Вступ України до СОТ є одним з пріоритетів зовнішньоекономічної політики Президента
та Уряду України і розглядається як системний фактор розвитку національної економіки,
лібералізації зовнішньої торгівлі, створення передбачуваного транспарентного
середовища для залучення іноземних інвестицій, що відповідає національним інтересам
України.
Протягом 2001 — першої половини 2003 років Україна суттєво активізувала переговорний
процес з вступу до СОТ. Протягом зазначеного періоду відбулося 5 засідань Робочої
групи з розгляду заявки України про вступ до СОТ (три офіційні та два моніторингові)
та 10 раундів двосторонніх переговорів з країнами-членами Робочої групи з доступу
до ринків товарів та послуг. Останній раунд двосторонніх переговорів пройшов
18-26 лютого 2003 року.
10-те офіційне засідання Робочої групи відбулося 25 лютого 2003 року. За результатами
проведеного засідання Робочої групи з розгляду заявки України про вступ до СОТ
більшістю країн-членів Робочої групи було прийнято рішення про перехід до підготовки
Звіту Робочої Групи та Протоколу про вступ України до СОТ. У засіданні брали
участь близько 40 країн-членів СОТ, а також низка країн зі статусом спостерігача
та деякі міжнародні організації.
Учасники відзначили суттєвий прогрес у просуванні України на шляху до СОТ,
підкресливши останні досягнення у двосторонніх переговорах з доступу до ринків
товарів та послуг та у прийнятті відповідного законодавства, спрямованого на
покращення торгівельного режиму країни. Основну увагу учасники засідання приділили
стану гармонізації національного законодавства України у зовнішньоторгівельній
сфері з нормами угод Світової організації торгівлі. Іншим важливим питанням,
яке було винесене на розгляд країн-членів СОТ у ході засідання, стали темпи
переговорного процесу щодо вступу до СОТ. Наголошувалось на суттєвому прискоренні
цього процесу з метою якнайшвидшого набуття Україною членства у СОТ.
Незважаючи на те, що на сьогодні залишаються неврегульованими деякі питання
у переговорах з окремими країнами, всі країни без винятку заявили про готовність
розв’язувати ці питання одночасно з підготовкою Звіту Робочої Групи та Протоколу
про вступ України до СОТ, які є підсумком діяльності Робочої групи. Звіт Робочої
групи містить опис торгівельного режиму та зобов’язань держави з його реформування
практично у всіх сферах (митні процедури, санітарні та фітосанітарні заходи,
технічні бар’єри у торгівлі, режим захисту прав інтелектуальної власності, режим
торгівлі окремими видами товарів тощо).
Загалом процес вступу України до СОТ передбачає дві головні складові:
? завершення двосторонніх переговорів з доступу до ринків товарів та послуг
з країнами-членами Робочої групи з розгляду заявки України про вступ до СОТ;
? гармонізація законодавства України відповідно до вимог угод СОТ.
У двосторонньому переговорному процесі досягнуто суттєвого прогресу. Україна
підписала 14 двосторонніх протоколів з доступу до ринків товарів та послуг:
з Мексикою, Уругваєм, Новою Зеландією, Канадою, Південною Кореєю, Словенією,
Латвією, Грузією, Індією, Угорщиною, ЄС, Чехією, Словаччиною та Болгарією.
Завершено двосторонні переговори з Еквадором та Бразилією. Окремі неузгоджені
питання залишилися у переговорах з Польщею, Австралією, Кубою, Туреччиною. Продовжено
переговори з Аргентиною, США, Японією, Норвегією, Швейцарією, Молдовою, Киргизстаном
та Литвою. Розпочато двосторонні переговори з делегацією Естонії та Таїланду.
В рамках підготовки до 9-го засідання Робочої Групи з розгляду заявки України
про вступ до СОТ до Секретаріату СОТ було надіслано оновлену всеохоплюючу тарифну
пропозицію. Станом на сьогодні середньоарифметична ставка ввізного мита по всій
товарній номенклатурі становить 10,55%, а середньозважена — 7,02%. Відповідно
до Консолідованої тарифної пропозиції середньоарифметична зв’язана ставка у
2005 році становитиме 6,72% та, відповідно, середньозважена — 5,68%.
Формування зобов’язань з доступу до ринку послуг України увійшло у заключну
стадію. В частині послуг завершено переговори з Бразилією, Еквадором, Кубою,
Туреччиною. У переговорах з іншими країнами окремі проблемні питання потребують
лише чіткого пояснення українською стороною, інші — додаткового розгляду з метою
прийняття зобов’язань. Зокрема, проблемним питанням залишається формування зобов’язань
з доступу до ринку страхових послуг.
Графік специфічних зобов’язань України з доступу до ринку послуг включає 144
сектори (з 155 визначених класифікатором послуг СОТ).
Україна, формуючи позицію на переговори з доступу до ринку послуг, пішла шляхом
використання інвестиційної моделі зобов’язань, зважено підійшла до лібералізації
доступу до ринку послуг, створивши тим самим умови для розвитку ринку та підвищення
конкуренції. Зобов’язання України в основному стосуються «якісних»
обмежень, як то підтвердження професійної кваліфікації (зокрема, наявність необхідної
професійної підготовки, знання мови тощо) у секторах медичних та освітніх послуг,
вимоги акредитації (зокрема, реєстрація юридичної особи в Україні) у секторах
професійних, фінансових, транспортних послуг, обмеження на здійснення деяких
видів послуг (сектор фінансових, юридичних, аудіовізуальних, транспортних, рекреаційних
та культурних послуг). Наприклад, у секторі банківських послуг немає обмежень
на здійснення основної банківської діяльності, але існують обмеження у підсекторах,
зокрема щодо торгівлі деривативами, емісії цінних паперів та операцій з управління
активами.
