Юрій ОМЕЛЬЧЕНКО
Товарний знак — річ дорога. Особливо в політиці. Так називані «бренди» (типу «Народного Руху») існують багато років. Тому боротьба за право розпоряджатися політичними «торговими марками» нерідко переростає в широкомасштабні «бойові» дії. З’являються двійники-трійники розкручених партій (чим, з одного боку, набирають дивіденди, з іншої — знижують рейтинг конкурентів). У контексті майбутніх виборів, коли в одному виборчому бюлетені може раптом виявитися трохи «гутаперчевих» партій-близнюків, непосвячений у тонкості чисто технологічної боротьби виборець має всі шанси переплутати одну партію з іншою...
Як боротися з політичними двійниками? У нинішній виборчій кампанії для багатьох блоків і партій це питання, мабуть, є одним із самих насущних. Адже виборцю за кілька тижнів до виборів важко розповісти, що, до прикладу «Жінки за майбутнє» і «Жінки України» — зовсім різні партії. Чи як розібратися в трьох соціал-демократичних партіях, двох — комуністичних? Виникли проблеми й у блоку Віктора Ющенко «Наша Україна». Оскільки депутат Олександр Ржавський створив блок «За Ющенко»...
Утім, представники екс-прем’єра придумали, як «відшити» тих, хто збирається використовувати прізвище їхнього лідера. Причому в дуже оригінальній, треба віддати їм належне, формі. Виявляється, ще на початку липня Віктор Андрійович (треба думати, з легкої руки лідера Молодіжної партії України Юрія Павленка, що входить у блок «Наша Україна») подав у Державний департамент інтелектуальної власності заявку на реєстрацію знаків «для товарів і послуг» — «Блок Ющенко», «Ющенко», «Віктор Ющенко», «В. Ющенко», а протягом другого півріччя 2001 року ще три найменування, серед яких і нинішня назва виборчого блоку — «Наша Україна».
Таким чином, екс-прем’єр одержав повне право на використання «торгової марки» свого імені. Але, виявляється (проникливість політиків!), заявку на права використання бренда «За Ющенко» подавав і Олександр Ржавський. Однак це відбулося лише 7 грудня минулого року. Отже, як заявив «Сьогодні» патентний повірений Валерій Ситцевий, виходячи з пріоритетності, одержання ним прав на «марку Ющенко» досить сумнівно. Варто також враховувати, що процедура одержання прав на інтелектуальну власність у нашій країні досить тривала — тільки експертиза може початися через півроку, а саме свідоцтво можна одержати мінімум через два роки
Лідери Молодіжної партії звернулися до бажаючих «покористуватися» ім’ям Ющенко з попередженням про можливу відповідальність аж до кримінальної. А пан Павленко заявив, що буде відстоювати запатентовану торгову марку в суді.
Незрозумілими можуть виявитися кілька моментів: по-перше, як тепер людям із прізвищем Ющенко займатися політичною діяльністю, по-друге, чи можна запатентувати не тільки ім’я, але і «обличчя» людини. І нарешті, по-третє, чи є інтелектуальною власністю те, що дано людині від народження, до чого він має відношення остільки оскільки? Зі слів одного з радників лідера Молодіжної партії, «якщо в Америці запатентоване ім’я баскетболіста Майкла Джордана як товарної марки, те всі інші Джордани повинні цим пишатися». Але дозвольте запитати, як же тоді бути людям із прізвищами відомих людей, якщо їм мало просто «пишатися»?
Кореспондент «Сьогодні» звернувся у відділ консультацій філії «Українського центра інноватики і патентно-інформаційних послуг Державного підприємства «Український інститут промислової власності», підлеглого Державному департаменту інтелектуальної власності. Нам підтвердили, що дійсно будь-який громадянин може запатентувати своє ім’я, прізвище, по батькові й образ (портрет) як торгову марку в тому випадку, якщо вони не належать уже комусь. У противному випадку потрібно дістати згоду того, хто «запатентувався» першим (особливо, якщо цією людиною виявиться яка-небудь відома). Так сказано в Законі «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». Якщо ж ваші паспортні дані ідентичні, то це «трагічний збіг» і вам у житті просто мало-мало не повезло: вас не зареєструють як автора (і ваш бізнес, типу «Іванов і Ко» чи «Іванов.Лтд», власне кажучи, теж).
Що ж стосується імені, прізвища і по батькові людини, то вони не є його інтелектуальною власністю. Тобто, у випадку з лідером «Наший України», мова може йти лише про торгову марку, а не про конкретну людину. Інтелектуальна ж власність тут ні при чому, тому що сам Віктор Андрійович собі паспортні дані не придумував.
Таким чином, колізія торкається вже не тільки відносини Ющенко-Ржавський, але і всіх громадян України, у яких (зовсім випадково) збігаються прізвищ з відомими людьми (і автора цих рядків, до речі, теж).
P.S. З достовірних джерел «Сьогодні» стало відомо, що в стадії реєстрації знаходяться торгові марки «Народний Рух України», «Рух України», «НРУ» і похідні від них. «Постаралися» знову ж таки люди з команди Ющенко. Може розгорітися новий скандал. Оскільки відомо, що на вибори йде блок партій Богдана Бойко «Народний Рух України»...
джерело:
«Сьогодні», № 1064, 23.01.2002
корисний матеріал? Натисніть:
|