Комітет Верховної Ради України з питань науки й освіти рекомендує парламентові
відхилити проект закону про комерційну таємницю як такий, котрий концептуально
не узгоджується з Цивільним і Господарським кодексами України і має істотні
техніко-юридичні помилки.
Насамперед, відзначили члени Комітету, відповідно до кодексів, комерційна таємниця
розглядається не як об’єкт права власності, змістом якого є право володіння,
користування і розпорядження власника щодо об’єкта, що знаходиться в його власності,
а як об’єкт права інтелектуальної власності, зміст якого складають особисті
немайнові права інтелектуальної власності і (або) майнові права інтелектуальної
власності.
У зв’язку з цим, вважають народні депутати, Закон про комерційну таємницю повинний
насамперед визначати особливості здійснення прав інтелектуальної власності на
інформацію, що є комерційною таємницею.
Як повідомляє Інформаційне управління українського парламенту, підкреслювалося,
що у відповідності зі статтею 506 Цивільного кодексу України, майновими правами
інтелектуальної власності на комерційну таємницю визнані:
право на використання комерційної таємниці;
виключне право дозволяти використання комерційної таємниці;
виключне право перешкоджати неправомірному розголошенню, зборові або використанню
комерційної таємниці;
інші майнові права інтелектуальної власності, установлені Законом.
Проте, у проекті питання комерційної таємниці як об’єкта інтелектуальної власності
практично не розглядаються. У ньому навіть не визначаються суб’єкти цього права,
якими, по ст.421 ЦКУ, є творець (творці) об’єкта права інтелектуальної власності
(автор, виконавець, винахідник і т.п.) та інші особи, яким належать особисті
немайнові і (або) майнові права інтелектуальної власності відповідно Кодексові,
іншому законові або договорові.
Викликають також зауваження критерії віднесення інформації до комерційної таємниці,
що визначаються в проекті. Вони вимагають свого узгодження зі статтею 505 Цивільного
кодексу. Зокрема, це стосується включення в них такого критерію як відсутність
легкого доступу до інформації, що віднесена до комерційної інформації для осіб,
що звичайно мають справу з видом інформації, до якої вона відноситься.
Експерти також вважають, що режим комерційної таємниці повинний бути загальним,
тобто не може бути інформації, що є комерційною таємницею для фізичних і юридичних
осіб і одночасно не є такою для органів державної влади і місцевого самоврядування,
як це передбачено в законопроекті. У зв’язку з цим, краще визначити умови і
порядок надання комерційної таємниці органам державної влади і місцевого самоврядування.
Крім того, відзначалося, що інформація про склад, чисельність працюючих, заробітній
платі та інші дані, зазначені в статті 6 проекту, не можуть бути об’єктом права
інтелектуальної власності, а тому не можуть охоронятися як комерційна таємниця.
Комітет, у цілому підтримуючи ідею про необхідність прийняття спеціального
законодавчого акта, у якому повинні бути комплексно урегульовані питання правового
регулювання комерційної таємниці, пропонує створити робочу групу по розробці
законопроекту, до роботи якої залучити фахівців Державного департаменту інтелектуальної
власності, Антимонопольного комітету і Служби безпеки України.
Джерело: Ліга
корисний матеріал? Натисніть:
|