Вікторія СОРОКОПУД
Коли я зателефонувала до київського офісу Міжнародної федерації фонографічної
індустрії (IFPI) і поцікавилася обґрунтуванням четвертого місця України в списку
найбільш аудіопіратизованих країн, мені чемно відповіли, що методи досліджень,
як і деталі самого звіту, оприлюдненню не підлягають. І, мабуть, про всяк випадок
запропонували надіслати листа до лондонської штаб-квартири, щоб спробувати щастя
там. Уже через три дні від імені департаменту інтелектуальної власності при
Міністерстві освіти і науки України на адресу цієї організації було відправлено
належно підготовленого листа, але, попри місячне чекання, відповіді так і не
надійшло... Міжнародні експерти сміливо назвали нашу державу одним із десяти
світових лідерів серед нелегальних виробників компакт-дисків, проте підтвердити
справедливість свого полікарбонатного наступу чомусь відмовилися.
Але сьогодні вся міжнародна спільнота, що так активно «вболівала»
за Україну і своїми торговельними санкціями, і відповідним тиском, нарешті спокійно
зітхнула, адже в липні цього року наша держава ухвалила довгоочікуваний закон
щодо лазерних дисків. Цей документ містить усі положення для того, щоб задовольнити
рівень наявних вимог до України. Піратству — ні! Можливо, але далеко не всі
сприйняли підписання цього закону із захватом. Напевно, ніхто з нас не хоче
мати на своєму столі хоч і ошатну, але підробку. Та біда в тому, що далеко не
кожен українець здатен «викластись» за оригінал із блискучою голограмою.
Зараз вельми поширена думка про те, що ми (українці) маємо й справді поставити
лазерним піратам «пам’ятник із полікарбонату», оскільки без їхньої
сумлінної праці пересічний громадянин тепер тільки б починав учитися запускати
диск без автозапуску. Дилема? Мабуть. Замислившись над цим і багатьма іншими
питаннями, «ДТ» вирішило звернутися по коментар і роз’яснення до голови
держдепартаменту інтелектуальної власності МОН України Миколи ПАЛАДІЯ.
- Нам не відомо, за якими критеріями або технологіями представники IFPI оцінюють
український фонографічний ринок, — розповів М.Паладій. — Якби ми знали, як відбуваються
обрахунки, ми могли б обговорювати з ними питання процентів і навіть допомагати
їм у проведенні цієї процедури. Я вважаю, що ринок у 50 млн. населення оцінити
досить непросто. Для цього мають бути проведені широкомасштабні опитування із
залученням значних коштів. Оскільки ми не маємо коштів на це, то й офіційної
інформації з цього приводу не існує. Ми можемо сказати лише те, що кількість
піратської продукції за останні два роки зменшилася в десятки разів — про це
свідчать результати наших перевірок на ринках столиці. Після ухвалення у 2002
році закону про диски, над проблемою контрафактної лазерної продукції почали
працювати і наші державні інспектори, і Міністерство внутрішніх справ, і Служба
безпеки України, й кілька інших міністерств і відомств. У результаті перевірок
ми маємо сьогодні власні дані про рівень піратської продукції, але ж це не вся
Україна, не весь український ринок. Я абсолютно не погоджуюся з тим, що в нас
68% піратської продукції. Але IFPI на це відповідає хитро — мовляв, якщо ви
не згодні, то спробуйте довести, що ми помиляємося.
- А яку ж цифру пропонуєте ви?
- Важко сказати, але що це не 68% — переконаний.
- Гаразд, а чи існує в інших країнах практика визначення лазерного «піратства»?
Чи існують документи державного рівня, на які можна подивитися й сказати: «О,
це справді так, бо такого-то числа, такого-то місяця проводився відповідний
моніторинг...»?
- Цифри щодо інших країн існують, але оприлюднює їх у журналах міжнародного
рівня знову ж таки IFPI. Сьогодні ухвалений і вже діє новий закон про диски,
згідно з яким межу початкової кримінальної відповідальності у випадку порушення
сфери авторського права значно понижено. Можу сказати, що після цього і нашим
державним інспекторам, і МВС, і СБУ працюватиметься вже набагато легше. Але,
що найголовніше, я маю велику надію на превентивне право даного закону і сподіваюся,
що будь-яка людина, перш ніж братися за реалізацію або виробництво нелегітимної
продукції, а саме: дисків, аудіокасет, кінофільмів тощо, добре подумає, чи варте
таке заняття п’яти років позбавлення волі.
- Миколо Васильовичу, якщо кількість контрафактних дисків поступово все ж таки
зійде нанівець і, зрештою, «запанують» оригінали, то скільки коштуватиме
ліцензійний диск? Очевидно, ціна на нього зросте щонайменше в кілька разів...
- Назвіть мені, будь ласка, на що падала ціна за останні півроку. Ціна на диски
підвищується так само, як і на все інше...
- Вибачте, але в питанні з дисками є суттєва різниця. Хто купуватиме диск,
якщо його собівартість сягатиме 40-50 грн., а продаватимуть його, скажімо, за
70?
