Андрій (Гавріель) Лівшиць; Ярослав Ващук
Інформація в ідеальному світі Якщо всі великі ідеї цінуються на вагу золота, то як виміряти вагу, який треба додати до ідеї, щоб вона перетворилася в блискучу можливість ведення бізнесу? Процес починається відразу після того, як підприємця відвідує осяяння, коли йому приходить в голову ідея, яка може стати цінністю (вважаємо, що в описуваному випадку винахідник і підприємець, - це одне і те ж особа) Саме в цей момент йому (винахіднику-підприємцю) було б дуже корисно отримати важливу ділову інформацію. Без неї він не зможе аргументовано викласти свою ідею, щоб залучити капітал та інші ресурси, необхідні для подальшого руху. Вірно? На даний момент ми дізналися багато такого, що інтуїтивно ясно. Ми зрозуміли, що таке Оціночний лист для оцінки ступеня ефективності процесу комерціалізації нашого інноваційного дітища. Ми зупинялися на кожному елементі і запитували, чому ми обрали його для розгляду, не забуваючи, що вся затія з комерціалізацією має сенс тільки в тому випадку, якщо вона реалізується для впровадження в життя дійсно стоїть технологічної розробки. А тепер самий приємний питання, яке очевидно необхідно задати в нашому великому навчальному класі. Що ми випустили з уваги? Що ще ми могли б запитати, чим ще не цікавилися і чому не запитали про це до сих пір? Щоб добре підготуватися до того, що ще належить, до цих пір давайте націлюватися якомога вище. Що ми хотіли б в ідеальному випадку з'ясувати у підприємця, якби збиралися прийняти об'єктивне рішення про необхідність інвестування? Просуваючись по списку, пункти якого деякі інвестори розглядають як обов'язкові попередні умови інвестування, ви зіткнетеся з серйозною проблемою. Обговоримо для початку те, що було б дуже непогано дізнатися (зверніть увагу, що професійним фінансистам ці питання здадуться знайомими). І тоді «проблема» проявиться сама собою. Фактори об'єктивної оцінки ситуації:
1. Покупці і попит Перший і, мабуть, найважливіше питання звучить так: хто ваші покупці і яка інтенсивність попиту на ваш продукт? Скільки покупців у вас є? Яку частину ваших продуктів вони придбають? Як часто вони будуть здійснювати покупки? Яка кількість продуктів зазвичай купується за один раз? Яка ціна задовольнить попит покупців і в той же час забезпечить вам прийнятну маржу? Де живуть ваші покупці? Скільки покупців обов'язково придбають ваш продукт вже сьогодні? Де вони очікують отримати його? 2. Очікувані вигоди для покупця і необхідні характеристики Які вигоди очікує клієнт? Які характеристики продукту сприяють реалізації цих вигод? В чому полягають пріоритети? Від яких характеристик можна відмовитися або позбутися? У що обійдеться кожен «наворот»? Які характеристики продукту ви можете забезпечити без особливих труднощів, а ваші конкуренти ні? 3. Додана цінність Яку додаткову цінність представляє ваш товар для клієнта, які дає йому переваги або як він покращує його бізнес? Отже, ви витратилися на ресурси, необхідні для поставки товару покупцеві, врахували ціну та інші види отриманого прибутку, і яку ж ви бачите різницю? Тут можна враховувати всі витрати і підлозі ченние доходи. Чи можете ви точно передбачити, наскільки збільшиться цінність? Чи можете описати це збільшення не просто як підрахунок ваших очікуваних доходів, а в більш мальовничих термінах? 4. Структура ринку Про який ринку йде мова, про диверсифікованому або консолідованому? Місцевому, регіональному, національному або міжнародному? Наскільки важлива роль продавців-оптовиків для процесу продажів або розповсюдження? Наскільки управління зосереджено в руках оптових продавців або дистриб'юторів? І чи можна їх обійти? Ваш продукт призначений для роздрібних споживачів або це буде деталь, призначена для більш великої збірки або для групи продуктів? У яких ще аспектах ринку ваш продукт може себе реалізувати? 5. Масштаби Чи достатньо великий ринок, щоб надати підтримку вашому бізнесу? Якого масштабу має досягти ваш бізнес, щоб бути стабільно успішним? Порівняти ваші масштаби з розмірами ринку? Які ваші прогнози щодо ваших конкурентів і тієї частки ринку, яка повинна бути забезпечена вами, щоб ваш бізнес був успішним? У цьому прогнозі та аналізі серйозну допомогу надасть вам знання законів розвитку технічних систем, викладених в ТРИЗ і АРИЗ та їх останніх модифікаціях; Розглядаючи ваш продукт як технічну систему ви можете простежити тенденції її розвитку та порівняти теперішній стан ринку з потенціалом його розвитку на найближчу перспективу і на стратегічну перспективу і глибину 6. Потенціал зростання Чи може залишковий попит підтримати прийнятні темпи зростання після початкового впровадження на ринок? Чи буде ваш успіх наростати, або стабілізується, або бізнес швидко перекочує на дальній схил кривої зрілості? 7. Потенціал частки ринку Який часткою ринку буде «володіти» підприємство? Чи може вона досягти 100%? Які товари-замінники існують на ринку сьогодні? 8. Структура маркетингових і виробничих витрат Як будуть виглядати постійні і граничні витрати вашого підприємства в порівнянні з конкурентами? Як у цю картину вписуються витрати з обслуговування боргів і по виплаті відсотків? 9. Прибуток після оподаткування Які доходи очікуються в наступні п'ять років? Чи є вразливі місця в розрахованих показниках? 