Ярослав Ващук
Підготовлений до другого читання законопроект “Про внесення змін у деякі законодавчі акти України з питань інтелектуальної власності”. Основні зміни документа, підготовленого до другого читання, стосуються добре відомих знаків (Закон “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг“), географічних зазаначень місць походження товарів(Закон “Про захист прав на зазначення походження товарів”), санкцій за порушення прав інтелектуальної власності (Кримінальний кодекс), запобіжних заходів (Цивільний процесуальний і Господарський процесуальний кодекси).
Добре відомі знаки - це знаки з особливим статусом. По-перше, вони охороняються незалежно від того, подана заявка на реєстрацію чи ні. По-друге, правовий захист поширюється також на товари і послуги, не зв’язані з тими, для яких знак визнаний добре відомим (якщо це шкодить інтересам власника). Тобто, до прикладу, знак “Кока-кола” не може бути використаний іншим виробником не тільки для безалкогольних напоїв, але і для одягу, посуду і т.д.
Рішення про те, що знак є добре відомим, може приймати Апеляційна палата чи , відповідно до нової редакції законопроекту, суд. При цьому будуть враховуватися наступні критерії: ступінь популярності знака; тривалість, ступінь і географічний район використання знака чи якої-небудь діяльності по популяризації знака (реклама, презентації товару на ярмарках і виставках); тривалість і географічний район яких-небудь реєстрацій знака; свідчення успішної реалізації прав на знак (територія, на якій знак визнаний добре відомим); вартість, що асоціюється зі знаком.
Первісний варіант законопроекту (ст.14 п.7) передбачав, що реєстрація кваліфікованого зазначення походження товару може бути основою для визнання недійсним зареєстрованого раніше товарного знаку, що містить таку вказівку. На думку експертів, ця норма могла б привести до дискримінації власників товарних знаків. У першу чергу її застосування вдарило б по українських власниках марок мінеральних вод. Тому в новій редакції зроблена застереження, що реєстрація кваліфікованого зазначення походження товару не може служити підставою для визнання недійсним товарного знаку, зареєстрованого раніше.
Санкції, передбачені першим варіантом законопроекту, показалися експертам просто юридичним казусом. Так, наприклад, порушнику прав на товарний знак загрожувала кримінальна відповідальність, якщо він одержав доход більш 5000 грн. (більш 300 неоподатковуваних мінімумів). Покарання ж являло собою штраф — всього 1700 грн. Тепер пропонується підняти мінімальний розмір штрафу в два рази (не 100, а 200 неоподатковуваних мінімумів). Збільшено і терміни позбавлення волі за повторне правопорушення (із двох до п’яти років).
Суддя може призначати швидкі й ефективні запобіжні заходи (правда, як показало обговорення на “круглому столі”, їхня швидкість і ефективність викликають сумніви в практиків). Зараз реальний захист своїх прав заявник одержує тільки на стадії виконання судового рішення. А процес цей може тривати роками. Запобіжні заходи (заборона здійснювати визначені дії, огляд приміщень і накладення арешту на майно) дозволять зупиняти правопорушника ще до подачі позову в суд.
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|