Джеймс Льюіс
У входу на ринок Сянъян у Шанхаї гордо вивішені транспаранти, що призивають
китайських громадян і туристів «поважати інтелектуальну власність».
Це застаріле партійне розпорядження, що зобов’язує покупців «прагнути до
того, щоб стати цивілізованими націями».
Однак ринковим торговцям варто турбуватися не через пропаганду; у місто прийшов
Голівуд і намірився залишити їх не при справах. Думають, що подібні ринки обходяться
кіноіндустрії в $3 млрд у рік. За наявними оцінками, на піратів у Китаї доводиться
95% продажів домашніх розважальних програм. Загалом, відкриття магазину Warner
Bros., що вирішила домогтися тут успіху, за рогом від знаменитого шанхайського
«ринку підробок», невипадково.
Торговці розуміють, що написано на транспарантах (зрештою, текст приводиться
на англійськ і китайському), але не звертають на них ніякої уваги. Вони без
утоми збувають сумки Gucci за п’ять фунтів і новітні блокбастеры начебто «Війни
світів» за суму, еквівалентним 80 пенсам ($1,4). «Війна світів»
тільки що вийшла на екран; роздрібний продаж повинен початися лише у віддаленому
майбутньому. Однак сьогодні в піратів це один з хітів: мені довелось спостерігати,
як якийсь австралійський турист купив аж п’ять копій.
Американська кіноіндустрія облизується при думці про 1,3 млрд кіноаматорів,
що живуть у Китаєві, і усе активніше вимагає закриття ринків, що торгують піратською
продукцією, а також надання іноземним продюсерам і дистрибуторам доступу до
місцевого ринку розваг. Компанія Warner Bros. першою спробує боротися з виробниками
контрафактної продукції. Компанія буде поставляти новітні фільми на ринок майже
так само швидко, як пірати, і майже по тим же цінам. Джим Кардуэлл (Jim Cardwell),
президент Warner Home Video, говорить, що ринок готовий до дотримання закону:
«Китай протягом багатьох років був важливим ринком, однак китайським споживачам
занадто часто доводилося вибирати неякісні продукти на нелегальному ринку, які
з’являлися оперативніше, але на шкоду якості».
Компанія почала свій наступ цим літом, випустивши без особливого успіху DVD
з малопопулярним фільмом «Джинси-талісман» (Sisterhood of the Travelling
Pants). Він з’явився в китайських магазинах одночасно з виходом на екрани мультиплексів
у США. Ці DVD продавалися по досить помірних цінах: близько 1,5-3 фунтів ($2,75-5,5).
На відміну від піратських, DVD містили весь набір додаткових матеріалів, настільки
цінних кіноманами. Що важливіше, на них були англійські й китайська звукові
доріжки й китайські субтитри. Як сказав Кардуэлл, «ми розраховуємо зміцнити
легальний ринок домашнього відео в Китаї. Хоча ми домоглися гарних результатів,
має бути ще більша робота». Більшість великих американських студій знімають
фільми в Китаї, визнаючи вигідність дешевого виробництва на місцевому ринку.
Конкуренти уважно очікують результату китайського DVD-експерименту Warner Bros.
Лі Чоу (Li Chow), генеральний директор китайського підрозділу Columbia Tristar,
затверджує, що її студія не збирається додержуватися цього приклада. За її словами,
незалежно від того, якою буде зазор між виходом фільму на екран і випуском DVD,
«на той час, коли ми щось випустимо, уже з’явиться піратська копія».
