На головну | Пишіть нам | Пошук по сайту тел (063) 620-06-88 (інші) Укр | Рус | Eng   
Сила інтелекту не в тому, щоб все знати, а в тому щоб знати, де в даний момент можна знайти необхідну інформацію
  новини  ·  статті  ·  послуги  ·  інформація  ·  питання-відповіді  ·  про Ващука Я.П.  ·  контакти за сайт: 
×
Якщо ви помітили помилку чи похибку, позначте мишкою текст, що включає
помилку (все або частину речення/абзацу), і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нам.
×

Владою, данною патентом

2005-07-15
Едуард Голодницький

Останнім часом в усіх на слуху патентні війни, які розвертаються між великими транснаціональними виробниками електроніки й програмного забезпечення (і нерідко невеликими компаніями-розроблювачами). Приміром, компанія-розроблювач Forgent Networks, що запатентувала в 1987 р. широко розповсюджений графічний формат JPEG, судиться вже з 150 компаніями (включаючи й Microsoft), що використають цю технологію без відповідних ліцензійних відрахувань. Forgent Networks виграла вже більше $90 млн. А невелика канадська компанія Mosaid Technologies, що розробила й запатентувала технологію карт пам’яті DRAM, відвоювала багатомільйонну компенсацію в компанії Samsung.

Прийшов, побачив, запатентував

Перш ніж почати патентну війну, варто визначитися із самим об’єктом, на який у компанії з’явилися плани по патентуванню, а потім і із забороною його використання конкурентами. Існує кілька видів об’єктів промислової власності, які можна запатентувати: винахід, корисна модель, промисловий зразок, компонування мікросхем і навіть сорт рослини або порода тварини.

Для кожного з перерахованих видів об’єктів існують свої умови патентоспроможності й строки їхньої охорони. Відповідно до Цивільного кодексу й Закону «Про охорону прав на винаходи й корисні моделі» винаходами й корисними моделями можуть бути тільки продукти (пристрої, речовини й т.і.) або процес у будь-якій сфері технології. Тому просто нематеріальну ідею або, наприклад, управлінський процес, запатентувати в Україні не вдасться. При цьому умовою патентоспроможності винаходу є його новизна, наявність винахідницького рівня й промислової застосовності. У той же час корисна модель повинна бути просто новою й промислово застосованою. Так що просунутої інноваційності від корисних моделей не потрібно.

А от як промисловий зразок можна запатентувати нові форми, малюнки, інтегральні схеми, сорти мутіруючої рослини, розфарбування або їхнє сполучення, що визначають зовнішній вигляд промислового виробу. При цьому головною умовою патентування є новизна об’єкта.

Відстояти своє

От властиво й всі об’єкти, які можна запатентувати. Якщо всі умови дотримані, можна сміло звертатися до патентного повіреного. Одержавши патент, компанія зможе надалі відстояти свої права й не допустити на період охорони (10 або 20 років) використання подібної розробки без ліцензії. Так, приміром, якісь українські рекламісти запатентували ручки з рекламою, які підвішуються в маршрутках і метро. І тепер під погрозою позову стягують ліцензійну винагороду із всіх рекламних агентств, що вирішують впроваджувати цей винахід у суспільному транспорті.

Але не всі хочуть платити дорогі роялті. Наприклад, корпорація Kodak близько 20 років судилася з Polaroid за право випуску фотоапаратів з миттєвими фотографіями, однак все-таки програла практично всі справи й так і не налагодила виробництво подібних пристроїв. А вся справа в тому, що засновник Polaroid встиг вчасно й ретельно запатентувати свою ідею миттєвих фотографій, на ексклюзивній реалізації якої компанія й заробила у свій час мільйони доларів.

Якщо компанія забарилася й не встигла одержати патент, то ініціативу може перехопити конкурент. При цьому, після одержання патенту, компанія що конкурує протягом строку охорони патентом буде мати виняткове право дозволяти використання даних об’єктів третім особам, а також забороняти й перешкоджати їхньому неправомірному використанню.

Правда, радує той факт, що відповідно до закону компанія, що розробила нову технологію, що надалі запатентував її конкурент, може її використати й надалі без згоди власника патенту. Однак у випадку якщо конкурент подасть позов, такій компанії прийдеться доводити суду, що вона розробила дану технологію ще до її реєстрації конкурентом. А довести це не завжди легко.

Цікаво, що деякі компанії спеціально створюються для того, щоб шукати незапатентовані інновації й прибуткові ідеї. І потім, запатентувавши їх, намагаються продати подорожче патент фактично його ж власникам або конкурентам.

Що блокує патентування

На відміну від вітчизняних винахідників, західні компанії намагаються не баритися з патентуванням своїх розробок. Крім того, так називані патентні програми є частиною маркетингової стратегії по висуненню нового товару на ринок. Улюбленим інструментом по підриві виробничої стратегії конкурента стало блокуюче патентування. Суть його полягає в тому, щоб встигнути запатентувати свою розробку швидше, ніж конкурент встигне запустити виробництво схожого товару. Таким чином, можна буде подати позов і заборонити випуск конкурентної продукції. З іншого боку, якщо в компанії-власника патенту не вистачає виробничих потужностей для випуску продукції, то можна продати патент або надати ліцензію в обмін, наприклад, на долю в підприємстві.

