Сара МЮРРЕЙ (Sarah Murray)
Тенденцію поширення франчайзінгу на сферу послуг, на думку Джеффа Ілджіна (Jeff
Elgin), президента і засновника посередницької компанії, що працює з франчайзінговими
фірмами — FranChoise — украй позитивно сприймає, принаймні, один сектор економіки.
«Автовиробники просто без розуму від того, як росте попит на їхні мікроавтобуси», — говорить він.
У Сполучених Штатах мікроавтобуси стають чи ледве не головним інструментом
такого стрімко зростаючого бізнесу, як доставка всіляких товарів на дім. Фактично
все, від білизни з пральні до булочок з кондитерської доставляється на мікроавтобусах,
оздоблених логотипами франчайзінгових компаній.
В основі цього бізнесу лежить бажання зайнятих людей витратити гроші, заощадивши
при цьому час. «Усе, що зв’язано з наданням зручності людям, приносить
сьогодні надзвичайні гроші, — говорить Джефф Ілджін. — Ще 20 років тому франчайзінг
використовувався тільки в рамках товаро-виробничого ринку. Сьогодні найчастіше
франчайзінг використовується в сфері послуг».
Обслуговування домашніх потреб старих американців є найбільш зростаючим видом
послуг. У США більшість старих людей не вважаються бідними. «Демографічна
ситуація дійсно впливає на розвиток даної сфери бізнесу, але не варто забувати
і про те, що зараз люди намагаються як можна довше не залишати звичну їм середовище
існування», — говорить президент вашингтонської International Franchise
Association Дон Дебольт (Don Debolt). «Будь-яка форма і вид турботи про
старих приносять відмінний доход», — додає він.
Одним із прикладів успішної компанії, що займається обслуговуванням удома старих
і інвалідів, є ComForcare Senior Services. На думку Блейка Мартіна (Blake Martin),
відповідального директора ComForcare, «старіюча Америка» відкриває
великі можливості для розвитку ринку споживчих товарів. «Демографічна ситуація
є основою для розвитку цього бізнесу, і попит на його послуги росте астрономічними
темпами», — говорить Блейк Мартін.
Ріст попиту на послуги по постачаннях товарів на будинок підігріває бажання
потенційних франчайзерів вкладати інвестиції в цей вид бізнесу. «У ситуації
спаду в багатьох галузях економіки людям приходиться змінювати спрямованість
своєї діяльності, — пояснює Блейк Мартін. — У цій переорієнтації вони звертають
увагу на ті види діяльності, завдяки яким вони одержують можливість не тільки
заробити гроші, але і принести користь іншим».
Франчайзінгова модель дає відмінні результати в сферах послуг і доставок тому,
що цей вид діяльності не вимагає великих інвестиційних вкладень. «Щоб почати
цей бізнес вам буде потрібно кілька десятків тисяч, а зовсім не сотень тисяч
доларів, — говорить Дон Дебольт. — Невеликі вкладення відкривають можливість
фінансово забезпеченим людям відкрити свій бізнес».
Дана діяльність не вимагає ніяких спеціальних знань, і, як запевняє Джефф Ілджін.
Період повернення інвестицій не перевищує одного року.
Франчайзінгова схема в США сьогодні також активно використовується в області
загальної освіти, особливо при наданні послуг індивідуального навчання. Ріст
ринку приватної індивідуальної освіти навіть спровокував у США національні дебати
щодо подальшої доцільності державної освіти. Однак поки прихильники і супротивники
загальної освіти обмінюються контраргументами, франчайзінгові компанії використовують
момент, щоб створити новий вид бізнесу.
Більшість брендів концентрують свою діяльність на наданні послуг позашкільного
навчання для школярів. «Останні дослідження доводять падіння загального
рівня успішності школярів, — говорить Джефф Ілджін. — Скорочення фінансування
державної освіти зовсім не є причиною, що рухає сьогодні бізнес приватної освіти.
Той факт, що державна освіта вже не в змозі забезпечити прийнятний результат,
свідчить тільки про те, що сама система зживає себе».
Сьогодні в США заявили про себе такі приватні освітні бренди, як Sylvan Learning
Centers, що надають послуги по дошкільній підготовці дітей, а також Drama Kids,
Computer Tots і Mad Science Group, що працюють зі школярами початкових класів.
У Kiddie Academy International узагалі вірять, що знайшли формулу успіху даного
бізнесу: догляд за дітьми плюс їхня освіта. «Батькам потрібно щось більше,
ніж проста нянька, вони хочуть, щоб їхні діти одержали як можна кращу освіту», — говорить Піт Барто (Pete Barto), координатор по маркетингу Kiddie Academy,
що відкрив близько 90 центрів по всій країні.
Він говорить, що в міру того, як росте число родин, у яких один чи два батьки
мають високооплачувану роботу, попит на подібний вид послуг тільки зростає.
«У якій би галузі люди ні працювали, у них залишається усе менше вільного
часу, — говорить Піт Барто. — Люди хочуть, щоб їм приносили додому піццу, підстригали
газони перед будинком — усе стає орієнтованим на сферу послуг».
Утім, франчайзінгові схеми використовуються не тільки в сфері послуг і в освіті.
Американці утомилися від гамбургерів і більше у своїх кулінарних пріоритетах
орієнтуються на здорову їжу, а це стимулює розвиток мереж ресторанів швидкого
харчування з азіатською кухнею. Zyng Noodlery, Genghis Grill, Bear Rock Cafe
і PF Chang’s China Bistro — це ті франчайзінгові бренди, що сьогодні найбільше
активно пожинають плоди кулінарної переорієнтації американців. Багато хто з
цих мереж ресторанів установлюють більш високу ціну на блюда, ніж їхній фаст-фудовські
конкуренти, однак вони пропонують більш широке меню і більш приємну обстановку.
«До недавніх пір я був упевнений, що не існує значної різниці між традиційними
і новими ресторанами швидкого харчування, однак я помилявся, — говорить Джефф
Ілджін. — Нові мережі відрізняються від звичних фаст-фудів насамперед своєю
віковою орієнтацією. Їхня цільова аудиторія не 11-літні підлітки, а дорослі
люди, що не хочуть їсти з пластикового посуду».
Яскравим прикладом успішного розвитку такої мережі ресторанів є Manchu Wok,
що намагається відобразити в стилістиці оформлення приміщень і в кухні смаки
китайської глибинки. Для своїх ресторанів компанія вибирає досить нетрадиційні
місця: аеропорти, університети, школи. На сьогоднішній день діє 406 ресторанів
у США, Гонконгові, Канаді, Індонезії і Китаї, причому 75% закладів працюють
по франчайзінговій схемі.
Незважаючи на гарні перспективи розвитку франчайзінгових компаній, що надають
послуги в сфері освіти і домашнього обслуговування, Джефф Ілджін упевнений,
що саме сектору швидкого харчування буде належати пальма першості по нарощуванню
обсягів прибутку.
«Сектор суспільного харчування завжди буде рости більш високими темпами, — ствержуе Джефф Ілджін. — Просто тому, що людям завжди потрібно харчування».
джерело:
«Деловая неделя», N22, 2003
корисний матеріал? Натисніть:
|