Чеботарьов Валентин, Троцька Валентина
Всупереч поширеній думці піратство у сфері авторського права і суміжних прав
завдає шкоди не тільки авторам, виконавцям, компаніям аудіо-, відео- чи комп’ютерної
індустрії. Його тіньова природа спричинює втрати економіки загалом, а висока
рентабельність приваблює всіх, хто прагне ним займатися і приховувати свої доходи.
Відсутність винагороди авторам, виконавцям стає перешкодою розвитку культури
в країні, створенню нових фільмів, комп’ютерних програм, написання пісень тощо.
На сьогодні, за даними міжнародних експертів, кожний третій музичний компакт-диск,
що продається у світі — піратський. За даними Міжнародної федерації фонографічної
промисловості (IFPI), обсяги продажу піратської музичної продукції, не менш
ніж в 25 країнах, перевищують легальний ринок і становлять близько 4,5 млрд
доларів.
Серед умов становлення сучасного ринку авторського права і суміжних прав важливе
місце посідає заборона піратства та боротьба з ним. Що ж таке піратство і як
це поняття визначається міжнародним та вітчизняним законодавством?
Як відомо, піратство зародилося в далекій давнині одночасно з розвитком морської
справи та, як наслідок, торгівлі. Грецькою peirates означає грабіжник, розбійник,
морський розбій. У міжнародному праві — це насильницькі дії (затримка чи затоплення,
грабіж), вчинені проти торгових судів у відкритому морі приватними чи державними
судами.
Піратство у сфері авторського права і суміжних прав у його сучасному розумінні
пов’язане з можливістю копіювання творів або їх записів без дозволу автора,
виконавця, виробника фонограми (відеограми), організації мовлення або іншої
особи, якій такі права належать.
Незабаром після винайдення фонографа Едісона, який зробив можливим запис звуку,
у 1908 р. у США відбувся перший судовий розгляд у справі недозволеного розповсюдження
копій записів музики. Проте на той час не було законодавчих підстав для притягнення
до відповідальності піратів і їх виправдали. Однак згодом американський Конгрес
вніс зміни до закону про авторське право, визнавши розповсюдження та продаж
записів незаконним. Відтоді справи про піратство стали повсякденно розглядатися
судами, і на сьогодні поняття «піратський» є звичним у праві інтелектуальної
власності.
Так, регламентом № 3295/94 Ради Європейського співтовариства від 22 грудня
1994 р. передбачені заходи, спрямовані на заборону вільного розповсюдження,
експорту або реекспорту, і встановлення режиму тимчасової заборони для підроблених
і піратських товарів. Останні визначаються як «товари, які є копіями або
містять копії, виготовлені без згоди володільця авторських або суміжних прав,
або володільця прав стосовно рисунка чи моделі, зареєстрованих у відповідному
національному праві».
Одна з угод, укладених у рамках Світової організації торгівлі — TRIPS (Угода
про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності) відносить до товарів,
що порушують авторські права «будь-які товари, які є копіями, зробленими
без згоди правовласника або особи, належним чином їм уповноваженої у країні
виробництва товару, і які прямо або опосередковано виготовлені з будь-якого
виробу, якщо виготовлення такої копії стало порушенням авторського права або
суміжних прав згідно з законодавством країни імпортування».
Таким чином, ознакою піратства є відтворення опублікованих творів або фонограм
будь-яким способом для публічного розповсюдження без відповідного дозволу.
Схоже визначення дає і Закон України «Про авторське право і суміжні права»
(далі — Закон). У переліку порушень авторського права і (або) суміжних прав
є і піратство у сфері авторського права і (або) суміжних прав. Це — «опублікування,
відтворення, ввезення на митну територію України, вивезення з митної території
України і розповсюдження контрафактних примірників творів (у тому числі комп’ютерних
програм і баз даних), фонограм, відеограм і програм організацій мовлення».
Однак глосарій термінів з авторського права і суміжних прав Всесвітньої організації
інтелектуальної власності до терміна піратства включає також недозволену «ретрансляцію
чужих радіопередач». Природа такого порушення схожа — несанкціоноване використання
чужої власності. Натомість у даному випадку немає необхідності робити примірники
творів чи фонограм. Більш того, у цифрову епоху, в якій ми живемо, стало поширеним
копіювати твори і їх записи, не виготовляючи їх примірники, через Інтернет.
