Ярослав Ващук
На земній кулі зареєстровано більше 26 млн. товарних знаків — торговельних
марок (в Україні — 37 тис.) і це число зростає щороку майже на мільйон. В умовах
конкурентної боротьби до 80% виробів, що попадають на ринки, позначаються торговельними
марками (ТМ). Третю частину вартості активів фірм в промислово розвинутих країнах
складають нематеріальні активи, в т.ч. ТМ. ТМ відрізняє товари на ринку однорідних
виробів і дає можливість продавати їх за цінами на 20-40% вищими порівняно з
немаркованими.
1. Загальні вимоги до торговельних марок
ТМ повинні володіти: відрізняльними властивостями, інформативністю, лаконічністю,
дешифруємостю, естетичністю, асоціативністю, благозвучністю. ТМ має відповідати
вимогам, пов’язаним з її усним і/або письмовим використанням та відповідати
певним критеріям: фонетичному, морфологічному, лексичному, семантичному, графічному
та юридичному.
2. Види торговельних марок
ТМ можуть бути: зображувальні, словесні, комбіновані.
Зображувальні ТМ можуть бути: зображення предметів, тварин, символи, абстрактні
зображення, композиції, які виражають чи зображують: характеристику товару чи
послуг, що-небудь типове чи конкретне про товар чи на тему виробництва, архітектурно-історичні
мотиви, національно-образотворчі мотиви, гумор і шарж.
Словесні ТМ можуть бути: зв’язані з фірмовою назвою, слова натуральної мови
(української чи іноземної), слова штучні, звичайного шрифтового виконання, специфічне
чи оригінальне шрифтове виконання. Частіше використовують метафори, історичні
назви, абревіатури, акроніми, гібриди, гіперболи.
Комбіновані ТМ — поєднання зображувальних із словесними, словесна і графічна
частини яких повинні бути пов’язані композиційно і сюжетно, створювати єдине
ціле.
3. Юридичні вимоги до торговельних марок
Не можуть одержати правову охорону позначення, які зображують: державні герби,
прапори та емблеми; офіційні назви держав; емблеми, скорочені або повні найменування
міжнародних міжурядових організацій; офіційні контрольні, гарантійні та пробірні
клейма, печатки; нагороди та інші відзнаки.
Такі позначення можуть бути включені до ТМ як елементи, що не охороняються,
якщо вони не займають домінуючого положення і якщо на їх використання як елементів
ТМ є згода відповідного компетентного органу держави або їх власників. В Україні
таким компетентним органом є Міжвідомча комісія щодо погодження питань правової
охорони знаків для товарів і послуг, яка утворена та затверджена Постановою
Кабінету Міністрів України від 14.02.2001р. за № 151.
Також не можуть одержати правову охорону позначення, які: не мають розрізняльної
здатності; є загальновживаними як позначення товарів і послуг певного виду;
вказують на вид, якість, кількість, властивості, призначення, цінність товарів
і послуг, а також на місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг;
є загальновживаними символами і термінами (такі позначення можуть бути внесені
до ТМ як елементи, що не охороняються, якщо вони не займають домінуючого положення
в зображенні ТМ); є оманливими або такими, що можуть ввести в оману щодо товару,
послуги або особи, яка виробляє товар або надає послугу.
Не можуть бути зареєстровані як ТМ позначення, які є тотожними або схожими
настільки, що їх можна сплутати з: знаками, раніше зареєстрованими чи заявленими
на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для однорідних товарів і послуг;
знаками інших осіб, якщо ці знаки охороняються без реєстрації на підставі міжнародних
договорів, учасником яких є Україна; фірмовими найменуваннями, що відомі в Україні
і належать іншим особам; найменуваннями місць походження товарів, крім випадків,
коли вони включені як неохороноспроможні елементи до знака , що реєструються
на ім’я особи, яка має право користування такими найменуваннями; сертифікаційними
знаками, зареєстрованими у встановленому порядку.
Згідно з Законом не може бути зареєстровано як ТМ таке позначення, яке добросовісно
використовувалося до 1 січня 1992 року двома і більше юридичними особами для
позначення однорідних товарів.
Не реєструються як ТМ позначення, які відтворюють: промислові зразки, права
на які належать в Україні іншим особам; назви відомих (добре знаних) в Україні
творів науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажі з них, твори мистецтва
та їх фрагменти без згоди власників авторського права або їх правонаступників;
прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих
в Україні осіб без їх згоди.
Право на одержання свідоцтва має будь-яка особа, об`єднання осіб або їх правонаступники.
4. Технічні вимоги до розробки та реєстрації ТМ.
Рекомендується розробляти декілька варіантів зображень ТМ і проводити їх перевірку
на подібність і тотожність.
Зображення ТМ готовиться розміром 8х8 см у вигляді 10 фотовідбитків, чи виконане
методом друку на принтері. Вказується перелік товарів та послуг, на які реєструється
ТМ, реквізити підприємства: повна назва, поштова адреса, телефон, факс, електронна
адреса, ПІП керівника, код ЗКПО.
Представляється доручення патентному повіреному на ведення усіх справ у Державному
патентному відомстві по реєстрації ТМ підприємства.
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|