На головну | Пишіть нам | Пошук по сайту тел (063) 620-06-88 (інші) Укр | Рус | Eng   
На земній кулі зареєстровано більше 30 млн. торговельних марок (в Україні – понад 100 тис.) і це число зростає щороку майже на мільйон
  новини  ·  статті  ·  послуги  ·  інформація  ·  питання-відповіді  ·  про Ващука Я.П.  ·  контакти за сайт: 
×
Якщо ви помітили помилку чи похибку, позначте мишкою текст, що включає
помилку (все або частину речення/абзацу), і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нам.
×

8. Як може ваше МСП одержати і зберегти охорону інтелектуальної власності?

2004-07-09
Всесвітня організація інтелектуальної власності

( (див. початок)

 

...

Перш ніж ваше МСП зможе скористатися активами інтелектуальної власності (ІВ) воно повинно придбати права ІВ. Ряд прав ІВ повинні бути надані і зареєстровані. На національному рівні відомства ІВ відповідних країн є єдиними установами, кому доручено надавати або реєструвати права ІВ. Процедура придбання і збереження цих прав може бути різною в різних країнах, але основні принципи й особливості цієї процедури є загальними для більшості країн. Слід також зазначити, що при виконанні визначених умов права ІВ можуть також здобуватися на регіональному і міжнародному рівнях.
Перш ніж запитувати охорону для вашого МСП у якій-небудь конкретній країні, вам рекомендується вивчити правову систему цієї країни, що регулює питання ІВ. Маються різні джерела інформації про законодавство в області ІВ. Ймовірно для одержання більш докладної інформації про охорону ІВ у вашій країні необхідно насамперед звернутися до вашого національного відомства ІВ або відомство по авторському праву. Крім того, ви можете проконсультуватися зі Збірником законів з електронним доступом (ЗЗЕД) (http://clea.wipo.int або http://www.wipo.int/clea/en/). Часто рекомендується запросити пораду в юриста ІВ або повіреного, особливо в тих випадках, коли відповідне законодавство по ІВ вимагає, щоб заявник, що не проживає в країні, був представлений юристом або повіреним, що має право діяти в цій країні. Відомство ІВ або юрист/повірений ІВ повинні зуміти проконсультувати вас про те, чи маються для вашого МСП особливі пільги у виді скорочення мита при придбанні і збереженні ІВ.

Процедури для різних прав ІВ

Нижче коротко викладаються процедури одержання і збереження охорони прав інтелектуальної власності вашим МСП:

  • Патенти
  • Корисні моделі
  • Товарні знака/знаки обслуговування
  • Колективні знаки
  • Загальновідомі знаки
  • Географічні вказівки
  • Промислові зразки
  • Авторське право

Патент

Патент являє собою виключне право, надане на продукт або спосіб, що дозволяє зробити що-небудь по новому або пропонує нове технічне рішення задачі (більш докладне пояснення див. http://www.wipo.int/ru/about-ip/patents.html).

Деякі загальні особливості процедур видачі і підтримки патентів у силі

У ряді країн патенти надаються після того, як вважаються вдоволеними основні критерії патентоспроможності (новизна, винахідницький рівень і промислова застосовність). Однак багато країн через фінансові й інші розуміння не проводять експертизу власне кажучи. Такі відомства обмежуються розглядом формальних вимог, що вам слід виконати до подачі вашої заявки на патент. Деякі країни, що проводять експертизу власне кажучи, роблять це автоматично після одержання заявки на патент, у той час як інші роблять це лише після одержання спеціального прохання. Такий запит про проведення експертизи повинний подаватися протягом визначеного періоду часу, що відповідно до застосовного патентного права може складати до декількох років. У залежності від наявності можливості відкласти проведення експертизи, а також від того чи дозволена процедура заперечення до надання патенту, для процедури видачі патенту може знадобитися багато часу. Тому в багатьох країнах і на міжнародному рівні починаються зусилля по прискоренню процедури, що передує видачі патенту. Крім того, ряд країн передбачають, що патентні заявки повинні публікуватися після визначеного періоду часу (звичайно після закінчення 18 місяців з дати подачі заявки або у випадку домагань на пріоритет з дати пріоритету.

Як правило від заявника потрібно сплатити заявочне мито й іноді також мито за проведення експертизи (якщо проводиться експертиза власне кажучи) і щорічне мито за підтримку патенту в силі. У більшості країн мита за підтримку патенту в силі повинні сплачуватися щорічно (ануітет). Відповідно до міжнародних зобов’язань по Паризькій конвенції по охороні промислової власності й Угоді по торговельних аспектах прав інтелектуальної власності (Угода ТРІПС) мається мінімальний шестимісячний період звільнення від сплати мита за підтримку патенту в силі, хоча країни мають право допускати і більш тривалі пільгові періоди. Несплата мита за підтримку патенту в силі протягом пільгового періоду приведе до ретроактивного припинення дії патенту, тобто з первісної дати ануітету.

