Федосєєв Володимир Георгійович, кандидат технічних наук, Хмельницька обл., Україна
Розглядається вплив крівошіпношатунного механізму на коефіцієнт корисної дії двигуна внутрішнього згоряння. Influence is examined crank-type piston-rod mechanism on an output-input of combustion engine ratio.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: коефіцієнт корисної дії, крівошіпношатунний механізм, що крутить момент, колінчастий вал двигуна, поршень, кривошип, гвинтова лінія.
У термодинаміці робота газів циклу розглядається без взаємозв'язку з крівошіпношатунний механізмом (КШМ) / 1 /. Зокрема, тому коефіцієнт корисної дії (ККД) реального двигуна значно нижче термодинамічної ККД циклу двигуна. Дійсно при визначенні корисної роботи газів з переміщення поршня вважається, що вся вона перетворюється на роботу обертання колінчастого вала двигуна. Насправді це не так. Сила , прикладена до кривошипа колінчастого валу і створює обертовий момент за робочий хід поршня змінюється від нуля до свого максимального значення і далі знову зменшується до нуля. Визначимо від яких параметрів залежить ця сила , Що створює обертовий момент. Розглянемо схему сил, що діють в КШМ (рис.1) / 2 /. Зі схеми сил визначаємо, що  (1)
де: - Сила, яка створює обертовий момент, - Сила з якою тиснуть гази на поршень (сили інерції не
враховуємо), - Складова сили тиску на поршень, діюча уздовж
шатуна, - Кут відхилення шатуна від осі циліндра,
- Кут відхилення кривошипа від осі циліндра.
Перетворимо залежність (1) у функцію лише кута . Для цього використовуємо формулу тригонометричної функції суми кутів (2)
Поділивши ліву і праву частини формули (2) на отримаємо (3)
З використовуючи теорему синусів, отримаємо (4)
де - Радіус кривошипа; - Довжина шатуна.
Уявімо як 
(5) Або з урахуванням (4) (6)
Підставивши значення з (6) у вираз (3) і поклавши, що 
остаточно отримаємо з урахуванням (1) 
(7)
Якщо прийняти, що то 
(8)
Де = 0°...180°. З рис. 1 знайдемо залежність ходу поршня від кута відхилення кривошипа 

(9) або 
(10) Далі, для визначення ККД беремо індикаторну діаграму звичайного ДВС (рис.2). По ній визначаємо корисну роботу газів з переміщення поршня (заштрихована площа на рис.2). Користуючись залежностями (8) і (10) будуємо графіки функцій і (Рис.3), де , - Сила, прикладена до кривошипа і створює крутячи момент на валу, а сила, прикладена до кривошипа і створює момент опору навалу. Обидві ці залежності побудовані у функції від переміщення поршня ( ). Корисна робота по обертанню колінчастого вала пропорційна площі замкнутої між кривими і (На рис. 3, заштрихована). Розрахунки показали, що КШМ зменшує корисну індикаторну потужність двигуна на 8,2%, і узгоджується з даними / 2 /, де вказується, що частина індикаторної потужності (10-12%) йде на подолання опору тертя деталей і на приведення в дію допоміжних механізмів двигуна. Тільки левова частка цих втрат пов'язана з КШМ. Відомий безшатунному механізм / З /. У ньому поршень переміщається кулькою і кільцевою канавкою на валу. Причому, площину кільцевої канавки нахилена до осі вала під кутом 45 °. Однак і він не дозволяє раціонально використовувати енергію газів, тому що кут нахилу самої канавки відрізняється від 45 °. Пропонується безшатунному механізм (див. рис. 4,5,6) в якому усунуто цей недолік. Кільцева канавка (Рис. 5) нового механізму складається з гвинтової лінії і її дзеркального відображення (кут розверткі ліній і складає 45 °, рис.6). Переходи і від однієї гвинтової лінії до іншої згладжуються. Такий механізм дозволить на всьому ходу поршня передавати максимальний обертовий момент. На цей механізм подана заявка на винахід № а201105990 від 13.05.2011года. Заявка проходить експертизу в Українському інституті промислової власності. Ось і відповідь на запитання автора статті «Коментарі до Статті« Чи настане ера безшатунніх двігунів внутрішнього згоряння »-... а чи треба взагалі займатися розвитком напряму безшатунному двигунів внутрішнього згоряння? Відповідь однозначна - ТРЕБА! І чим швидше тим краще. Розроблений новітній паровий двигун відповідає всім основним вимогам: - відсутній такт стиснення, а значить і немає втрат на це;
- відсутня КШМ, а значить і немає втрат потужності, пов'язаних з КШМ;
- безшатунному механізм (не всі ще розкрито) дозволяє працювати двигуну в однотактним режимі;
- просте обертальний рух;
- безперервне горіння.
Ці ж переваги будуть і в двигунах внутрішнього згоряння на основі безшатунному механізму.
Література - Базаров И.П. Термодинамика. М.: Высшая школа. 1991. 376 с.
- Б.М. Гельман, М.В. Москвин. Сільськогосподарські трактори і автомобілі В 2 кн. Пер.з рос. - К.: Урожай, 1990. Кн.1: Двигуни/Пер. з рос. І.І.Гогулі - 304с.
- Федосеев В.Г. Двоступінчастий безклапанний компресор на основі планетарнопоршневого механізму.//Журнал «Винахідник і раціоналізатор»,2010. - № 5. - с. 14-15
Автор проживає за адресою: Україна, Хмельницька обл. Летичівський р-н, с. Ставниця, вул.Леніна 14 / 2 Тел. +380970009127 
Рис.1. Схема сил, що діють в КШМ 
Рис.2. Індикаторна діаграма ДВЗ

Рис.3. Діаграма сил, що створюють обертальний момент і момент опору на валу ДВЗ
N 
джерело:
Інтернет-сайт "ВЯПат"
корисний матеріал? Натисніть:
|