Ірина КОНОНЧУК
На минулому тижні «Відомості» уже приголомшили своїх читачів новиною
про те, що надалі за музику в маршрутках і кав’ярнях прийдеться розплачуватися...
Але от кому? І хто цей «банкір», через сейфи якого будуть проходити
чималі відрахування?
Ще кілька років назад українську музику можна було почути в ефірі тільки деяких
радіостанцій, і то дуже рідко. Сьогодні питання її затребуваності вже не стоїть.
І хоча поки ще ринок недостатньо заповнений якісним продуктом, однак народ бажає
чути наших виконавців на радіостанціях, по телебаченню, у кав’ярнях, барах і
ресторанах. Але музика — це теж продукт, але ж за будь-який продукт ми платимо,
будь то буханка хліба або автомобіль. Музика — це інтелектуальна власність,
за «споживання» якої її власникам потрібно виплачувати гроші. Питання
тільки, кому і скільки?
Донедавна в Україні існувало кілька організацій, що мають право на збір і розподіл
роялті (відрахування за комерційне використання фонограм) як вітчизняних виконавців,
так і закордонних. Хоча таких правовласників було і небагато, але чіткого представлення
в користувачів фонограм не було — кому і за що платити, тому і з грішми ніхто
практично не розставався. Тепер же створені дві найбільші організації по колективному
управлінню суміжними правами виконавців — «Український музичний альянс»
(УМА) і «Українська ліга музичних прав» (УЛМП). У їхній склад увійшли
впливові українські звукозаписні компанії: «Юкрейніан Рекордс», «М’юзік
Фактори Груп», «Хантер М’юзік», «Новий Рекордс», «Київ
Євростар», «Комп М’юзік», «Українське Музичне Видавництво»,
«Лавина М’юзік». Членами цих організацій є компанії, яким на території
України передані суміжні права всесвітньо відомих виробників музичної і відеопродукції:
Universal Music, BMG Entertainment, Warner Music, Sony Music, EMI Music, російських
рекордингових компаній, а також багатьох українських виконавців.
Тепер чітко визначено, хто чим займається й у кого які функції і права. Відповідно
до рішення Міністерства освіти і науки України УМА й УЛМП визначені як уповноважені
організації колективного управління, що займаються збором і розподілом роялті
за використання в комерційних цілях фонограм і відеограм. Відтепер «Альянс»
займається діяльністю в сфері телерадіомовлення, «Ліга» — у сфері
суспільного харчування, обслуговування, транспорту і так далі.
Таким чином, був зроблений черговий крок до дотримання законів. Адже дотепер
більшої частини компаній, що використовують музику в комерційних цілях, приходиться
доводити, що за це треба платити. Навіть дуже відому мережу ресторанів швидкого
харчування переконували в необхідності виплат роялті українським артистам.
Але ж незнання законів не звільняє від відповідальності за їхнє порушення.
На сьогоднішній день розмір винагороди (роялті) за використання опублікованих
у комерційних цілях фонограм і відеограм і порядок його виплати регулюється
постановою N 71 Кабінету міністрів України від 18 січня 2003 року. Механізм
і порядок виплати винагороди визначається обопільною умовою між користувачем
і уповноваженою організацією колективного управління. Причому дана постанова
набрала сили з 7 лютого 2003 року. Отже, «юридичні і фізичні особи, що
здійснюють комерційне використання фонограм і відеограм, самостійно нараховують
суми винагороди», починаючи з цієї дати.
Варто підкреслити, що публічне використання і ретрансляція без узгодження з
правовласниками є порушенням законодавства України. Крім статей про авторське
право і суміжні права, що передбачають порядок захисту цих прав, законом України
про телебачення і радіомовлення від 21 грудня 1993 року до порушників визначені
санкції, що застосовує Національна рада з питань телебачення і радіомовлення.
А ст. 51-2 кодексу про адміністративні правопорушення і ст. 176 Кримінального
кодексу України передбачають відповідальність за порушення авторського права
і суміжних прав.
Так що «Ліга» і «Альянс» уже грозяться подавати в суд на
«піратів». За словами представників цих організацій, їм самим треба
вишукувати порушників і просити компанії виплачувати роялті. До речі, багато
організацій уявляють собі цю суму як щось позахмарне, порівнянне з гонорарами
Мадонни. Але відповідно до закону, розмір роялті встановлюється в індивідуальному
порядку, і власникові маленької кав’ярні не прийдеться платити як за гіпермаркет!
джерело:
«Киевские Ведомости», N61, 2004
корисний матеріал? Натисніть:
|