Практичну інформацію про витрати на патентування, про час, необхідний для одержання патентів, і інші важливі питання, що часто задаються, див. посилання або зв’яжіться з вашим національним відомством ІВ.

Корисні моделі

У деяких країнах винаходи можуть також охоронятися за допомогою корисних моделей, що також відомі як «малі патенти» або «корисні інновації». Умови для реєстрації корисних моделей є звичайно менш строгими (оскільки потрібно лише значно менший істотний винахідницький рівень або він не потрібен взагалі), процедура реєстрації є більш оперативною (оскільки новизна і винахідницький рівень звичайно не стають об’єктом експертизи до реєстрації) і мито за придбання і підтримку корисних моделей у силі звичайно нижче мита, що застосовні до патентів. Заявки, як правило, подаються в національне відомство ІВ.

Товарний знак/знак обслуговування

Товарний знак або знак обслуговування — це відмітне позначення, що ідентифікує визначені товари або послуги, вироблені або надані конкретною особою, підприємством або групою осіб/підприємств, і яке дозволяє споживачеві відрізнити них від товарів і послуг інших осіб (більш докладне пояснення див. http://www.wipo.int/ru/about-ip/trademarks.html).

Деякі загальні особливості процедур реєстрації товарних знаків

У деяких країнах охорона знака може бути отримана внаслідок реєстрації або використання. В інших країнах у випадку більшості товарних знаків ви повинні обов’язково їх зареєструвати, якщо хочете забезпечити їм охорону. Навіть якщо у вас є варіант одержання охорони без реєстрації, тобто на основі використання знака, то і тоді доцільно зареєструвати знак для одержання кращої і більш солідної охорони.

Якщо ви хочете одержати охорону товарного знаку для вашого МСП шляхом реєстрації, то тоді ви повинні подати заявку в національне або, якщо така можливість існує, у регіональне відомство по товарних знаках. Далі, відомство після сплати вами необхідного мита проводить експертизу заявки. Мається цілий ряд причин, у силу яких ваша заявка може бути відхилена. На практиці найчастіше заявки відхиляються на тій підставі, що:

(і) мається імовірність того, що споживачі будуть плутати ваш знак зі знаком, що уже включений до реєстру або у відношенні якого подана заявка або з незареєстрованним загальновідомим знаком;

(ii) ваш знак лише описує товар або послугу або особливість товару або послуги;

(iii) ваш знак складається з географічного терміна, що вводить в оману або не повинний монополізуватися одним єдиним підприємством;

(iv) ваш знак порушує публічний порядок або норми моралі; або

(v) ваш знак складається або містить без отриманого на те дозволу елемент, що тотожній або подібний з офіційним знаком, гербом, прапором і іншою емблемою, скороченим найменуванням державної або міжурядової організації.

Якщо закон про товарний знак якої-небудь країни передбачає процедуру заперечення, заявка публікується після її розгляду і будь-які зацікавлені особи будуть мати можливість заперечувати проти реєстрації знака, якщо вони вважають, що їхні права можуть бути порушені його реєстрацією. У цьому випадку відомство приймає рішення на основі доказів, наданих обома сторонами, і це рішення звичайне може бути оскаржено.

У залежності від національного законодавства первісний період реєстрації складає не менш 7 років (звичайно 10 років). Однак на відміну від інших прав промислової власності реєстрація знаків може бути відновлена після сплати мита за поновлення до нескінченності. Див. також «Пошук по фондах товарних знаків».

Колективні знаки

Хоча це визначення може бути різним у різних країнах світу, колективні знаки звичайно визначаються як знаки, що відрізняють географічне походження, матеріал, спосіб виготовлення, якість і інші загальні характеристики товарів і послуг різних підприємств, що використовують колективний знак. Їхнім власником може бути або асоціація, членами якої є ці підприємства, або будь-який інший орган, у тому числі державна установа або кооператив. Більшість країн вимагають, щоб заявка на реєстрацію колективного знака супроводжувалася копією інструкції, що регулює використання колективного знака, і не дозволяють давати ліцензію на колективний знак. Подібно товарним знакам/знакам обслуговування колективні знаки також зберігаються в силі після сплати мита за поновлення.

