Отже, у вас є винахід, але ви не можете дозволити собі його виготовлення? Відповіддю
може бути ліцензування.
Це рішення сіднейська фірма «Bishop Steering» ефективно використає,
демонструючи, що при гарному керуванні ліцензування є розумним способом витягу
прибутків з інтелектуальної власності, не віддаючи права на володіння даною
технологією.
Група «Bishop» широко відома своєю технологією виготовлення кермових
приводів з підсилювачем й у цей час є власником більше 500 патентів і патентних
заявок, з яких вона щорічно витягає у вигляді роялті більше 7 млн. доларів.
Дев’яносто відсотків цих доходів надходить за рахунок продажу ліцензій за кордоном
й 25% за рахунок щорічного виробництва автомобілів з використання технології
фірми«Bishop».
Керування всіма цими активами інтелектуальної власності (ИС) є головним компонентом
повсякденної діяльності компанії й здійснюється зсередини. Її директор д-р Джон
Бакстер говорить, що охорона інтелектуальної власності є найважливішою частиною
їхньої діяльності.
«Ми повинні бути дуже пильні при захисті наших патентів. Якщо винахідник
або новатор слабко захищає на ринку приналежну йому промислову власність, то
ринок не сповільнить скористатися цим».
Оскільки 40 років тому Артур Бішоп створив свою фірму як ексклюзивний торговець,
компанія зібрала великий і дуже докладний інвентарний список приналежної їй
інтелектуальної власності й у цей час є в Австралії лідером в області керування
й одержання прибутку за рахунок інтелектуальної власності.
«Цікавим аспектом нашої діяльності є той факт, що наприкінці 60-х рр.
ми буквально самі пробили собі дорогу, почавши з досить незначної бази», — сказав д-р Бакстер.
«Саме тоді ми вирішили видавати виключні ліцензії на нашу технологію різним
компаніям. Винятковість дозволила одержувати більше високі роялті, але в міру
того, як наша продукція початку завойовувати ринок, в 80-х рр. ми провели повторні
переговори по цих ліцензіях, зробивши їх невинятковими. Це дозволило нам значною
мірою розширити базу використання технологій «Bishop».
Найбільш важлива концепція стратегії, що нам вдалося розробити протягом цього
року, полягає в тому, що наша промислова власність охороняється структурно,
тобто охороняється не тільки продукт, але й процес» — сказав д-р Бакстер.
Це означає використання всього арсеналу методів охорони, шляхом застосування
методів керування ІВ, які юрист Шарин Чанг називає «система найкращої практики,
що складає з десяти правил». Вона вважає, що для того, щоб нажити капітал
на інвестиціях у науково-дослідну діяльність або творчі вишукування, власники
інтелектуальної власності повинні:
ідентифікувати всі активи ІВ, якими вони володіють;
вести докладний запис про всі наявні активи ІВ у відповідному реєстрі й періодично
здійснювати його ревізію;
охороняти свої активи ІВ розумно з використанням найбільш підходящих правових
механізмів;
наявність не завжди обумовлена дорожнечею;
оцінювати кожен елемент активів ІВ і відображати їх у балансовій звітності;
забезпечити положення, при якому комерціалізація нових об’єктів ІВ не піддає
компанію ризикам;
установити репутацію будь-яких нових продуктів або процесів до їхнього збуту
на ринку;
комерціалізувати ІВ — для цього існують численні способи, включаючи новий маркетинг;
методи, доступні через мережу Інтернет;
позначити власника ІВ для того, щоб інші знали, хто є її власником;
забезпечити захист прав при їхньому порушенні або погрозі порушення;
розробити й дотримувати корпоративної політики й практику стосовно до обробки
й керування ІВ.
Пані Чанг, що є головним консультантам з питань інтелектуальної власності й
керування технологією в сіднейській правовій фірмі «Gilbert & Tobin»,
говорить, що прийняття стратегічного підходу до керування інтелектуальної власності
є єдиним надійним способом використання системи охорони ІВ із метою одержання
комерційної вигоди.
«Час і долари, витрачені на одержання адекватної охорони ІВ, є найкращою
діловою гарантією, що ви можете мати. Однак, сама по собі охорона активів не
є кінцевою метою. Реальною комерційною метою є використання активів для одержання
доходів, витягу максимальних вигід і досягнення успіху — це є необхідним стратегічним
підходом, що включає всі вищезгадані елементи.
Здатність комерціалізувати вашу ідею гарна тільки в тому випадку, якщо ви маєте
надійний патент, а ваш патент є надійним тільки в тому випадку, якщо ваш винахід
заслуговує цього, тому до того, як ви витратите масу грошей на виробництво або
маркетинг варто провести пошук за рівнем техніки для того, щоб переконатися
в новизні вашого винаходу» — відзначив д-р Бакстер.
«Винахідник — це саме та особа, що повинне проводити первісний пошук по
базі даних й якщо ви не витратите на це два — три дні, значить ви не досить
добре все продумали.
Після цього найкраще найняти патентного юриста для проведення більше глибокого
пошуку з метою з’ясування новизни й винахідницького рівня вашої ідеї. У випадку
позитивної відповіді, ви можете зробити гроші й наступним кроком повинне бути
формулювання й подача вашим патентним юристом австралійської попередньої патентної
заявки».
Д-р Бакстер радить винахідникам ретельно вибирати осіб, яких вони інформують
про свій винахід:
«Дуже важливо, щоб до подачі патентної заявки ви не розкрили ваші ідеї
третій стороні або яким-небудь чином не опублікували. Це негайно зробить недійсним
будь-який патент, що ви могли б одержати на основі вашого винаходу».
«Дуже важливо також діяти завчасно. Ми використаємо систему подачі австралійських
попередніх патентних заявок з метою одержання найбільш ранньої дати пріоритету
на наш винахід, природно, забезпечуючи при цьому повне розкриття наших винаходів.
Повне розкриття особливо важливо, якщо ми маємо намір охороняти наш патент в
інших юрисдикціях».
Якщо ви самі не можете дозволити собі комерціалізувати ваш винахід або якщо
вам необхідна допомога в рішенні питання про конкуренцію, видача ліцензій може
бути розумною практикою. Це також гарний вихід для тих фірм, які потребують
допомоги при виробництві або при виході на закордонні ринки.
«Bishop» ліцензує найбільших у світі виробників автомобілів і постачальників
запасних частин, включаючи Ford Motor Co, ZF, Mercedes Benz Lenkungen, Koyo
Seiko, JKC й TRW Австралія. Ця австралійська компанія на своєму прикладі демонструє,
яких успіхів може досягти компанія при здійсненні ліцензування як способу використання
інтелектуальної власності. Замість того, щоб провадити інноваційні системи кермових
приводів з підсилювачем, вона видає ліцензії на цю технологію й інвестує доходи
в проведення подальших досліджень і розробок.
джерело:
Ведомство ИС Австралии.
корисний матеріал? Натисніть:
|