Такі обмеження, з одного боку, мають забезпечити притік іноземних інвестицій,
з іншого — досить ефективно захистити ті сектори ринку послуг, які є чутливими
для України.
З метою гармонізації національного законодавства з вимогами угод системи ГАТТ/СОТ
було розроблено та направлено країнам-членам Робочої групи з розгляду заявки
України про вступ до СОТ Графік введення в дію пріоритетних законопроектів,
до якого увійшли 20 проектів законодавчих актів з питань страхових послуг, інтелектуальної
власності, імпорту сільськогосподарської продукції, оподаткування тощо.
Було прийнято 15 з 20 законопроектів Графіка.
У сфері торгівельних аспектів прав інтелектуальної власності законодавче середовище
зазнало великих позитивних змін. Протягом 2001-2003 років Верховною Радою України
було прийнято 8 законів у сфері інтелектуальної власності, в тому числі 17 січня
2002 року Верховною Радою прийнято Закон України «Про особливості державного
регулювання діяльності, пов’язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків
для лазерних систем зчитування». З метою визначення механізму його реалізації
Кабінетом Міністрів України було прийнято ряд постанов.
Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо правової охорони інтелектуальної власності»
№850-IV від 22.05.2003. З прийняттям зазначеного проекту закону національна
система правового регулювання захисту прав інтелектуальної власності буде повністю
приведена у відповідність до норм Угоди СОТ про торговельні аспекти прав інтелектуальної
власності.
Законопроект передбачає внесення змін до Цивільного процесуального, Кримінального,
Кримінально-процесуального кодексів України, а також до спеціальних Законів
України у сфері інтелектуальної власності, а саме: Законів України «Про
авторське право і суміжні права», «Про охорону прав на винаходи і
корисні моделі», «Про охорону прав на промислові зразки», «Про
охорону прав на знаки для товарів і послуг», «Про охорону прав на
топографії інтегральних мікросхем», «Про охорону прав на зазначення
походження товарів». Запропоновані зміни призводять до узгодження норм
національного законодавства з положеннями Угоди ТРІПС (Угода про торговельні
аспекти прав інтелектуальної власності). До законопроекту увійшли, зокрема,
положення щодо захисту прав інтелектуальної власності, тимчасові заходи з негайного
припинення правопорушень. До Кримінального кодексу України запропоновано зміни,
пов’язані з посиленням відповідальності за порушення прав інтелектуальної власності.
З метою удосконалення законодавства у сфері виробництва, експорту, імпорту
дисків розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів
України». Зазначений проект Закону, зокрема, передбачає внесення змін до
Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів
господарювання, пов’язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних
систем зчитування». У проекті Закону враховано вимоги американської сторони
щодо вдосконалення правового захисту прав інтелектуальної власності в Україні.
Фактично завершено гармонізацію системи стандартизації та сертифікації, державних
закупівель, значного прогресу досягнуто у таких сферах законодавства, як санітарні
та фітосанітарні заходи, оподаткування, інформаційні послуги.
На сьогодні розроблено новий Графік введення в дію пріоритетних законопроектів,
до якого увійшли 15 проектів законодавчих актів, з яких 5 уже прийнято, в тому
числі 11 липня 2002 року, з урахуванням зауважень Президента України, прийнято
новий Митний кодекс України, який розроблений з урахуванням всіх вимог СОТ та
повністю відповідає нормам та правилам організації. Митний кодекс набуває чинності
з 1 січня 2004 року.
До Графіка увійшли 5 системних законопроектів, які містилися у попередньому
графіку законопроектів, а також інші проекти законодавчих актів, які в разі
прийняття приведуть у відповідність здебільшого технічні аспекти українського
законодавства до норм та вимог угод СОТ.
19 березня 2003 року Верховною Радою України спільно з Кабінетом Міністрів
України проведено парламентські слухання з порядком денним: «Про стан підготовки
до вступу України до Світової організації торгівлі» та за їх підсумком
схвалено відповідні Рекомендації, у яких визнано реалізацію курсу на інтеграцію
України до світового економічного простору невід’ємним елементом не тільки зовнішньої,
а й внутрішньої політики держави, а також схвалено низку заходів, реалізація
яких Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України дасть можливість
завершити переговорний процес вступу України до СОТ та створити передумови набуття
членства в організації, забезпечити ефективну участь у формуванні правових засад
функціонування багатосторонньої торговельної системи тощо.
23-24 червня 2003 року у Женеві було проведено багатостороннє засідання Робочої
групи з зацікавленими учасниками з обговорення діючого режиму та зобов’язань
України у сфері торговельних аспектів прав інтелектуальної власності, а також
низку двосторонніх зустрічей з делегаціями країн-членів Робочої групи.
8 липня 2003 року проведено у Верховній Раді України День Уряду України з порядком
денним: «Про хід виконання заходів щодо вступу України до СОТ».
Наступне, 11-те засідання Робочої групи з розгляду заявки України про вступ
до СОТ заплановане на 11-15 серпня 2003 року. На ньому буде розглянуто відповіді
України на контрольний перелік запитань країн-членів Робочої групи, які стануть
основою звіту Робочої групи.
(За повідомленням прес-служби Міністерства економіки та з питань європейської
інтеграції України ).
джерело:
Бюлетень «Інтелектуальний світ», № 23, 2003
корисний матеріал? Натисніть:
|