Загальновідомі знаки

Загальновідомі товарні знаки і знаки обслуговування користуються в більшості країн охороною від знаків, що вважаються відтворенням, імітацією або перекладом цього знака, за умови, що вони можуть викликати плутанину у відповідному секторі суспільства. Загальновідомі знаки звичайно охороняються незалежно від того, зареєстровані вони чи ні, у відношенні товарів і послуг, що є ідентичними або схожими з тими товарами і послугами, у відношенні яких вони завоювали свою репутацію. У багатьох країнах за певних умов вони також охороняються й у відношенні несхожих товарів і послуг. Слід зазначити, що хоча немає загальнопогодженого докладного визначення того, що є «загальновідомим знаком», країни можуть скористатися документом «Спільна рекомендація ВОІВ про положення у відношенні охорони загальновідомих знаків».

Охорона загальновідомих знаків

Багато країн охороняють незареєстрованні загальновідомі знаки у відповідності зі своїми міжнародними зобов’язаннями по Паризькій конвенції по охороні промислової власності й Угоді по торговельних аспектах прав інтелектуальної власності (Угода ТРІПС). Відповідно, не тільки великі компанії, але також і МСП можуть мати гарні шанси установити досить сумлінні відносини зі своїми клієнтами, для того щоб їхні знаки могли бути визнані як загальновідомі знаки й одержати охорону без реєстрації. Проте рекомендується домагатися реєстрації, особливо якщо врахувати той факт, що багато країн передбачають широку охорону зареєстрованих загальновідомих знаків від підміни (стаття 16.3 ТРІПС), тобто репутація знака підривається внаслідок недозволеного використання цього знака іншими особами.

Ви повинні знати про той факт, що ряд законів про товарні знаки просто запроваджують у життя зобов’язання по статті 16.3 Угоди ТРІПС і охороняють зареєстровані загальновідомі товарні знаки лише при умовах, що:

  • товари і послуги, у відношенні яких використовується інший знак або запитується охорона, не ідентичні і несхожі з товарами, у відношенні яких загальновідомий знак завоював свою репутацію;
  • використання іншого знака буде вказувати на зв’язок між цими товарами і власником загальновідомого знака, і
  • його інтересам у результаті такого використання по всій імовірності буде нанесений збиток.

Географічні вказівки

Чи можуть географічні вказівки використовуватися тільки у відношенні сільськогосподарських продуктів?

Використання географічних вказівок не обмежено сільськогосподарськими продуктами. Вони можуть також підкреслювати особливі властивості продукту, що є результатом людських факторів, властивому місцю походження цих продуктів, зокрема таких, як особливі навички і традиції виготовлення. Таким місцем походження може бути селище або місто, регіон або країна. Прикладом останньої може служити вказівка «Switzerland» («Швейцарія») або «Swiss» («швейцарський»), що у багатьох країнах сприймається як географічна вказівка товарів, виготовлених у Швейцарії, і зокрема, у відношенні годинників.

Що таке найменування місця походження?

Найменування місця походження товарів — це особливий вид географічної вказівки, використовуваного для позначення товару, особливі властивості якого винятково або головним чином визначаються характерними для даного географічного об’єкта природними умовами, у яких виробляються такі товари. Концепція географічної вказівки є більш широкою, чим найменування місця походження. Прикладами найменувань місця походження, що охороняються в державах-учасниках Лісабонської угоди про охорону найменувань місць походження і їхньої міжнародної реєстрації, є «Bordeaux» («Бордо») у відношенні вина, зробленого в місцевості Бордо, Франція (реєстрація № 80) «Havana» («Гавана») у відношенні тютюну, вирощуваного в районі Гавани, Куба (реєстрація № 472) або «Tequila» («Текіла») у відношенні спиртних напоїв, виготовлених у визначених областях Мексики (реєстрація № 669).
Яке призначення географічної вказівки?

Географічна вказівка вказує на особливе місце або регіон виробництва, що визначають особливі властивості товару, що відбуває з цього місця або регіону. Дуже важливо, щоб особливі властивості і репутація даного товару визначалися цим місцем. Оскільки особливі властивості залежать від географічного місця, де провадиться товар, існує особливий «зв’язок» між товарами і місцем, де вони були спочатку зроблені.

Чому географічні вказівки мають потребу в охороні?