Warner зберігає дані про фільми, що готуються до видання, у таємниці, можливо,
намагаючись застрахуватися від закордонного піратства. Компанія зтверджує, що
все тільки починається. Чи означає це, що великі новинки такі як «Гаррі
Поттер й кубок вогню» (Harry Potter and the Goblet of Fire) і «Дьюки
з Хаззарда» (Dukes of Hazzard) будуть з’являтися в китайських DVD-магазинах
відразу ж після виходу фільму на американський екран? Warner відмовляється від
коментарів, однак спостерігачі в індустрії вважають, що це, можливо, єдиний
спосіб здолати піратів. Всі фільми будуть високобюджетними й розрахованими на
саму широку аудиторію, що дозволить об’єктивно оцінити, наскільки ефективне
прискорення випуску. Це також може сприяти оцінці наслідків для закордонних
ринків. Піт Кален (Pete Kalhan), глава британської Fremantle Home Entertainment,
однієї із провідних незалежних компаній країни, затверджує, що незаконно експортовані
піратські копії з Китаю впливають на закордонні ринки. «Одним способом
боротьби може бути зниження цін. В остаточному підсумку, ціль повинна укладатися
в скороченні електронного піратства шляхом підвищення доступності легальної
продукції». Варто почати регулярно в стислий термін випускати фільми в
Китаї, як вони можуть занадто рано з’явитися на Заході. Це приведе до падіння
прибутку на самих вигідних ринках.
Рэймонд Лейнстер (Raymond Leinster), генеральний директор Федерації по боротьбі
з порушенням авторських прав (Federation Against Copyright Theft (FACT)), що
здійснює моніторинг піратства у Великобританії й за кордоном, говорить про дані,
що вказують на розвиток місцевого виробництва у Великобританії. Основні доходи
китайської організованої злочинності в Лондоні пов’язані з піратськими DVD.
Торік британські митні органи конфіскували 1,7 млн дисків.
У Китаї великим голлівудським студіям допомагає угода, підписана минулого місяця
між Асоціацією кіновиробників США (Motion Picture Association (MPA)) і КНР,
по якому визначаються строки випуску фільмів у країні. Є надія, що співробітництво
допоможе визначити, які фільми з’являються на нелегальному ринку, і це дозволить
активніше переслідувати піратів. Майкл Елліс (Michael Ellis), старший віце-президент
і регіональний директор по азіатсько-тихоокеанському регіоні MPA International,
говорить, що «піратство — біч не тільки китайської кіноіндустрії, але й
іноземних продюсерів і дистрибюторів».
Він затверджує, що прогресу в контактах з китайським керівництвом майже немає
й таке положення збережеться, «якщо влади не виступлять всерйоз проти розкрадань
інтелектуальної власності, відкривши ринки країни». Зараз допускається
вихід на екран тільки 20 іноземних фільмів. «Торік китайські фільми зібрали
більше грошей у США, чим американські фільми в Китаї». Елліс називає «зовсім
несправедливим» те, що відкрито тільки американський ринок.
Відкриття ринку КНР зажадає деяких важливих коректив. Китаю необхідна більше
витончена, чим зараз, система оцінки, коли до показу допускаються тільки ті
фільми, які пасують будь-якій аудиторії. У країні гостро не вистачає кінозалів — за наявним даними, у КНР діють 2500 кінотеатрів. В Індії, де населення деяким
менше, їх більше 13 тис. Квиток у кіно в Китаї коштує в 10 дорожче підробленого
DVD. Мільйони тих, хто не може дозволити собі похід у кіно, збирають колекції
DVD з декількох сотень екземплярів.
В успіху Warner зацікавлений не тільки Голівуд. Китайцям потрібно реагувати
на проблему піратської продукції якомога швидше, і не тільки шляхом накривання
ринкових прилавків килимом під час візиту іноземних регуляторів. На кону стоять
високоприбуткові спонсорські контракти на Олімпійські ігри 2008 року в Пекіні,
а також зовнішньоторговельні угоди. Всесвітня торговельна організація загрожує
ініціювати судовий позов проти Китаю за недостатнє застосування законів про
охорону інтелектуальної власності. Так що немає нічого дивного в спробах влади
перенести ринок Сянъян із центра Шанхая. Щоб покінчити з китайською пристрастю
до піратських DVD, буде потрібно багато більше часу.
джерело:
Деловая газета «Бизнес»
корисний матеріал? Натисніть:
|