На сесії, що буде проходити в період 22 вересня — 1 жовтня 2003 р., Генеральна
Асамблея Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ) розгляне подальші
напрями роботи Організації в області традиційних знань, фольклору і генетичних
ресурсів. За останні два роки Міжурядовий комітет у рамках ВОІВ з інтелектуальної
власності, генетичних ресурсів, традиційних знань і фольклору (МКГР) заклав
основу роботи ВОІВ у цій області, а на останьому засіданні, що проходило в липні
2003 р., розглянув ідеї у відношенні подальшої роботи і перспективи прискорених
кроків у напрямі досягнення конкретних результатів.
МКГР займається обговоренням ряду невідкладних актуальних питань в області інтелектуальної
власності (ІВ) і передбачає розробити практичні інструменти і механізми для
підтримки власників традиційних знань (ТЗ), хоронителів традиційної культури
і місцевих і корінних громад в ідентифікації та захисті їхніх інтересів у зв’язку
із системою ІВ. Превалює думка про необхідність вжиття негайних заходів для
захисту інтересів цих громад, що розвивають і зберігають традиційні знання і
традиційну культуру. Робота МКГР дала можливість краще зрозуміти відповідні
питання і можливі підходи з метою зняття заклопотаності, викликаної неадекватним
визнанням і охороною традиційних знань і виражень культури. Особливе розуміння
викликала заклопотаність громад, чия культурна і духовна самобутність може залежати
від того, як використовуються і поширюються їхні традиційні знання і вираження
культури. МКГР розглянув заходи щодо розширення участі місцевих і корінних громад
у роботі МКГР (документ WIPO/GRTKF/IC/5/11).
Генеральна Асамблея уповноважила МКГР стать форумом для обговорення цих питань.
Оскільки Генеральна Асамблея повинна буде розглянути і відновити цей мандат
у вересні, на 5-й сесії МКГР, що проходила в Женеві 7 — 15 липня 2003 р., відбулися
великі дебати щодо перспектив подальшої роботи, включно з просуванням за рамки
первісного мандата — служити як дискусійний форум, а також обговорювався ряд
пропозицій про шляхи подальшого розвитку закладених основ.
Широку підтримку одержала ідея, згідно з якою МКГР протягом наступних двох років
повинен просуватися в напрямі конкретних результатів, сфокусувавши увагу на
міжнародних аспектах охорони традиційних знань і виражень фольклору чи «виражень
традиційної культури» (ВТК). Але щодо питання про належну форму і правовий
статус таких результатів думки розділилися. З одного боку, деякі делегації вважали,
що існує гостра необхідність у підготовці до 2005 р. юридично зобов’язуючого
міжнародного документа; інші закликали до розробки рекомендацій і принципів,
що об’єднають міжнародне розуміння в короткостроковому плані і залишать відкритим
питання про підготовку юридично зобов’язуючого документа на майбутнє. Ряд учасників
підкреслив необхідність зміцнювати і розширювати міжнародне визнання звичайного
права у зв’язку з традиційними знаннями, зокрема звичайних законів і протоколів,
що застосовуються в рамках корінних громад, включаючи програму досліджень ВОІВ
у цьому питанні, замовлену МКГР, і розширити участь представників корінних і
місцевих громад у відповідному міжнародному процесі.
ОХОРОНА ТРАДИЦІЙНИХ ЗНАНЬ
МКГР продовжував сприяти обміну практичним розумінням можливих підходів до правової
охорони традиційних знань і виражень культури. Для МКГР було підготовлено комплексне
дослідження про охорону традиційних знань (документ WIPO/GRTKF/IC/5/8), у якому
містилися визначення традиційних знань, політичні питання охорони традиційних
знань як об’єктів інтелектуальної власності і варіанти спеціальної чи sui generis
охорони традиційних знань. Група експертів у рамках МКГР розглянула ряд sui
generis механізмів для охорони традиційних знань, зібравши експертів з Коста-Рики,
Нігерії, Перу, Філіппін, Португалії, Сполучених Штатів Америки і Замбії. Це
стало ілюстрацією широкого діапазону практичних і правових підходів, розроблених
на національному і регіональному рівнях. Для МКГР було підготовлено широку серію
досліджень, зокрема, конкретних досліджень і аналізу законодавства з метою забезпечення
того, щоб робота МКГР з охорони традиційних знань грунтовалась на широкому розумінні
існуючих підходів з урахуванням недоліків і переваг різних політичних варіантів.