Чи є це порушення авторського права і суміжних прав піратством згідно із визначенням
цього поняття в зазначеному Законі? Питання наразі лишається відкритим.
Водночас, Інтернет-піратство пов’язане з використанням глобальної мережі не
лише для незаконного копіювання, а і для незаконного розповсюдження комп’ютерних
програм. Відповідно до положень Закону під піратство підпадає розповсюдження
саме контрафактних примірників творів, фонограм, комп’ютерних програм, баз даних
тощо, зокрема, скопійованих через мережу «всесвітньої павутини».
За визначенням Міжнародної федерації фонографічної промисловості (IFPI), до
фонографічного піратства належить «неавторизоване виробництво і розповсюдження
звукозапису». Відповідно до положень Закону звукозапис на матеріальному
носії виконання або будь-яких звуків є фонограмою. Тому визначення поняття піратства
в Законі загалом співпадає з визначенням, запропонованим IFPI.
Важливо, що при спробі визначення поняття «піратство» часто береться
до уваги саме комерційна сторона і протиправний аспект діяльності. Наприклад,
«піратство — в сфері авторського права і суміжних прав розуміється як будь-які
дії, спрямовані на відтворення, розповсюдження або будь-яке інше використання
творів або об’єктів суміжних прав без дозволу правовласника, як правило, з метою
отримання прибутку і в комерційному масштабі». У даному визначені піратство
охоплює не лише примірники творів, фонограм тощо, а включає в себе використання
творів або об’єктів суміжних прав, що є більш ширшим визначенням поняття піратства.
Однією з основних ознак піратства є незаконне використання авторського права
і суміжних прав без дозволу суб’єктів цих прав і як наслідок — без виплати їм
винагороди. Потрібно зазначити, що метою незаконної діяльності є отримання прибутку
від використання авторського права і суміжних прав (прямого або опосередкованого).
Отримання прибутку передбачає також надання в прокат примірників, наприклад,
відеокасет, дисків. Прокат примірників без дотримання прав авторів, суб’єктів
суміжних прав до певної міри може впливати на зменшення продажу, і як наслідок
невиплату авторської винагороди. Також один-єдиний прокатний примірник може
бути неконтрольовано відтворений багато разів. Останнє міркування є особливо
важливим щодо цифрових технологій, які забезпечують прості та недорогі способи
відтворення і розповсюдження необмеженої кількості примірників твору без втрати
якості.
Законодавством передбачено, що прокат примірників аудіовізуальних творів, фонограм,
відеограм, комп’ютерних програм, баз даних на рівні з розповсюдженням, виробництвом
має здійснюватися з дотриманням прав авторів, виконавців, виробників фонограм
тощо. Однак на сьогодні положення стосовно прокату не відображено у визначенні
поняття піратства.
Загалом піратство у сфері авторського права і суміжних прав можна розглядати
у вузькому та широкому розумінні. У вузькому — це законодавче визначення піратства:
незаконне виробництво та введення в обіг саме контрафактних примірників творів,
фонограм, відеограм, програм мовлення. Статті Кримінального кодексу України
та Кодексу України про адміністративні правопорушення, насправді передбачають
відповідальність за порушення авторського права і суміжних прав — це незаконне
розповсюдження творів, виконань, фонограм, відеограм і програм мовлення, привласнення
авторства на об’єкт права інтелектуальної власності, а також незаконне відтворення,
тиражування та розповсюдження на аудіо- та відеокасетах, дискетах, інших носіях
інформації. При цьому лише останнє з перелічених порушень відповідно до Закону
є піратством.
Піратство у сфері авторського права і суміжних прав у широкому розумінні — це порушення прав шляхом використання творів або об’єктів суміжних прав без
дозволу суб’єктів цих прав, при цьому основна мета такого використання — отримання
прибутку.
Таким чином, в Україні піратство визначається в законодавстві у вузькому значенні.
А тому залишається питання віднесення до поняття піратства використання творів,
фонограм, комп’ютерних програм, розповсюджених без виробництва їх копій, а також
надання в прокат їх примірників із порушенням прав авторів, виконавців інших
суб’єктів суміжних прав.
джерело:
«Юридична газета» №7, 2004
корисний матеріал? Натисніть:
|