10. Рентабельність інвестицій (ROI) Яку рентабельність можна прогнозувати на п'ятирічну перспективу? 11. Капітал Які очікувані точні потреби в капіталі на наступні п'ять років? Для підготовки до запуску, на власне запуск і на перший рік діяльності. 12. Внутрішня норма прибутку Яка очікувана внутрішня норма прибутку (Internal Rate of Return - IRR) протягом п'яти років для кожного капіталовкладення? 13. Грошовий потік Який грошовий потік очікується на найближчі п'ять років? 14. Дослідження і розробки Які витрати на дослідження і розробки (Research and Development - R & D) чекають протягом наступних п'яти років? Це питання одне з найважливіших з технічної точки зору; Дуже важко скласти прогнози розвитку техніки відносяться саме до Вашого технологічного напрямку, але разом з тим необхідно ще раз продумати всі деталі вашої технології і глибоко проаналізувати всі її аспекти, пов'язані з 40 основних і 10 додаткових прийомів ТРИЗ і АРИЗ; Для того, який досконало володіє цими прийомами, зазначений аналіз досить конкретно і виразно скаже чи треба планувати час, напрямок і витрати на дослідження і розробки 15. Маржа Яка прогнозована величина маржі на наступні п'ять років? 16. Час для досягнення порогу беззбитковості Скільки часу буде потрібно для досягнення порогу беззбитковості? 17. Порівнянні величини, що характеризують цінність Які ціни на порівнянні продукти встановлені вашими конкурентами, що діють на ринку? 18. Ринки капіталу Чи зможуть ринки капіталу забезпечити вас інвестиціями? 19. Цінова політика Чи достатньо низькі встановлені вами ціни, щоб гарантувати масштабне впровадження на ринок? Чи достатньо вони високі, щоб винагородити акціонерів? 20. Поширення Чи здатна система розповсюдження підтримати ваше підприємство? Чи буде ланцюжок дистриб'юторів співпрацювати з вами, коли ви зробите запуск бізнесу? 21. Захист власності Чи можна захистити підприємство за допомогою тих чи інших засобів патентування? Пропонуємо знову повернутися до патентно-ліцензійної стратегії, опублікованій на сайті Ярослава Ващука Прогнозування ситуації за допомогою алгоритмічної структури цієї стратегії може допомогти при мінімальних витратах і за найкоротший час повністю вирішити всі питання захисту і диверсифікації інтелектуальної власності нового підприємства, а можливо і дасть можливість отримати для цього нового підприємства продукт для технологічного трансферу і додатковий істотне джерело заробітку цього самого нового підприємства 22. Період освоєння нової продукції Чи достатньо короткий період освоєння нової продукції для забезпечення своєчасного успіху? 23. Законність Сприяє чи законодавче поле справі захисту компанії? Чи є у адвокатів ліцензія на діяльність у вашому штаті, компетентні вони у відповідних аспектах законодавства? Вказує чи що-небудь на конфлікт інтересів? Чи не доведеться вам розповісти дуже багато, щоб дізнатися про конфлікт? Чи не стане в цьому випадку відомим ваш секрет? 24. Контракти Чи можна укласти нормальні контракти на товари, послуги та залучення талантів, необхідні для своєчасної поставки продукту і забезпечення життєздатності підприємства? 25. Контакти Чи достатньо добре організовані власники і їх команда, що б швидко реалізувати можливості і відображення загроз, перетворюючи їх в активи і нові можливості? 26. Ключові співробітники Чи можна знайти людей на всі ключові керівні пости? Хто це буде? Коли? 27. Досвід Чи достатньо досвідчені ваші менеджери, щоб виконувати свої завдання і зробити підприємство успішним? 28. Надійність Чи мають керівники репутацію надійних і чесних людей? Чи можна про це дізнатися, не компрометуючи ваші джерела? 29. Бажаність Пристосовані ваші менеджери до реалій підприємництва? Може бути, вони занадто багато часу провели в білосніжних замках корпоративної Америки? 30. Стійкість Стійкі ваші менеджери до невизначеностей і тягот запуску нового підприємства? 31. Розподіл часу Чи заважає вам що-небудь зараз дотриматися терміни запуску проекту? (Менеджери, продукт, конкуренція, споживачі і т. д.) 32. Технологія Чи є очевидні технічні труднощі, наприклад загроза конкуренції, слабкість технології, захищеної авторським правом, або нездатність конкурувати? 33. Гнучкість Чи проявляють менеджери, члени ради директорів і продавці гнучкість, достатню для швидкого і спритного маневрування в умовах раптово виникають небезпек і нових можливостей? 34. Виробництво Чи можна своєчасно провести і поставити цей продукт, витративши менше, ніж вдасться виручити при оптимальній ціні продажу? Очевидно, що даний список далеко не повний. Однак для наших цілей він цілком годиться. Але тепер перед нами з усією очевидністю позначилася одна проблема. Справа в тому, що перераховані 34 пункти мають сенс тільки в ідеальному світі! Задаючи всі ці питання і відшукуючи відповіді, ви розтратите сотні тисяч доларів на всілякі дослідження та аналіз результатів. Наївно вважати, що цю інформацію вдасться отримати хоч в якійсь формі і витягти з неї користь у реальні строки. Можливо, вас дивує, чому ми не внесли ці елементи в Оціночний лист. Та тому, що всі вони зокрема і в сукупності становлять об'єктивну сторону Оцінного листа, а не суб'єктивну.
корисний матеріал? Натисніть:
|