Ярослав Ващук
1 жовтня Асамблеї Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ)
завершили свою роботу після розгляду діяльності за останній рік і узгодження
порядку денного Організації на наступний рік. У роботі засідань Асамблей брали
участь представники 179 держав-членів Організації, а також представники ряду
міжурядових і неурядових організацій.
Генеральна Асамблея схвалила консенсусом програму і бюджет на 2004 — 2005 рр.,
що порівняно з 2002 — 2003 рр. пропонують невелике скорочення завдяки завершенню
протягом звітного періоду основних інфраструктурних проектів в області інформаційних
технологій (ІТ) і будівництва. Держави-члени схвалили бюджет у сумі 638,8 млн.
швейцарських франків (шв. фр.), що порівняно з переглянутим бюджетом на 2002 — 2003 рр. у сумі 668,8 млн. шв. фр. являє собою скорочення на 30 млн. шв. фр.
або на 4,5%. На початку другого терміну повноважень Генерального директора ВОІВ
д-ра Каміла Ідріса держави-члени схвалили також його стратегію і середньостроковий
план на наступні шість років, у якому розвиток культури інтелектуальної власності
(ІВ) виділявся як стратегічна мета, яка дає можливість всім партнерам грати
свою роль і реалізовувати потенціал ІВ як інструмента економічного, соціального
і культурного розвитку. План підтверджує, що економічне здоров’я країни і її
успіх у рішенні таких проблем розвитку, як скорочення розриву в знаннях і викорінення
бідності будуть залежати від її можливості розвивати, використовувати й охороняти
національну творчість та інновації. Ефективна і добре збалансована система інтелектуальної
власності в поєднанні з проактивним розробленням політики в галузі ІВ і сфокусованим
стратегічним плануванням допоможуть країнам розвивати й охороняти інтелектуальні
активи, будуть сприяти економічному зростанню і створенню матеріальних благ.
Асамблеї прийняли до відома чотири дослідження про вплив патентної системи
на країни, що розвиваються, підготовлені експертами різних шкіл і напрямів з
Африки, Арабського регіону, Азії і Латинської Америки. Ці дослідження були замовлені
Генеральним директором у контексті Порядку денного ВОІВ у галузі патентів з
метою виявлення питань, які необхідно прийняти до уваги для максимального використання
переваг патентної системи державами на різних рівнях розвитку. Ряд країн, що
розвиваються, підкреслили, що, хоча це і є корисним кроком, необхідне подальше
ретельне вивчення, особливо в ряді галузей, що викликають особливу політичну
заклопотаність. Порядок денний в галузі патентів був ініційований Генеральним
директором у вересні 2001 р. з метою координації обговорень про подальший розвиток
міжнародної патентної системи. Її мета полягає в розвитку міжнародної патентної
системи, що більшою мірою доступна і відповідає інтересам користувачів і забезпечує
належну рівновагу між правами винахідників і інтересами широкої публіки, з огляду
при цьому на наслідки для світу, що розвивається.
Держави-члени вирішили активізувати роботу в зв’язку з аспектами інтелектуальної
власності (ІВ) традиційних знань, фольклору і генетичних ресурсів. Генеральна
Асамблея вирішила продовжити мандат Міжурядового комітету ВОІВ з інтелектуальної
власності, генетичних ресурсів, традиційних знань і фольклору (МКГР). Цей мандат
вимагає від МКГР прискорити роботу і сфокусувати особливу увагу на міжнародних
аспектах інтелектуальної власності (ІВ), генетичних ресурсів, традиційних знань
(ТЗ) і фольклору. Новий мандат не виключає будь-яких результатів роботи МКГР,
включаючи можливу підготовку міжнародного документа чи документів у цій галузі.
