Вілен ВЕРЕМКО
Ресторанам та барам, що використовують музику, загрожує, в кращому випадку,
примус через суд до укладення угоди з власниками прав на музику, в гіршому — кримінальна відповідальність.
Власникам кафе, барів, ресторанів, казино варто замислитися над питанням легалізації
музики, яка звучить у їхніх закладах і за яку вони не сплачують роялті. Це,
передусім, зумовлено активізацією діяльності «Української ліги музичних
прав» (надалі — Ліга), яка уповноважена збирати роялті за 100% музики,
що використовується в таких закладах. Нагадаємо, Лігу було створено на початку
цього року (див. «Контракти» № 19, 2004). Вона покликана забезпечувати
норми Закону «Про авторське право і суміжні права» та постанови КМУ
№ 71 від 18 січня 2003 року, якою затверджено порядок та розміри плати за використання
музики з комерційною метою. Говорячи простіше, мета Ліги — укладати угоди про
сплату музичного роялті, збирати такі відрахування та розподіляти їх серед власників
прав на музичні твори. Ця організація також має повноваження представляти інтереси
авторів музичних творів у суді. Щоправда, поки відсутні випадки подання Лігою
судового позову щодо бездозвільного використання музики. Утім, це зумовлено
лише недостатнім досвідом у цих питаннях вітчизняних судів та бажанням Ліги
дати трохи часу підприємствам для укладення договорів з власного бажання.
Думайте самі, вирішуйте самі — платити чи не платити
За словами директора Ліги Олексія Гуменчука, у першому півріччі цього року
було підписано 30 таких угод, а в другому — вже 130. Загалом, за річні контракти
Ліга отримала вже понад 100 тис. грн. Звичайно це крапля в морі, зважаючи на
кількість подібних закладів по Україні. Однак серед підприємств, що підписали
договори, є і маленькі «кафешки», й мережі ресторанів. Зокрема, легально
вже користуються музикою «Макдоналдз» та «Швидко». Остання
сплатила за прокручування музичних творів протягом року в дев’яти своїх закладах
понад $10 тис. Директор з маркетингу компанії «Швидко-Україна» Артем
Миргородський пояснив: «Рішення щодо легального використання музики в наших
закладах приймалося не один тиждень. Наш юрисконсульт дослідив законодавче поле
і було прийнято рішення про укладення контракту з Лігою».
Нагадаємо, постанова КМУ № 71 передбачає сплату роялті в розмірі 1% доходів,
одержаних з діяльності, у процесі якої здійснюється використання музики або
4% суми валового збору, одержаного від продажу квитків, у разі платного входу
до закладу. Водночас, представники Ліги часто користуються п. 6 постанови, який
дає їм право знижувати суму роялті та затверджувати фіксовані ставки. «До
кожного закладу ми підходимо індивідуально, і досягаємо згоди щодо фіксованої
ставки залежно від доходів підприємства, — сказав Олексій Гуменчук. — Але, наприклад,
був випадок, коли невеличке кафе вирішило сплачувати роялті відповідно до постанови — 1% доходу». Варто зазначити, що Ліга не може відстежувати реальні доходи
закладів, тому «відсотки від доходів» — часто умовні величини. Скажімо,
згадане кафе платить 8 грн на місяць, що, втім, не засмучує Лігу.
Страшилка для «кафешки»
Натомість, варто побоюватися можливих відвідин закладу працівниками МВС та
інспекторами від Держдепартаменту інтелектуальної власності, які ще навесні
цього року розробили методику проведення перевірок закладів на предмет законного
використання музики. Так, за ввімкнення музики в закладах харчування та розваг
без договору про сплату роялті мінімальний штраф становить 170 грн. А якщо збитки,
завдані правовласнику, становлять понад 12 300 грн, можна й «загриміти»
на 2-5 років.
На щастя, поки не йдеться про спецоперації Держдепартаменту інтелектуальної
власності з МВС, як це бувало в межах боротьби з піратськими компакт-дисками.
Однак правоохоронці вже відпрацьовують згадану методику на практиці, що дає
свої плоди. Зокрема, за словами Олексія Гуменчука, в Донецьку щодо одного з
місцевих кафе проведено розслідування, яке засвідчило, що заклад завдав збитків
правоволодарям на музичні твори, які звучали в кафе, на суму 15 тис. грн. Проти
кафе порушено кримінальну справу. Олексій Гуменчук повідомив, що сьогодні під
загрозою кримінальної відповідальності опинилися ще два нічних клуби з Донецька
і Херсона, розмір завданих збитків якими зараз вивчається. Зазначимо, технологія
нарахування збитків доволі проста: якщо в кафе звучить музика протягом певного
часу а договір про сплату роялті відсутній, від доходу підприємства за цей період
вираховується 1%. Тобто, якщо з лютого минулого року (моменту набрання чинності
постановою КМУ № 71) в кафе звучала музика без сплати роялті й воно мало дохід
за цей час у 1 млн 230 тис. грн. (близько $232 тис.), кафе може потрапити під
кримінальну відповідальність.
Варто сказати, що донедавна Ліга заохочувала до співпраці заклади переважно
з регіонів. Натомість днями об’єктом її уваги стали київські кафе, бари і ресторани.
Олексій Гуменчук заявив, що на сьогодні на листи Ліги з проханням укласти угоди
не відповіло жодне столичне підприємство. За його словами, списки підприємств,
до яких було надіслано листи, передано до Держдепартаменту інтелектуальної власності
та профільного підрозділу МВС для вивчення ситуації і вжиття заходів. Отже,
не виключено, що невдовзі стартує нова антипіратська кампанія під назвою, скажімо,
«Музичний десант».
Послідовна політика — від пряника до батога
Паралельно з ростом культури сплати музичного роялті свою тактику змінює й
Ліга. Так, якщо раніше вона лише проводила роз’яснювально-просвітницьку роботу,
то тепер має наміри започаткувати судову практику. Хоча наразі йдеться лише
про примус до укладення договорів на використання музики через суд, що дозволяє
Господарський кодекс. Понад те, Ліга має на меті найближчим часом укласти договір
з «однією з провідних юрфірм України», як і займатиметься судовими
справами.
Загалом, у Лізі наголошують переваги укладення договорів для «музичних»
кафе, барів, ресторанів уже сьогодні. Передусім це гарантія від штрафів, адже
вигідніше сплачувати розумну суму щомісяця, аніж заклад штрафуватимуть щодня
на 170 гривень. Крім того, директор Ліги попередив, що, після залучення згаданими
вище засобами підприємств до сплати музичного роялті, його організація вже не
йтиме на ті поступки, на які йде зараз. «Ми будемо вимагати сплати чітко
1% від доходу таких закладів, як цього вимагає постанова КМУ № 71 від 18 січня
2003 року. І вимагатимемо виплатити всі належні відрахування починаючи з моменту
набрання чинності постановою, оскільки вона передбачає, що юр- та фізособи самостійно
нараховують і сплачують роялті», — наголосив він.
До речі
Найближчим часом Кабмін може затвердити зміни до постанови № 71, якими передбачається
додати до списку закладів, що повинні сплачувати музичне роялті, заклади торгівлі.
Відповідний документ уже пройшов погодження майже в усіх профільних міністерствах
і відомствах та невдовзі буде винесений на розгляд уряду.
корисний матеріал? Натисніть:
|