Приміром, в 2002 р. корпорація Time Warner’s America Online запатентувала технологію програми обміну миттєвими повідомленнями, до яких властиво й ставиться відома ICQ. Патент покрив практично всі основні функції ICQ, що стало неприємною несподіванкою для конкурентів Microsoft й Yahoo, що мають подібні програми. Адже AOL, будучи власником даної технології, одержала можливість ініціювати позови проти будь-якої компанії, що створила подібний софт після дати реєстрації даного патенту. Приміром, на просторах СНД недавно з’явився аналог ICQ — сервіс «Агент Mail.ru».

Крім того, при вторгненні в прибуткові ринкові сегменти з високою конкуренцією компанія може застосовувати стратегію патентного прикриття, що полягає в реєстрації й купівлі максимальної кількості ключових патентів, необхідних для агресивного розвитку на новому ринку. Таким чином, компанії обгороджують свій бізнес так називаною патентною стіною. У випадку якщо виявиться клонована продукція, те правовласник зможе засудити несумлінного конкурента. В Україні вже кілька років різними судовими інстанціями приймаються рішення в справі відомої німецької фармацевтичної компанії «Наттерманн» проти компанії «Наброс». Суперечка ведеться із приводу скасування реєстрації патенту на промисловий зразок упакування для ліків з назвою «Эссел Форту». При цьому позивач указує, що цим порушуються його права на торговельний знак «Эссенциале Форту». І на даний момент Вищий господарський суд підтримує позицію позивача.

Розширена формула успіху

Для забезпечення патентного блокування найчастіше застосовується маса несумлінних способів. Улюбленим засобом шантажу є так називані «сміттєві» патенти. Тобто ті, за яких ховаються не унікальні розробки, а навмисні або ненавмисні помилки патентного відомства. Такі патенти не відповідають вимогам патентоспроможності, і в судовому порядку їх можливо анулювати. Однак багато компаній вирішують не вплутуватися в судові позови й просто виплатити роялті. Тим самим багато власників «сміттєвих» патентів і живуть.

Інший варіант — використання розширеної формули винаходу або корисної моделі. Розширена формула покликана увібрати в себе чи ледве не всі наступні рішення по даному типі продукції. Так, приміром, якась фірма Sightsound умудрилася запатентувати на себе ідею технології завантаження музичних і відео файлів з інтернету, хоча такою технологією користується величезна маса програм. У той же час відома компанія Amazon не посоромилася запатентувати на себе «технологію» покупки товарів в інтернет-магазині за допомогою одноразового щиглика миші. У відповідь корпорація Microsoft вирішила продовжити «мишачу» тему, одержавши торік патент на паузу, що виникає між натисканнями на мишці. Секрет запатентованої технології полягає нібито в тім, що програма по-різному реагує на тривалість щиглика миші.

Третій варіант — це очікування витікання строку охорони патентом. Після цього, трохи модифікувавши свій старий продукт, виробник намагається одержати патент на нього як на нову розробку. Такий спосіб найчастіше використається у фармацевтичній промисловості. Причому нерідко «модифіковані» патенти продають оригінальному виробникові спеціально створені компанії, що спекулюють.

І, нарешті, останній варіант складається у виявленні уразливих патентів конкурентів і заперечуванні їх у суді. Таким чином, анулювавши чужий патент, можна сміло займатися виробництвом товарів, заснованих на даній технології й відповідно без зайвих ліцензійних відрахувань освоїтися на новому ринку. Один японський виробник шин анулював через господарський суд патент на промисловий зразок протектора, виданий українському НДІ великогабаритних шин. Проблема виникла через те, що шини із Країни висхідного сонця не пропускали через границю, щоб не порушувати права інтелектуальної власності українського виробника. Тому японці подали позов у суд про визнання недійсним українського патенту у зв’язку з відсутністю в ньому новизни. На думку японської сторони, до моменту реєстрації у світі вже стали широко відомі всі істотні ознаки даного патенту. Таким чином, корпорація змогла ввезти свої шини в Україну.

Думка. Майя Льгова. Патентний повірений України

- В Україні патентна система початку розвиватися в 1992 р. після прийняття «Тимчасового Положення про захист об’єктів промислової власності», створеного на основі радянського законодавства. Авторські посвідчення в СРСР видавалися тільки на винаходи, право на використання яких належало державі, а патенти — тільки певному колу осіб (наприклад, тим, хто створив винахід, не пов’язаний з виконуваною роботою). Таким чином, дотепер предмет патентних суперечок був зв’язаний, в основному, з виплатою авторських винагород або неправомірною подачею заявки автором винаходу без оповіщення роботодавця.

Суперечки про порушення прав при використанні винаходу, захищеного патентом, третім особою або про неправомірну видачу патенту власникові, що використає чужі розробки, поки ще тільки в зародку, на відміну від судових процесів по знаках для товарів і послуг. Хоча в найближчому майбутньому такі суперечки цілком прогнозовані через наявність контрафактної продукції на ринку України.

А от одержати патент на «загальновідомі технології» у нас неможливо. Для патентної системи характерна видача патенту на різні зміни технології або конструкції пристроїв, які дозволяють досягти нового позитивного результату або ефекту, поліпшити способи виробництва, управління, регулювання технологічних процесів або конструкції відомих пристроїв, які допомагають зробити новий крок у розвитку техніки.


корисний матеріал? Натисніть:




2020-11-20
Жива вода
інші статті...
© Ярослав Ващук, 2003-2023
при використанні будь-яких матеріалів сайту посилання на джерело обов'язкове
[pageinfo]
сайты Хмельницкого bigmir)net TOP 100