| 
                                                                
                                                                	 Настасія Пономаренко 
                                                                
                                                                  
  ВІД АВТОРА 
   
  Не дуже давно на одному з лотків у переході метро я зовсім випадково наткнулася 
  на компакт-диск Френка Синатри, творчість якого, зізнатися, ніколи не залишало 
  мене байдужої. «Російський?» — поцікавилася я в продавця. «Зроблено 
  в Одесі!» — відповів лоточник, у голосі якого звучала явна гордість за 
  Батьківщину. «В Одесі немає заводу з виробництва компакт-дисків», — спробувала я ввести торговця в курс справи, але він відразу мене осадив: «Дівчина, 
  шо ви мені розповідаєте! В Одесі є шикарний завод!». Цікаво, правда? До 
  чого ж привела показова «трирічна війна» з піратством, що почалося, 
  нагадаємо, з візиту в Україну влітку 2000 року тодішнього президента США Білла 
  Клінтона? Містер Клінтон нібито підписав зі своїм українським колегою Леонідом 
  Кучмою спільну програму по боротьбі з піратством. А нелегальної продукції в 
  країні все рівно повно. Може, щось не те робили? І чи можна успішно боротися 
  з піратами, не ущемляючи інтереси українських виробників? На ці й інші питання 
  Бізнесу відповів активний учасник «трирічної війни», директор заводу 
  з виробництва компакт-дисків «Паросток-CD» Олег Пурик. 
   
  Олег Пурик (52), директор заводу з виробництва компакт-дисків «Паросток-CD» 
  (м.Київ; з 2000 р.; 120 чол.):  — З тих пір як Білл Клінтон і Леонід Кучма підписали угоду про спільну боротьбу 
  з піратством, пройшло майже три роки. За цей час вам удалося хоч раз потримати 
  в руках цей історичний документ?  — Думаю, цього документа попросту немає. І бути не може. Принаймні, навряд чи 
  угода носить формальний характер і має юридичну чинність. До того ж я не чув, 
  щоб його ратифікували. По-моєму, на нього посилаються, як на кольорову капусту 
  в «Кроликах і удавах» Фазіля Іскандера, пам’ятаєте (кольорової капусти 
  в розповіді, як і згаданої угоди в нашому випадку, ніхто не бачив, але усі про 
  неї говорили. — Ред.)?  — Але хто ж тоді видумав його існування?  — Авторство в подібних питаннях установити важко. Мені представляється, що ситуація 
  розвивалася приблизно так. Під час підготовки візиту американського президента 
  не тільки зважувалися організаційні питання, але ще і вівся пошук того, чим 
  могли зацікавити американців. Під такий інтерес на Заході легко видають гранти. 
  Тема піратства виявилася безпрограшною. В Україні є маса структур, що у такий 
  спосіб «розводять» Захід: ми, мол, з цим поборемося, тільки ви нам 
  заплатіть. А під фінансування проводяться прес-конференції, «круглі столи», 
  видаються брошури, готуються звіти... «Робота» кипить. Це часте явище 
  в нас у країні (справедливості заради скажемо, що не тільки в нас. — Ред.).  — У даному випадку ця «робота» не звелася до однієї тільки паперової 
  тяганини, але і привела до зміни структури українського виробництва компакт-дисків...  — Так. У 2000 році, як ви пам’ятаєте, у країні працювали п’ять заводів-виробників 
  дисків, що користувалися 14-ю виробничими лініями. У 2001 році жоден з них уже 
  не працював. Зараз трудяться три: наш «Паростки», львівський «Ноіпрокс» 
  і херсонський «Амітрон». З місяць назад, я чув, видали ліцензію новому — четвертому — заводу.  — І незважаючи на довгу «війну» з явними жертвами, країна не змогла 
  справитися з контрафактною продукцією?  — На жаль. І зараз усі (крім піратів? — Ред.) зацікавлені в тім, щоб позбутися 
  від цього дикого піратства. Але як? Щоб відповісти на це питання, потрібно проаналізувати, 
  як подібні процеси розвивалися в інших країнах. Коли я, наприклад, приїжджаю 
  на московську «Горбушку» (найбільший у Росії ринок аудіо-, відеопродукції 
  й електроніки, на початку липня нинішнього року «роздвоївся». — Ред.), 
  я розумію: створення величезних оптових ринків, де продається усе на світі (і 
  контрафакт, і ліцензійний товар), — це об’єктивний процес, що просто потрібно 
  пережити. Так, на «Горбушці» можна купити диск, що ще не виданий в 
  Америці. У всякому разі, таке локальне місце торгівлі завжди піддається контролю. 
  А от, наприклад, у Варшаві зовсім недавно аналогічний ринок був закритий. І 
  його закриття — теж природне явище, до якого потрібно прийти. Просто в Польщі 
  цивілізований роздріб уже сформувався і став лобіювати свої інтереси. 
У НИХ 
   
