності від існуючих правових механізмів і прецедентного
права, і що для збереження таємності суди можуть зажадати досить істотних і
можливо дорогих зусиль. Охорона патентів або корисної моделі, коли це можливо,
забезпечить більш сильну охорону...
(продовження)
джерело:
Интеллектуальная собственность для бизнеса. Малые и средние предприятия (МСП)
корисний матеріал? Натисніть:
|