Генетичні ресурси і традиційні знання — захист від необґрунтовано виданих патентів
МКГР розглянув також захисні підходи до забезпечення того, щоб традиційні знання
і генетичні ресурси не стали об’єктами неправомірних патентних домагань (це
привело до необхідності зміни базових елементів патентної системи, зокрема Міжнародної
патентної класифікації (МПК) і основ міжнародного пошуку й експертизи в рамках
Договору про патентну кооперацію). Міжнародний інститут рослинних генетичних
ресурсів коротко проінформував МКГР про базу даних «SINGER» (розширена
інформаційна мережа генетичних ресурсів), що надає дані про генетичні ресурси,
що перебувають під міжнародною охороною. Ця база даних недавно була приєднана
до порталу ВОІВ у режимі он-лайн, що допомагає патентним експертам при оцінці
правомірності патентних домагань більшою мірою враховувати існуючі традиційні
знання і генетичні ресурси. МКГР також передав Генеральній Асамблеї ВОІВ розширене
технічне дослідження, підготувати яке просила Конференція сторін КБР(Конвенції
з біологічної різноманітності), у питанні про розкриття в патентних заявках
походження і юридичного статусу генетичних ресурсів і традиційних знань, що
використовуються у винаходах (документ WIPO/GRTKF/IC/5/10).
ОХОРОНА ВИРАЖЕНЬ ТРАДИЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ І ТВОРЧОСТІ
МКГР розглянув комплексне дослідження про правову охорону виражень традиційної
культури і творчості (чи фольклору) (документ WIPO/GRTKF/IC/5/3). Подальші дебати
в рамках МКГР підкреслили важливі політичні проблеми у зв’язку з новими підходами
до охорони ВТК, наприклад спірний характер поняття «суспільне надбання»
і заклопотаність багатьох корінних громад щодо трактування поняття «суспільне
надбання» в існуючій системі ІВ, зокрема, коли матеріали традиційної культури
відповідно до законодавства з ІВ розглядаються як суспільне надбання, у той
час як з погляду корінних народностей фактично може застосовуватися звичайне
право чи духовні обмеження на його використання. Враховуючи відповідне прохання
МКГР, висловлене на його останній сесії, обговорення перейшло на докладний практичний
етап. МКГР також розглянув актуальну практичну роботу ВОІВ у цій області, включаючи
її допомогу в створенні ефективних національних і регіональних систем охорони
фольклору і розробку «Практичних рекомендацій ВОІВ з правової охорони «виражень
традиційної культури».
ДОКУМЕНТУВАННЯ ТРАДИЦІЙНИХ ЗНАНЬ
Громади в багатьох країнах здійснюють ряд програм з документування своїх традиційних
знань і асоційованих біологічних ресурсів. Це обумовлено рядом причин, включаючи
збереження традиційних знань для прийдешніх поколінь. Але в той же час це може
визвати заклопотаність щодо того, що сам процес документування може завдати
шкоди інтересам власників традиційних знань. Доти, поки не будуть вжиті відповідні
заходи, до документованих традиційних знань легко може бути здійснений доступ,
вони можуть поширюватися і використовуватися без дозволу, наприклад на порушення
звичайного права і практики. У відповідь на цю заклопотаність МКГР узяв до відома
подальшу розробку спеціального набору заходів для керування наслідками документування
традиційних знань і біологічних ресурсів (документ WIPO/GRTKF/IC/5/8). Це повинно
підвищити усвідомлення необхідності забезпечення такого положення, за якого
наявність такої документації не приведе до ненавмисної втрати прав чи контролю
за традиційними знаннями.
Такий набір заходів надасть практичні варіанти документування, що необов’язково
передають задокументований матеріал в область суспільного надбання, коли громади
хочуть зберегти контроль і обмежити доступ до нього, виходячи з культурних,
духовних, правових чи комерційних міркувань. Делегати підкреслили необхідність
широкого залучення місцевих і корінних громад до розробки такого набору заходів
і підкреслили, що багато місцевих громад скептично ставляться до документування
традиційних знань. Сам по собі набір заходів не буде допомагати заохоченню чи
сприянню документуванню, скоріше він забезпечить таке положення, при якому,
якщо з якої-небудь причини громада зробить вибір на користь документування своїх
традиційних знань, у неї будуть необхідні гарантії, що запобігають завданню
збитку інтересам цієї громади (зокрема, ненавмисне вміщення традиційних знань
в область суспільного надбання).
МКГР, заснований Генеральною Асамблеєю ВОІВ в жовтні 2000 р., відкритий для
всіх держав-членів. Інші держави-члени ООН, міжурядові організації й акредитовані
неурядові організації можуть брати участь у роботі Комітету як спостерігачі.
джерело:
За матеріалами ВОІВ
корисний матеріал? Натисніть:
|