Географічні вказівки розглядаються споживачами як показник походження і якості товарів. Багато хто з них придбали цінну репутацію, що при відсутності належної охорони може бути перекручена нечесними комерційними ділками. Помилкове використання географічних вказівок особами, що не мають дозволу на таке використання, наприклад, «Darjeeling» («Дарджілінг») у відношенні сподіваючись, що не вирощується на чайних плантаціях Дарджілінга, завдає шкоди споживачеві і законним виробникам такого чаю. Споживачі є обманутими і введеними в оману в тім змісті, що вони купують нібито дійсний продукт, що володіє особливими якостями і властивостями, у той час як фактично вони здобувають імітацію, що не представляє ніякої цінності. Законним виробникам наноситься збиток, оскільки в них віднімають цінний бізнес і шкодять сталої репутації їхньої продукції.

Яка різниця між географічною вказівкою і товарним знаком?

Товарний знак — це позначення, використовуване підприємствами для того, щоб відрізнити їхні товари і послуги від товарів і послуг інших підприємств. Товарний знак надає власникові право забороняти його використання іншими особами. Географічна вказівка інформує споживачів, що товар зроблений у визначеному місці і має особливі властивості, що визначаються місцем його виготовлення. Воно може використовуватися усіма виробниками, що у позначеному географічною вказівкою місці роблять товари, що володіють характерними властивостями.

Як охороняється географічна вказівка?

Географічні вказівки охороняються відповідно до національного законодавства і відповідно до широкого спектра концепцій, зокрема, таких як законодавство по боротьбі з несумлінною конкуренцією, законодавство по охороні інтересів споживачів, законодавство по охороні сертифікаційних знаків або спеціальні закони по охороні географічних вказівок або найменувань місця походження. Власне кажучи, особи, що не мають належного дозволу, не можуть використовувати географічні вказівки, якщо таке використання може ввести публіку в оману у відношенні дійсного походження товарів. Застосовні санкції варіюються від судових заборон, що запобігають недозволене використання, до відшкодування збитків і штрафів або, у випадку серйозних порушень, тюремного ув’язнення.

Як географічні вказівки охороняються на міжнародному рівні?

Ряд договорів, адміністративні функції яких виконує Всесвітня організація інтелектуальної власності (ВОІС), передбачають охорону географічних указівок, головним чином це Паризька конвенція по охороні промислової власності 1883 р. і Лісабонська угода про охорону найменувань місць походження і їхньої міжнародної реєстрації. Крім того, Статті 22 — 24 Угоди про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності (ТРІПС) регулюють міжнародну охорону географічних вказівок у рамках Всесвітньої торговельної організації (ВТО).

Що таке «родова» географічна вказівка?

Якщо назва місцевості використовується як позначення визначеного виду товару замість найменування місця походження цього товару, то такий термін більше не застосовується як географічна вказівка. Наприклад, «Dijon Mustard» («Діжонська гірчиця») — вид гірчиці, що відбуває з французького міста Діжон, з часом стала позначати визначений вид гірчиці, незалежно від місця його виробництва, у той час як раніш «Діжонська гірчиця» виготовлялася тільки в Діжоні.

Яка роль ВОІВ в охороні географічних указівок?

ВОІВ здійснює адміністрацію ряду міжнародних угод, що частково або цілком регулюють охорону географічних вказівок (особливо Паризька конвенція по охороні промислової власності і Лісабонська угода про охорону найменувань місць походження і їхньої міжнародної реєстрації). Крім того, держави-члени ВОІВ і інші зацікавлені сторони на засіданнях ВОІВ досліджують нові шляхи удосконалювання міжнародної охорони географічних указівок.

Промислові зразки

Промислові зразки — це сполучення ліній або кольорів, або будь-яких тривимірних форм, що додають продуктові або виробові особливий зовнішній вигляд. Вони охороняють оформлювальний або естетичний аспект корисного виробу, що звичайно апелює до зору і дотику і може бути відтворене у великих кількостях (більш докладне пояснення див. http://www.wipo.int/ru/about-ip/industrial_designs.html, http://www.wipo.int/hague/en/index.html)

Деякі загальні особливості процедур охорони промислових зразків

У більшості країн охорона промислових зразків може бути отримана лише через реєстрацію. У ряді цих країн до реєстрації промислового зразка не проводиться ніякого пошуку і ніякої експертизи власне кажучи. Деякі країни передбачають пошук і експертизу в тому випадку, якщо заявка на промисловий зразок була опублікована, і третя сторона заперечує проти її реєстрації, повідомивши про заперечення. І лише в декількох країнах охорона може бути також отримана для незареєстрованних промислових зразків.

Як правило, для одержання охорони шляхом реєстрації зразок повинний бути «новим» або «оригінальним». Тривалість охорони є різною в різних країнах. У той час як звичайний термін охорони складає 15 років (первісний період у 5 років з можливістю продовження на два наступні періоди по 5 років кожний), деякі країни надають охорону лише на 10 років, у той час як інші допускають термін до 25 років. Продовження охорони звичайно обумовлено сплатою мита за продовження. Однак на відміну від знаків, охорона промислових зразків після її надання не підлягає припиненню, якщо вони активно не використовуються.

