Інтерв`ю В. Гаташ у В. Семиноженка
«- Як ви ставитеся до ідеї віце-прем’єра М.Томенка передати інститути
НАН України університетам?
- Є кілька принципових заперечень проти такої постановки питання. Перше. Вузи
не витримають такого навантаження, а академія просто розвалиться. Друге. Академічна
парадигма науки відрізняється від університетської, і ця розбіжність характерна
для всієї колишньої радянської науки, до розуміння якої не підходять «європейські
лекала». У нас інші історичні корені. Якщо в Європі флагманами наукового
розвитку завжди були університети, то в нас — академія та її інститути. Саме
в структурі АН СРСР і був зосереджений основний науковий потенціал держави.
Наша Академія наук і сьогодні є найсильнішою ланкою в плані фундаментальних
і прикладних досліджень, інноваційної діяльності, міжнародного науково-технічного
співробітництва. Третє. Виникає маса закономірних запитань. Хто буде головним
у такому союзі? Як здійснюватиметься фінансування? Хто визначатиме спільну програму
наукових досліджень? Як розподілятимуться ставки? Хто, наприклад, із керівництва
харківських вузів розуміє, що таке Інститут монокристалів? Хто з київських вузів
зможе взяти до свого складу Інститут електрозварювання? І тому подібне. Було
б дуже добре, якби сам Микола Володимирович Томенко прийшов в академію й обговорив
з ученими усі ці проблеми.
Мені здається, набагато вірніше було б організувати взаємодію університетів
і академічних центрів через навчально-наукові об’єднання чи реалізацію спільних
науково-технічних програм, через конкретні регіональні проекти з участю студентів,
аспірантів, учених і бізнесменів, через спільне виконання держзамовлення в науково-технічній
сфері. Можливо, у порядку експерименту, спробувати піти шляхом створення академічних
університетів на базі підрозділів академії, вузів і технопарків.»
«Технопарки та ВЕЗ чомусь сприймаються у нас як синоніми. Тому реальні
проблеми неврегульованості діяльності ВЕЗ почали «кидати тінь» на
технопарки. Замість того щоб вникати в проблеми й наводити порядок, нова влада
намагається «до основания разрушить...». Наші фіскальні органи займаються
тим, що ділять шкуру невбитого ведмедя. Є спокуса донарахувати податки з уже
діючих проектів, але будьмо відверті, якби не було стимулів, не було б і проектів,
і самого об’єкта претензій. Не можна ж на фактичну ситуацію накласти серйозні
податкові зміни й чекати, що все буде добре...
Шосте. Держава не витрачає на технопарки жодної копійки, але одержує нові виробництва,
нові робочі місця, додаткову базу оподатковування і відрахувань у Пенсійний
фонд. Приберуть стимули — нічого цього не буде!
Безперечно, потрібно нормалізувати ситуацію, що склалася в технопарковому секторі
за останні два роки. Та давайте чітко усвідомимо: недобросовісність окремих
діячів не повинна перекреслювати саму ідею технопарків і всю попередню творчу
роботу. Адже у світі сьогодні діє понад 3000 технопарків. У Європі — близько
300 і ще 1500 інноваційних центрів. У Росії на сьогодні — 60 технопарків, і
це лише початок! Якщо сьогодні незграбними фіскальними методами поламати існуючу
технопаркову модель інноваційної політики, то на створення нової піде не менш
як 5-10 років. Тоді вже не рівень демократії і свободи ЗМІ, а технологічна відсталість
виробництва й неадекватність державної науково-технічної політики будуть головним
євроінтеграційним гальмом України.»
Повний текст статті на сторінці
сайту
корисний матеріал? Натисніть:
|