Не так давно був створений перший інтернет-магазин, а вже сьогодні ми можемо в Інтернеті не тільки купувати продукцію, але і залишити запит на страховку, заплатити за квартиру, поповнити рахунок на мобільний і навіть купити квитки в театр. Важко уявити що буде через 5 років і що буде завтра складно уявити. Але кожен день в силу специфіки роботи (захист прав інтелектуальної власності) чую одне і теж же питання «Чи можу я запатентувати ідею на новий сервіс в Інтернеті?». Отже, чи можна запатентувати ідею на новий сервіс в Інтернеті? Почнемо з того, що запатентувати можна тільки продукт, спосіб, нове застосування відомого продукту або способу. Наприклад, не можна отримати патент на ідею пошукової системи Інтернет, але можна захистити: систему і спосіб впорядкування результатів пошуку, спосіб ранжирування пошуку, спосіб призначення веб-сторінок ідентифікаторів географічне місце розташування. Наступний важливий аспект у патентування - згідно законодавства України (як і більшості країн) методи господарської, інтелектуальної, фінансової діяльності, тобто так звані бізнес-методи патентуванню не підлягають. Відразу ж варто відзначити, що нашим законодавством не визначено таких понять, як методи господарської, інтелектуальної, фінансової діяльності. І як же тоді визначити чи буде певний спосіб методом господарської, інтелектуальної, фінансової діяльності чи ні? На жаль чіткої відповіді на це питання немає. Для того, щоб отримати патент на спосіб (процес) у сфері інформаційних технологій, потрібно описати спосіб як дію або сукупність дій, виконуваних відносного матеріального об'єкта за допомогою як мінімум одного продукту, спрямованих на досягнення технічного результату. Наприклад, заявляється спосіб інформаційного забезпечення абонентів мобільного зв'язку, який включає надходження з мобільного телефону абонента через канал зв'язку запиту в інформаційно-аналітичну систему, обробку запиту сервером інформаційної системи, формування кінцевого інформаційного блоку і надання відповіді абоненту у вигляді SMS на мобільний телефон. Отже, технічну реалізацію нового сервісу в Інтернет запатентувати можна. Але, перш ніж патентувати потрібно подумати про всі нюанси і вибрати що і яким патентом захищати. Практичні питання патентування в області інформаційних технологій Отримання патенту - це своєрідна угода з державою. Ви державі відкриваєте суть технології, а вона Вам дає виключне право протягом 10 або 20 років використовувати цю технологію. Перше питання, яке Вам потрібно визначити, чи є Ваше технічне рішення новим. Новизна - один із критеріїв, яким повинна відповідати технічне рішення, щоб отримати патент. Зазвичай для цього робиться патентний пошук, за результатами якого можна визначити, чи відповідає технічне рішення критерієм новизни чи ні. Далі, якщо технічне рішення відповідає критерію новизни, потрібно визначити, який обсяг охорони потрібно отримати. Як відомо, обсяг охорони визначається патентною формулою (в англомовній літературі claim). У формулі описують сукупність істотних ознак, яка є необхідною і достатньою для досягнення технічного результату. Наприклад, удосконалюється спосіб інформаційного забезпечення абонентів мобільного зв'язку. Технічний результат - фільтрація запитів згідно класифікатора контент-провайдера. Ознаки, які необхідні: спосіб інформаційного забезпечення абонентів мобільного зв'язку, який включає надходження з мобільного телефону абонента через канал зв'язку запиту в інформаційно-аналітичну систему, обробку запиту сервером інформаційної системи, фільтрацію запиту згідно класифікатора інформаційно-аналітичної системи, формування кінцевого інформаційного блоку з урахуванням результатів фільтрації та надання відповіді абоненту у вигляді SMS на мобільний телефон. Як було вище описано, ознаки повинні бути необхідними і достатніми. З необхідними ознаками все зрозуміло - їх сукупність повинна забезпечувати реалізацію технічного результату. Що ж таке означає «достатність» ознак? Покажемо це на прикладі. Заявляється спосіб надання інформації в транспорті, скажімо специфічний вид реклами, яка розміщується певним способом у маршрутних таксі, трамваях, тролейбусах, автобусах. Заявник написав у формулі «Спосіб надання інформації в міському транспорті». Виходить, що якщо маршрут автобуса «Київ - Хмельницький», в ньому можна не порушуючи прав заявника «способу надання інформації в міському транспорті» використовувати запатентований спосіб. І останнє, треба визначити, яким видом патенту захищати технічне рішення. В Україні існує два види патенту: патент на винахід і патент на корисну модель. Заявка на патент на винахід буде проходити кілька експертиз, за результатами яких може бути виданий патент. Патент на винахід діє 20 років. Заявка на патент на корисну модель буде проходити всього лише одну спрощену експертизу, за результатами якої видається патент, який діє 10 років. Експертиза заявки на патент на корисну модель не передбачає експертизу технічного рішення на новизну, тобто патент видається під відповідальність заявника, і якщо хтось виявить що до подання заявки таке технічне рішення вже було відомо, такий патент можна оскаржити в судовому порядку. Отже, запатентувати новий сервіс в Інтернет або інше технічне рішення можна і, напевно, потрібно, адже патент надає виключні права на використання технічного рішення, права дозволяти та забороняти таке використання третіми особами.
корисний матеріал? Натисніть:
групи:
реєстрація прав; Інтернет; методика навчання; Статті Ярослава Ващука
теги:
винахід; корисна модель; заявка; експертиза; інтернет; мобільні технології; комп'ютерні технології
|