Авторське право

Авторсько-провова охорона охоплює оригінальні твори в літературній (включаючи програмне забезпечення), музичній і художній областях, незалежно від способу і форми вираження. Придбання авторсько-правової охорони здійснюється звичайно автоматично після того, як ваш твір зафіксований у якій-небудь матеріальній формі. Однак у деяких випадках може матися можливість, і у виняткових випадках необхідність, у реєстрації авторського права (більш докладне пояснення див. http://www.wipo.int/ru/about-ip/copyright.html.

Проблеми при придбанні інтелектуальної власності

До числа проблем, з якими більшість МСП зіштовхується при придбанні охорони ІВ, відносяться наступні:

  • недостача належного персоналу для проведення необхідної підготовчої роботи до придбання ІВ, наприклад, первісного пошуку й інших процедур, що передують подачі заявки;
  • зв’язані з цим великі витрати, зокрема в процесі патентування, що можуть сполучитися з витратами на переклад документів і виплату гонорарів юристам або повіреним по ІВ;
  • неадекватна поінформованість співробітників про права ІВ і процедурах їхньої охорони.

Деякою мірою витрати, зв’язані з придбанням ІВ, можуть бути зменшені, якщо ви краще розумієте, як можна ефективно використовувати систему ІВ. МСП можуть також скоротити зусилля і витрати на придбання ІВ, домагаючись охорони ІВ через регіональні або міжнародні угоди (див. «Охрана прав интеллектуальной собственности вашего МСП за границей»), використовуючи особливі послуги, пропоновані МСП, коли це можливо, або вибираючи менший рівень охорони, як наприклад, у випадку охорони корисної моделі, якщо законодавство даної країни або країн допускає такі форми охорони.

Охорона прав інтелектуальної власності вашого МСП за кордоном

Чому ваше МСП повинно охороняти ІВ за кордоном?

Рано або пізно багато малих і середніх підприємств (МСП) діють більш ніж на одному ринку, продаючи свою продукцію і послуги і надаючи свої права ІВ і ноу-хау на умовах ліцензії/франшизи а межами своїх національних границь. Однак права ІВ є територіальними, а це означає, що звичайно вони охороняються лише в тій країні або регіоні, де подані заявка й отримана охорона. Тому охорона ІВ на експортних ринках є важливою для того, що користуватися за кордоном тими ж перевагами охорони, що існують і на внутрішньому ринку. Ви повинні уважно стежити за тим, щоб подати заявку на охорону ІВ вчасно у всіх країнах, у яких ви, цілком ймовірно, будете експортувати або надавати під ліцензію вашу продукцію і послуги в доступному для огляду майбутньому (див. «Как может интеллектуальная собственность расширить экспортные возможности вашего МСП?»).

Як повинне ваше МСП охороняти свою інтелектуальну власність за кордоном?

Як загальну рекомендацію ми радимо, щоб ваше МСП переконалося в одержанні якомога раніше адекватної охорони на усіх відповідних експортних ринках.

Що стосується патентів на винаходи, то більшість країн передбачають дванадцятимісячний пріоритетний період з дати подачі першої заявки на одержання патентів в інших країнах. Після закінчення цього періоду ви більш не можете одержати патентну охорону в інших країнах. Це може означати істотну втрату надходжень від ваших експортних операцій.

У відношенні товарних знаків і промислових зразків більшість країн передбачає шестимісячний пріоритетний період з дати подачі першої заявки на реєстрацію товарних знаків і промислових зразків.

Що стосується авторського права, якщо ви є громадянином або жителем країни-учасниці Бернської конвенції про охорону літературних і художніх творів або членом Всесвітньої торговельної організації (ВТО), зв’язаним положеннями Угоди ТРІПС, або якщо ви публікуєте ваш твір вперше або, принаймні, одночасно в одній з таких країн, ваше авторське право буде автоматично охоронятися у всіх інших країнах, що є учасницями Бернської конвенції або членами ВТО...


(продовження)

джерело: Интеллектуальная собственность для бизнеса. Малые и средние предприятия (МСП)
корисний матеріал? Натисніть:




2020-11-20
Жива вода
інші статті...
© Ярослав Ващук, 2003-2023
при використанні будь-яких матеріалів сайту посилання на джерело обов'язкове
[pageinfo]
сайты Хмельницкого bigmir)net TOP 100