Уфімський науково-технічний центр «Екомотор», що розробляє і робить
мікродвигуни внутрішнього згоряння, підготував до серійного випуску чоботи-скороходи
«Сагайдак». Розроблено чоботи під керівництвом завідувача кафедрою
Уфімського державного авіаційного технічного університету професора Бориса Рудого.
Ідею цього пристрою запропонував учень Рудого Віктор Гордєєв майже 30 років
тому, а виникла вона під час інститутських військових зборів. Задум був теоретично
обґрунтований у дипломній роботі, а в 1976-м з’явився перший дослідний зразок.
Про чоботи-скороходи — незабаром після представлення на одній з молодіжних науково-технічних
виставок — написав популярний журнал «Техніка молоді». Підтримала
проект і всемогутня тоді «Правда», адже нічого подібного у світі ніхто
ще не робив. Однак незабаром після публікацій військові, від гріха подалі, тему
прикрили. Згадали ж про неї тільки наприкінці 80-х років, коли Міноборони СРСР
розмістило в Уфімськом авіаційному інституті замовлення на виробництво дослідно-промислової
партії пристрою «Сагайдак» з 50 штук (пар) — одному молодому офіцеру
генштабу спала на думку думка, що піхота в «скороходах» буде на порядок
ефективніше підтримувати танкові прориви. Замовлення надійшло саме до розвалу
Радянського Союзу і тоді виконанано не було. Тільки більш десятиліття опісля
проект «Сагайдак» довели до дрібносерійного виробництва.
Чоботи-скороходи — це гібрид взуття і малогабаритного двотактного дизельного
двигуна. Коли людина надавлює п’ятою на платформу, так називаний вязкопружний
поршень здавлює паливну суміш — авіаційний бензин чи дизельне паливо. Суміш
загоряється, і гази, розширюючи, штовхають платформу в зворотному напрямку.
Людина при цьому «підлітає» на чверть метра у висоту, а стрибок у
довжину досягає трьох метрів. При приземленні — наступний крок — відбувається
черговий робочий цикл. Взута у чоботи-скороходи людин після нетривалого тренування
може пересуватися зі швидкістю до 20 км/годину. По розрахунках же військових,
швидкісний потенціал самої технології — вище 50 км/годину.
Простій, здавалося б, принцип роботи пристрою заснований більш ніж на 20 винаходах,
12 з яких запатентовані. Для удосконалювання чобіт були проведені численні дослідження
в самих різних областях — від фізіології людини до високоточних гідродинамічних
розрахунків і вивчення можливостей нових матеріалів. Замість первісних п’яти
скороходи важать тепер дещо більш кілограма, а витрата палива не перевищує півлітра
на сто кілометрів. Собівартість виробництва знизилася з 1000 доларів за пару
до 300.
Уфімські вчені не обмежилися екзотичним проектом «Сагайдак». На його
базі створена серія інструментів ударного типу «Рубай» (відбійники,
кригоруби), що використовують вільнопоршневий двигун внутрішнього згоряння c
пружинним нагромаджувачем енергії, — для їхньої роботи не потрібний компресор.
Подальший розвиток ідеї міні-мотора привів до створення універсального компактного
енергоблоку «Сивка», до якого можна приєднувати всіляке устаткування — від генераторів до механічних пристроїв великої потужності. Випускати мініатюрний
привід (виробництво його частково фінансує МНС РФ) буде Томський машинобудівний
завод.
По матеріалах «Експерта»
корисний матеріал? Натисніть:
|