  10 липня обнародувана «Доповідь про комерційне піратство» Всесвітньої 
  федерації фонографічної промисловості, відповідно до якої кожен третій музичний 
  компакт-диск, проданий у світі в 2002 році, був піратським. Усього за минулий 
  рік було продано 1,1 млн піратських дисків, що на 14% більше, ніж у 2001 році. 
  Збиток, нанесений виробникам і виконавцям незаконним продажем музичних компакт-дисків 
  і касет у 2002 році, оцінюється в $4,6 млрд, що на 7% вище, ніж роком раніше. 
Інтерфакс-Європа  — Думаєте, Україна піде по тому ж шляху?  — Обов’язково. Іншого шляху просто немає. Зараз, поки в країні цивілізований 
  роздріб не сформований, нам потрібна своя «Горбушка». Це не тільки 
  дозволить вирішити проблему контролю, але і дасть міській скарбниці гарні гроші 
  у виді ринкового збору. Потрібно, нарешті, забрати всю лоткову торгівлю і реалізовувати 
  диски в єдиному, спеціально відведеному місці (до речі, відповідно до постанови 
  Кабміну №1209 від 04.11.97 р., лоткова торгівля дисками в Україні заборонена. — Ред.). Поки в створення роздрібної мережі не вкладені серйозні ресурси, ринок 
  повинний бути якось локалізований. Тільки локальне місце можна контролювати. 
  А коли роздріб сформується, необхідність у ринках відпаде сама собою. 
  Я упевнений, що проблему піратства неможливо вирішити методами держрегулювання. 
  Її вирішать самі учасники ринку. У нас же зараз міліціонери бігають, захищають 
  авторські права, а правовласники про це не знають — нонсенс!  — Мені здавалося, що піратство, як і будь-яке зло, перемогти неможливо...  — Безумовно. Питання ж не в тім, щоб перемогти, а в тім, щоб привести його до 
  прийнятного рівня. В усьому світі таким вважається 15-20% обсягу ринку. У нас 
  же він у кілька разів вище. Хоча за останні роки рівень піратства істотно упав — відсотків на п’ятдесят, зате значно зросла кількість контрабандного товару.  — Коли, на вашу думку, в Україні сформується роздріб, що, подібно польського, 
  почне лобіювати свої інтереси?  — Думаю, це відбудеться років через 5-7. Поки, на жаль, учасники ринку недостатньо 
  послідовні в лобіюванні цього питання.  
  Коли я говорю, що потрібно забрати лотки з переходів метро, я бачу, що нікому 
  не цікаво цим займатися.  — Чи Багато в українського ринку компактів специфічних особливостей?  — По-перше, наш ринок дуже зарегульований. Потрібно витрачати час і гроші на 
  одержання якихось марок, що ніхто в жодній країні не одержує, оформляти якісь 
  ліцензії, що ніхто не оформляє на Заході. 
У НАС 
   
  11 липня ВР прийняла Закон, що визначає процедуру маркірування контрольними 
  марками екземплярів аудіовізуальних творів і фонограм. Відповідно до Закону 
  «Про внесення змін у Закон «Про поширення екземплярів аудіовізуальних 
  творів і фонограм» за видачу контрольних марок стягується плата в розмірі 
  1% неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (зараз — 17 грн. — Ред.) за 
  1 штуку.  
Інтерфакс-Україна 
  По-друге, в Україні дуже маленькі тиражі дисків. У Росії, скажемо, вони в 10-15 
  разів більше, а американські диски взагалі друкуються мільйонними тиражами. 
  У Росії більш двох десятків заводів, а в Тайвані тільки ліній по виробництву 
  CD-R (чистих дисків, без запису. — Ред.) більш двохсот. Тому росіяни можуть 
  закуповувати сировину з великими знижками, а тайванські виробники і зовсім здобувають 
  його вдвічі дешевше, ніж ми. Тверда конкуренція змушує виробників постійно знижувати 
  ціни на свою продукцію. У результаті російський продукт об’єктивно дешевше: 
  тиражі більші, регуляцій менше. А конкурентноздатність вітчизняних виробників 
  постійно знижується.  — Зарегулірованість ринку — питання особливе. А що може допомогти радикальному 
  збільшенню тиражів?  — Розвиток шоу-бізнесу в Україні. Ми дуже чекаємо людей, що розуміють, що в 
  шоу-бізнесі можна заробляти не просто великі — величезні гроші. Поки цієї індустрії 
  в країні немає, але окремі «паростки» уже спостерігаються. Гарний 
  приклад — група «Океан Ельзи». Ця команда випустила свою «Суперсиметрію» 
  (назва останнього альбому групи. — Ред.) і відразу проїхалася по країні з туром 
  у підтримку реліза. Можу сказати, що після цього обсяги продажів їхніх дисків, 
  по мірках України, були феноменальними. Ще один показовий проект, що забезпечив 
  чималі тиражі дисків, — «Вєрка Сердючка» Андрія Данилко. Але поки, 
  на жаль, в Україні багато відомих виконавців з тиражами «нижче плінтуса».  — Тобто перспективи у вітчизняного ринку є?  — Звичайно! Зараз Україна споживає 2-3 млн компакт-дисків на місяць. Щорічний 
  приріст складає приблизно 10-15%. Так що перспективи гарні. Але поки частка 
  контрафакту на ринку складає більш 50%. Не можу не сказати про тенденцію, що 
  спостерігається зараз в усьому світі, у тому числі й в Україні: ринок аудіокасет 
  стрімко звужується. За останні два роки його частка зменшилася з 65% до 49%. 
  Частка CD за цей час залишилася майже незмінною. А от ринок CD-R виріс майже 
  втроє — з 9% до 24%.  — Що ж заважає заробляти гроші на зростаючому ринку?  — В останні півроку дуже складно зважуються питання створення організацій по 
  колективному керуванню авторськими правами (ці питання не зважуються вже більше 
  року, докладніше див. БІЗНЕС №11 від 18.03.01 р., стор. 50, 51. — Ред.), тобто 
  організацій, що займаються збором грошових відрахувань з ресторанів, кафе, радіо-, 
  телеканалів за використання об’єктів авторського права. Ці кошти такі організації 
  акумулюють і роздають правовласникам. Після виходу урядової постанови «Про 
  розмір відрахувань...» (про цей документ БІЗНЕС писав у №28 на стор. 98. — Ред.) стало зрозуміло, у чому причина цих труднощів. У документі езоповою 
  мовою сказано, що такі організації будуть призначатися. 
У країні, як відомо, грядуть вибори. А подібного роду контора може збирати 
  величезні гроші, брати комісійні і залишатися фактично не підзвітною нікому. 
  Тобто гроші можна безконтрольно «крутити». Знаєте, Україна начебто 
  і йде в область захисту прав інтелектуальної власності семимильними кроками, 
  але дуже багато чого знаходиться ще на зовсім дрімучому рівні і, м’яко говорячи, 
  виведено за рамки суспільного контролю.  — Згадане вами постанова містить перелік товарів, виробники й імпортери яких 
  будуть відчисляти таким «конторам» від 3% до 5% відпускної вартості 
  своєї продукції. У чорний список догодили і компакт-диски... 
У НИХ 
   
