ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного департаменту
інтелектуальної власності
03.02.2005 № 9
(у редакції наказу Державного
департаменту інтелектуальної
власності
від 13.05.08 № 72)
РОЗ’ЯСНЕННЯ
з питань застосування Порядку сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав
на об’єкти інтелектуальної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України 23 грудня 2004 р. № 1716
19 вересня 2007 року Кабінет Міністрів України видав постанову № 1148 "Про
внесення змін до Порядку сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав на
об’єкти інтелектуальної власності" (далі — Постанова). Порядок сплати зборів
за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності"
(далі — Порядок), затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня
2004 р. № 1716 з наступними змінами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів
України від 18 серпня 2005 року № 754.
Зазначена Постанова опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" від 3
жовтня 2007 р. № 181 та Офіційному віснику України від 5 жовтня 2007 р. № 72,
стаття 2702.
Відповідно до пункту 2 Постанови, вона набирає чинності з дня вступу України
до Світової організації торгівлі (далі — СОТ). За офіційним повідомленням СОТ
Протокол про приєднання України до Марракеської угоди про заснування СОТ набирає
чинності 16 травня 2008 року. Згідно з параграфом 1 зазначеного протоколу з
цієї дати Україна стає членом СОТ.
Керуючись пунктом 10 Порядку та наказом Міністерства освіти і науки України
від 11 січня 2005 р. № 5 "Про делегування повноважень", Державний
департамент інтелектуальної власності (далі — Держдепартамент) надає роз’яснення
з питань застосування Порядку.
1. З 16 травня 2008 року збори за дії, пов’язані з охороною прав на винаходи,
корисні моделі, промислові зразки, топографії інтегральних мікросхем, знаки
для товарів і послуг та зазначення походження товарів, сплачують у строки і
згідно з механізмом сплати, визначеними Порядком, та у розмірах, встановлених
згідно з додатком до Порядку, з урахуванням змін, внесених відповідно до Постанови.
2. Згідно з Постановою внесені такі основні зміни:
розміри зборів не залежать від валового національного доходу на душу населення
держави постійного проживання або місцезнаходження їх платників;
змінено розміри усіх зборів;
у разі коли заявником (заявниками) чи власником (власниками) відповідного патенту
або свідоцтва про державну реєстрацію топографії інтегральної мікросхеми є винахідник
(винахідники) винаходу чи корисної моделі або автор (автори) промислового зразка
чи топографії інтегральної мікросхеми, кожен збір за дії, пов’язані з охороною
прав на ці об’єкти, за винятком зборів за кодами 13300, 13400, 22200, 22400,
32100 і 32300, сплачується у розмірі 5 відсотків установленого розміру (п. 3
Порядку);
у разі коли заявником (заявниками) чи власником (власниками) патенту на винахід
(корисну модель) є неприбуткові установи та організації, кожен збір за дії,
пов’язані з охороною прав на винахід (корисну модель), за винятком зборів за
кодами 13300, 13400 і 13500, сплачується у розмірі 10 відсотків установленого
розміру (п. 3-1 Порядку);
змінено редакцію виду збору за кодом 10100;
виключено збори за кодами 10101, 20101, 30101, 40400 та 50101, які передбачали
зниження розмірів зборів за подання заявок на об’єкти інтелектуальної власності
разом з їх електронними примірниками на дискетах;
виключено збір за кодом 11601, який передбачав зниження розміру збору за проведення
кваліфікаційної експертизи заявки на винахід у разі додання до неї відповідного
звіту про пошук;
виключено збір за кодом 40500, який передбачав зниження розміру збору за подання
заявки на знак для товарів і послуг, до якої додано звіт про інформаційний пошук,
складений закладом експертизи;
включено вид збору за кодом 51500;
розміри зборів не залежать від тривалості продовження чи поновлення строків.
3. Встановлені згідно з Порядком збори, які правомірно у належному розмірі
сплачено до 16 травня 2008 року, підлягають зарахуванню за відповідні дії без
коригування їх видів і розмірів до видів і розмірів зборів, встановлених згідно
з Постановою.