У багатьох коментарях відзначалося, що виконана дотепер робота в рамках МКГР
уже сприяла кращому розумінню концепцій і проблем і з’ясувала, яким чином відповісти
на заклопотаності стосовно неадекватного визнання та охорони ТЗ і традиційних
виражень культури (ТВК). Обговорення виявили сподівання ряду країн щодо здійснення
конкретних кроків з метою зміцнення охорони, включаючи розроблення конкретних
нових міжнародних документів; інші вказували на важливість і складність питань,
що до прийняття будь-яких офіційних рішень припускає проведення подальшого аналізу
і роз’яснення; висловлювалася також думка про необхідність проведення подальшої
роботи з метою дослідження всього потенціалу існуючих прав і систем ІВ стосовно
охорони ТЗ і ТВК. Програма і бюджет, схвалені на цій сесії Асамблей, включали
ряд додаткових видів діяльності, у тому числі продовження створення потенціалу,
надання законодавчої допомоги і співробітництва з рядом національних, регіональних
і міжнародних ініціатив.
Держави-члени прийняли рішення, яке дасть можливість компаніям і окремим особам,
що просять охорону на свої товарні знаки в ряді країн, починаючи з 1 квітня
2004 р. подавати свої заявки іспанською мовою. Нині міжнародні заявки на реєстрацію
товарних знаків відповідно до Мадридського протоколу про реєстрацію товарних
знаків запропоновано подавати англійською чи французькою мовами. Прийняття іспанської
мови як третьої робочої мови у рамках Мадридського протоколу послужить додатковим
стимулом для іспаномовних країн для приєднання до системи, що відкриває шлях
до ширшого її використання, роблячи її по-справжньому глобальною реєстраційною
системою. Участь у Мадридській системі 18 іспаномовних країн, що нині знаходяться
поза системою, становить значний інтерес для актуальних і потенційних користувачів
системи у згаданих 18 іспаномовних країнах. Держави-члени вирішили також внести
виправлення в Інструкцію до Мадридської угоди і Протоколу з метою приведення
Мадридської системи у повну відповідність із системою товарного знака Європейського
Співтовариства. З огляду на ці зміни делегат Європейського Співтовариства (ЄС)
заявив, що, мабуть, протягом року Європейське Співтовариство передасть свій
акт про приєднання до Мадридського протоколу. Приєднання ЄС до Мадридського
протоколу стане першим випадком приєднання регіонального органу до договору
ВОІВ.
Асамблея Союзу Договору про патентну кооперацію (РСТ) внесла ряд виправлень
в Інструкцію до РСТ услід за раніше прийнятими значними змінами, спрямованими
на підвищення дієвості і раціоналізацію системи РСТ, і погодила програму подальшої
роботи щодо реформи РСТ. Асамблея також змінила розмір деяких мит у зв’язку
з обробленням заявок, поданих за процедурою РСТ. Розмір мита, що сплачується
за подачу міжнародної заявки, було встановлено на рівні 1 400 швейцарських франків,
а мито за оброблення було зменшено з 233 до 200 шв. франків. Зменшення розміру
мит для заявників з найменш розвинутих країн було розширено, а також було прийнято
зменшення мит для заявників міжнародних заявок, що подаються в електронній формі.
Асамблея призначила Національну раду з патентів і реєстрацій Фінляндії Міжнародним
пошуковим органом і Органом міжнародної попередньої експертизи відповідно до
РСТ, що, очевидно, набуде чинності у 2004 р. На закінчення Асамблея прийняла
до відома звіт про реалізацію двох великих проектів у галузі ІТ у зв’язку з
РСТ — IMPACT (Керування інформацією для цілей Договору про патентну кооперацію)
і РСТ-SAFE (Безпечна подача заявок в електронній формі).
Держави-члени висловили підтримку скликанню в Женеві 6 і 7 листопада 2003 р.