- На яку собівартість ви дивитеся? Якщо відштовхуватися від собівартості виробництва
чистого диска, то...
- Я кажу про диск з усіма правами.
- А так говорити не можна, тому що невідомо, скільки коштують ці самі права.
Якщо Повалій продає себе за одні гроші, то Майкл Джексон — за зовсім інші. Все
залежить від того, який диск і яка на ньому інформація. Якщо ціна на диск підніметься
на гривню, то все одно попит не спаде. Але якщо ціни, як ви кажете, підскочать
удвічі-втричі, то споживач просто перестане їх (диски) купувати. Це вже маркетингова
політика кожної компанії.
- А що ви можете сказати про щорічні звіти торгового представництва США і його
систему боротьби з «піратськими» країнами? Якщо не помиляюся — і в
цьому, і в минулому році Україні таки вдалося потрапити до складеної ним ганебної
десятки. Що це за звіти?
- Мені здається, що вони просто передруковують позицію офісу USTR в США. Але
в цих звітах, знову ж таки, не наведено даних про походження та канали інформації.
Наші оптичні заводи (а їх у нас сьогодні п’ять; є й шостий, але ще невідомо,
чи отримав він відповідну ліцензію) постійно звинувачують у піратській діяльності.
Та кілька разів на місяць наші інспектори з міліцією, представниками СБУ і IFPI
влаштовують раптові перевірки, під час яких на заводі перекриваються всі входи
й виходи, перевіряється виробництво. Але нічого протизаконного ми не знаходимо.
Вся продукція справді легітимна.
- Не може бути...
- Чому? Більшість наявної на українських ринках піратської продукції виготовлено
не в Україні — на ній немає ані так званих сид-кодів (паспорта виробника), ані
будь-яких інших засобів захисту. Хоча відповідно до закону вся вітчизняна продукція
цієї сфери (і матриця, і чисті диски) повинна містити відповідні сид-коди. Наскільки
мені відомо, в світі лише близько 15% лазерної продукції маркуються цими кодами.
Право на їх використання надає міжнародна компанія. Всі вітчизняні заводи мають
ці коди відповідності, тому працівникові міліції дуже легко відрізнити продукцію,
вироблену в Україні, від тієї, що має неукраїнське походження.
Сьогодні з будь-якого заводу, будь-якої партії береться кілька екземплярів
продукції і передається до архіву Держкомпідприємництва України. І якщо стосовно
якогось диска виникає питання, то його, зазвичай, вирішують за допомогою «відбитків
пальців» — мікротріщин (або мікроподряпин), характерних для кожної машини.
На електронному мікроскопі добре видно, що будь-яка матриця, яка відбиває диск,
має характерні мікротріщини. І коли до правоохоронних органів направляються
матеріали про порушення авторських прав того чи іншого власника або компанії — дуже оперативно можна перевірити, де було виготовлено цей диск і на якому
саме заводі (якщо диск має українське походження). В цій експертній роботі нам
дуже допоміг уряд США і згадана вище організація IFPI. Саме вони навчили наших
експертів, як перевіряти диск на підробку.
Минулого року ми звернулися практично до всіх митниць країн-сусідів із проханням
повідомляти будь-яку інформацію про наявність на їхній території дисків українського
походження. І не отримали жодної відповіді навіть щодо їхніх підозр. Ще раз
хотів би підкреслити: якщо щодо якогось екземпляра виникла підозра, то за допомогою
експертів МВС завжди можна встановити «відбитки пальців» диска й передати
докази до суду. На сьогодні в Україні, по-перше, в рамках Вищого господарського
суду діє колегія з питань інтелектуальної власності, а по-друге, в нас уже існують
компетентні в сфері інтелектуальної власності судді і суди. В усьому світі люди
звертаються до суду, а не до уряду чи чиновницьких структур. Якщо, приміром,
у мене є докази — я виграю справу, і тоді мені відшкодують економічні втрати
та моральні збитки, якщо ж ні — всі мої звинувачення і підозри спростують як
безпідставні.
IFPI (The International Federation of the Phonografic Industry) зареєстровано
у Швейцарії в 1933 році. Її штаб-квартира розташована в Лондоні (Великобританія).
Згідно з оцінкою IFPI, що представляє 1450 компаній запису в усьому світі, рівень
піратства в Україні становить 65-70% від обсягу ринку музичних послуг. Наш піратський
ринок оцінюється в розмірі 42 млн. доларів, проте справжні збитки, як вважають
міжнародні фахівці, є набагато більшими. Протягом п’яти останніх років IFPI
утримувала в Києві своє постійне представництво для надання експертної, технічної
та правової допомоги уряду України. Згідно з останнім звітом цієї міжнародної
організації, на сьогодні кожний третій музичний диск у світі виробляється незаконно,
а світовий піратський ринок становить близько 4,5 млрд. доларів.
корисний матеріал? Натисніть:
|