  15 липня уряд РФ заборонило продаж аудіо- і відеопродукції з лотків і в наметах. 
  Як повідомили в департаменті урядової інформації, що відповідають зміни і доповнення 
  до правил продажу окремих видів товарів затверджені постановою уряду РФ. Крім 
  того, розширений перелік зведень, що продавець зобов’язаний представляти покупцю. 
Інтерфакс  — Так, нібито ці кошти будуть перелічуватися правовласникам. Причому в документі 
  товари перераховані в такий спосіб: аудіокасеты без запису, відеокасети без 
  запису і диски для лазерного зчитування. Тобто, виходить, під дію постанови 
  потрапили всі компакти. Я, прочитавши документ, відразу обурився: адже видавець, 
  купуючи ліцензію, вже зробив авторські відрахування. Які ще можуть бути 5%? 
  Для себе я зробив висновок, що мова йде про CD-R, чистих дисках. Але чиновник-то 
  в нас ледачий, нецікавий і розбиратися не стане. Тому ми зараз готуємо відповідний 
  запит у Кабмін і Держпідприємництва. Заодно хочемо з’ясувати, хто буде збирати 
  гроші і як вони будуть витрачатися.  — Постанова відіб’ється на ціновій політиці виробників?  — Так, українські компакт-диски подорожчають. Ситуація погіршується ще і тим, 
  що в Росії подібних зборів немає. Тому завтра нас завалять «чорним» 
  імпортом. Українським виробникам, що в український же бюджет платять гроші, 
  створюють умови, у яких неможливо залишатися конкурентноздатними. Якщо ми підвищимо 
  ціни на 5%, то почнемо «випадати» з ринку. Тому що як тільки «білий» 
  диск стає ледве дорожче, він не може конкурувати з ДУЖЕ дешевим контрабандним.  — Скажіть, за роки всієї цієї «війни» вам приходилося шкодувати про 
  щось, що ви зробили, чи про те, чого не зробили?  — Мабуть, немає. Я навіть вдячний моєму Богу, що він провів нас через цей іспит. 
  Ми дуже багато чого довідалися за цей час і багато чому навчилися. Саме головне — ми навчилися захищатися, відстоювати свої інтереси. Навчилися лобіювання, 
  навчилися працювати з депутатами. Як учасники ринку, ми багато чого придбали. 
  За це я навіть десь вдячний американцям. 
Я зрозумів, що не можна нарікати на те, що змінюється з часом у навколишнім 
  житті. Потрібно сприймати ці процеси такими, які вони є, і намагатися змінити 
  щось у собі, щоб пристосуватися до нових умов.  
Я часто прокручую в голові усе, що сталося за ці роки... Ні, ми усе робили 
  правильно. Топ-менеджери нашого підприємства — гарна команда аналітиків. Мене 
  взагалі оточують професіонали, і якщо виникає проблема, ми вирішуємо її разом. 
  У таких ситуаціях важливо зрозуміти концепцію розвитку конфлікту. Коли концепція 
  ясна, все інше просто.  
 
 
 
                                                                        
                                                                        джерело:
                                                                        
                                                                                «Бизнес» №30, 2003
                                                                        
                                                                         
                                                                
                                                                
корисний матеріал? Натисніть: 
 
 
                                                                 |