спеціальної неофіційної зустрічі щодо охорони аудіо-візуальних виконань. Ця
зустріч, у роботі якої можуть брати участь усі держави-члени і зацікавлені міжурядові
організації, має на меті поновлення міжнародного діалогу щодо охорони аудіо-візуальних
виконань з метою роз’яснення і вирішення невирішених питань. Превалювала загальна
думка, що це є своєчасною подією з огляду на важливість питання для всіх зацікавлених
сторін. Ряд країн закликав до якнайшвидшого вирішення невирішених питань з метою
підписання нового договору. Держави-члени також погодилися зберегти це питання
на порядку денному засідань Асамблей, що відбудуться у вересні 2004 р.
Держави-члени були коротко поінформовані про статус рекомендацій, зроблених
Генеральною Асамблеєю торік за результатами Другого процесу в рамках ВОІВ щодо
назв доменів у Інтернеті. Генеральна Асамблея рекомендувала розширити Єдину
політику щодо врегулювання спорів у галузі назв доменів (ЕПВС), — яка нині обмежена
товарними знаками, — на охорону назв країн і повних і скорочених назв міжурядових
організацій від неправомірної реєстрації як назви доменів. Секретаріат ВОІВ
передав ці рекомендації Корпорації Інтернет з присвоєння назв і номерів (ICANN) — органу, що відповідає за внесення виправлень в ЕПВС. У рамках ICANN створено
робочу групу для розгляду технічних аспектів реалізації рекомендацій ВОІВ. ВОІВ
також візьме участь у цих обговореннях.
Держави-члени офіційно прийняли три конкретні виправлення, спрямовані, серед
іншого, на раціоналізацію і спрощення управління ВОІВ і організаційно-правової
структури Організації з метою підвищення її прозорості, дієвості й ефективності.
Ці зміни включають скасування Конференції ВОІВ, офіційне прийняття унітарної
системи внесків і зміни в класах внесків з метою відображення актуальної практики,
яка справедливіше враховує різні економічні обставини держав-членів ВОІВ. Третє
виправлення до відповідних договорів, адміністративні функції яких виконує ВОІВ,
включає положення про проведення чергових сесій Асамблей ВОІВ не раз у два роки,
а щорічно. Відповідно до чинного положення Асамблеї скликаються один раз у рік,
але сесія, що проходить кожний другий рік, розглядається як позачергова. Ці
три виправлення набудуть чинності через місяць після одержання Генеральним директором
письмових повідомлень про прийняття, направлених ? держав-членів ВОІВ відповідно
до внутрішнього конституційного процесу.
Генеральна Асамблея схвалила Звіт про реалізацію програми за 2002 р. Вона відзначила,
що досягнення ВОІВ протягом першого шестирічного терміну д-ра Каміла Ідріса
відбиті в логічно послідовних і всеосяжних звітах про реалізацію програми, передаваних
на щорічній і дворічній основі у рамках структури управління ВОІВ, що грунтується
на результатах, введеної у 1998 р. Ці документи інформують держави-члени ВОІВ
про результати, досягнуті ВОІВ згідно з критеріями, встановленими у програмі
і бюджеті. Зокрема, держави-члени підкреслили досягнення ВОІВ щодо прозорості,
відкритості і спрямованості в майбутнє Організації та у сприянні сприйняттю
інтелектуальної власності як інструмента соціального, економічного і культурного
розвитку в усьому світі. Багато держав-членів висловили задоволення з приводу
широкого діапазону технічної і юридичної допомоги, яку надає ВОІВ у модернізації
інфраструктур ІВ і виконанні міжнародних договорів. Вони звернулися до ВОІВ
із закликом продовжити підтримку розвитку ІВ у їхніх країнах і надати експертні
знання з метою розвитку національного потенціалу і включення аспектів розвитку
в політику в галузі інтелектуальної власності. Вони також висловили впевненість
у подальших досягненнях під керівництвом Генерального директора під час його
другого мандату. Держави-члени прийняли до відома Огляд про виконання програми,
у якому містилася інформація про реалізацію основних видів діяльності протягом
перших шести місяців 2003 р.
(За матеріалами ВОІВ)
джерело:
Інтернет-сайт «ВЯПат»
корисний матеріал? Натисніть:
|