Олексій Хазбієв
На минулому тижні гендиректор Харківського державного авіаційного виробничого
підприємства (ХДАВП) Павло Науменко і губернатор Самарської області Костянтин
Титов уклали угоду про організацію серійного виробництва регіонального літака
Ан-140 на потужностях самарського заводу «Авіакор».
Це підприємство, підконтрольне групі «Базовий елемент», останні десять
років перебуває в кризі. «Авіакор», що випускав у радянські часи літаки
Ту-154, припинив виробництво цих застарілих лайнерів і змушений займатися лише
їхнім ремонтом. Але ремонтний бізнес приносить «Авіакору» одні збитки:
минулий рік самарський авіазавод закінчив з «мінусом» майже в 25 млн
карбованців, а цього року, за прогнозом експертів, цей показник виросте до 90
млн карбованців.
Щоб не допустити банкрутства «Авіакора», його акціонери прийняли
єдино правильне в такій ситуації рішення — спробувати налагодити серійний випуск
сучасної моделі літака, що користається високим попитом. Але оскільки «Авіакор»
не вписався в жодну зі схем, що реалізуються урядом РФ, по підтримці проектів
лізингу нових російських літаків Ту-204, Ту-214 і Іл-96 (вони на «Авіакорі»
просто не будуються), самарські авіабудівники потенційних партнерів змушені
були шукати за межами країни. Після недовгих коливань вибір припав на харків’ян.
І зрозуміло чому.
Українські авіабудівники на відміну від російських у кризові для пострадянського
авіапрома роки зуміли не тільки завершити розробку нового регіонального літака
і поставити його в серію, але й організувати продажу лайнера на внутрішньому
і світовому ринку. Створений у 1999 році турбогвинтовий Ан-140 розрахований
на перевезення 52 пасажирів на відстань до 2,5 тис. кілометрів із крейсерською
швидкістю 540 км/ч. Поки цю машину експлуатують тільки три українські авіакомпанії — «Одеські авіалінії», «Аеромост-Харьків» і «Мотор-Січ»,
однак найближчим часом число експлуатантів Ан-140 у світі різко зросте. Багато
в чому цьому буде сприяти розвиток ліцензійного виробництва Ан-140 на площадці
компанії HESA в іранському Ісфахане. Відповідно до угоди між HESA і харківським
авіапідприємством іранська сторона побудує 105 літаків для власних авіакомпаній
і для експорту в країни Азії. На африканському ринку ХДАВП воліє діяти самостійно.
Днями харків’яни підписали контракт із лівійською національною авіакомпанією
Air Libia на 45 млн доларів, що передбачає постачання п’яти Ан-140. Але головний
ринок для харківських авіабудівників — усе-таки російський.
За словами Павла Науменко, зараз місткість ринку літаків типу Ан-140 у Росії
складає від 80 до 100 лайнерів (з урахуванням інших країн СНД — до 600 лайнерів).
А після масового виключення з експлуатації застарілих Ан-24, що поки ще залишаються
базовими літаками регіональної авіації, ринок для Ан-140 у Росії може збільшитися
до 200-250 машин. Недавні переговори на Науменко з керівниками авіакомпаній
з Новосибірська, Єкатеринбурга, Якутії і Ханти-Мансійського автономного округу
показали, що тільки в цих регіонах російські авіатори готові закупити до 50
Ан-140 (поки від російських авіакомпаній на цей літак надійшло 15 твердих замовлень),
але лише за умови, що їм не прийдеться платити мита. У грудні минулого року
в інтерв’ю «Експерту» Павло Науменко ремствував, що російська влада
не хоче визнати Ан-140 україно-російським літаком і, отже, звільнити наші авіакомпанії
від сплати митних зборів, незважаючи на те що як мінімум 40% у ціні літака складають
компоненти російського виробництва. З організацією ліцензійного виробництва
Ан-140 у Самарі ця проблема зважиться сама собою. Більш того, тепер проект Ан-140
одержить у Росії ще і політичну підтримку, щоправда, на регіональному рівні.
На прес-конференції, присвяченої висновку угоди з ХДАВП, Костянтин Титов говорив
про міцніюче співробітництві братерських слов’янських народів в області авіації
й обіцяв вирішити питання про надання пільгових кредитів для «Авіакора»
з бюджету області. За словами Павла Науменко, якщо усі пройде успішно, те перший
Ан-140 самарського виробництва може піднятися в повітря з заводського аеропорту
«Безум’янка» уже 1 грудня.
корисний матеріал? Натисніть:
|