Іван Зайцев
Оцінюючи українські підприємства, потенційні інвестори і партнери все частіше
звертають увагу не на ціну устаткування чи будівель, а на вартість нематеріальних
активів компанії. І це загальносвітова тенденція. За даними компанії Ernst&Young,
у структурі власності найбільших світових корпорацій нематеріальні активи вже
становлять понад половину загальної вартості компанії незалежно від сфери діяльності
(див. «Нематеріальні активи в закордонних компаніях»). Одним зі шляхів
капіталізації бізнесу є відповідна оцінка та застосування нематеріальних активів
(НМА), якими володіє підприємство.
Використати НМА можна по-різному. Наприклад, у господарській діяльності, продаючи
продукцію під розкрученою торговою маркою або впроваджуючи в компанії нові технології
та управлінські ноу-хау. Таким чином, відомі компанії в рази підвищують ефективність
ведення бізнесу та отримують додаткові прибутки за рахунок НМА. Крім того, можна
надавати право використання, наприклад, своєї торгової марки або технологічних
рішень іншій компанії за певну плату за ліцензійним договором або договором
франчайзингу (докладніше про франчайзинг див. Контракти, № 5, 2006, стор. 34-39).
Нематеріальні активи можна навіть передавати в заставу при отриманні банківського
кредиту. Попри те, що така практика в Україні наразі не надто поширена (банкіри
воліють видавати кредити під щось відчутніше, ніж добре ім’я), наявність у підприємства
цінних НМА, наприклад розкрученої торгової марки і бездоганної кредитної історії,
помітно полегшує отримання кредитів на вигідних умовах.
Ще один шлях отримання прибутку з цієї нематеріальної субстанції — внесення
таких активів до статутного фонду (СФ) підприємства замість грошей або основних
фондів. Велика перевага в тому, що при внесенні до СФ ціна нематеріального активу
визначається за домовленістю сторін. Тобто ніхто не завадить засновникам вирішити,
що, наприклад, внесена до СФ база даних, ноу-хау або право оренди коштує мільйон
гривень. Щоправда, у такому разі можливі проблеми з контролюючими органами,
які можуть назвати це роздуванням активів і вимагати провести переоцінку НМА.
Нарешті, можна здійснити оцінку належних компанії нематеріальних цінностей
і поставити на баланс, амортизуючи їх у встановленому законом порядку та зменшуючи
загальний оподатковуваний прибуток за кожен звітний період протягом 20 років
(докладніше див. Контракти, № 14, 2006, стор. 50-51)…
Повний текст статті на сторінці
сайту
корисний матеріал? Натисніть:
|