4. Встановлені згідно з Порядком збори, які правомірно можна було сплатити
до 16 травня 2008 року, але до цієї дати не сплачено чи сплачено у розмірі меншому,
ніж було передбачено Порядком, сплачують (доплачують) в установлені законодавством
строки у розмірах, визначених згідно з Постановою, з урахуванням абзацу другого
цього пункту. Сплачені у такому розмірі збори згідно з кодами 10101, 11601,
20101, 30101, 40400, 40500 та 50101 доплачують за кодами відповідно 10100, 11600,
20100, 30100, 40100 (40200, 40300) та 50100.
У разі коли до 16 травня 2008 року збір сплачено у розмірі меншому, ніж було
передбачено Порядком, але цей розмір є більшим, ніж розмір, визначений згідно
з Постановою, він підлягає зарахуванню як сплачений у належному розмірі.
Розмір збору, сплаченого в іноземній валюті, визначається у гривнях за офіційним
курсом Національного банку України на день сплати збору.
5. Відповідно до пункту 4 Порядку збори сплачуються на поточні рахунки уповноваженого
Міністерством освіти і науки України закладу експертизи, що входить до державної
системи правової охорони інтелектуальної власності (далі — заклад експертизи).
Таким закладом експертизи є Державне підприємство "Український інститут
промислової власності".
Реквізити поточних рахунків закладу експертизи, на які сплачуються збори, опубліковані
в офіційному бюлетені "Промислова власність" № 1 за 2005 р. та в газеті
"Урядовий кур’єр" від 26 січня 2005 р. № 14, а також розміщені на
веб-сайті за адресою http://www.ukrpatent.org/ua/rekviz.html.
6. Повідомлення закладу експертизи, в яких зазначені види і розміри зборів
відповідно до попередньої редакції Порядку, в частині сплати цих зборів, є чинними
по 15 травня 2008 року включно.
7. Згідно з пунктом 6 Порядку у разі зарахування суми збору до надходження
відповідної заявки на об’єкт інтелектуальної власності та клопотання, заперечення
тощо (далі — заява) до закладу експертизи датою надходження документа про сплату
збору вважається дата надходження до закладу експертизи цієї заяви, у разі коли
вона надійшла:
а) протягом трьох місяців від дати зарахування суми збору, за умови, що у цей
період розмір відповідного збору залишався незмінним;
б) протягом одного місяця від дня введення в дію зміненого розміру збору.
За таких обставин у разі зарахування суми збору в період з 16 лютого 2008 року
по 15 травня 2008 року включно датою надходження документа про сплату збору
вважається дата надходження заяви до закладу експертизи, у разі коли вона надійшла
по 16 червня 2008 року включно.
8. Порядок визначає лише загальні для усіх видів зборів строки сплати, за дотримання
яких збори зараховуються.
Конкретні збори сплачуються у строки, встановлені законами України про охорону
прав на відповідні об’єкти інтелектуальної власності.
Якщо строк сплати певного виду збору законом не встановлено, то здійснена відповідна
дія вважається вчиненою в день зарахування суми такого збору на поточний рахунок
закладу експертизи, а в разі надходження до цього дня до закладу експертизи
відповідного розрахункового документа на паперовому носії — в день його надходження.
9. Якщо Порядком та додатком до Порядку передбачено декілька підстав для зменшення
та/або збільшення розміру певного збору, обирається одна з усіх наявних підстав.
10. Згідно з пунктом 31 Порядку неприбуткові установи та організації сплачують
збори за дії, пов’язані з охороною прав на винаходи і корисні моделі у розмірі
10 відсотків установлених розмірів (за винятком зборів за кодами 13300, 13400
і 13500).
Відповідно до підпункту 7.11.1 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств" неприбутковими установами та організаціями є:
а) органи державної влади України, органи місцевого самоврядування та створені
ними установи або організації, що утримуються за рахунок коштів відповідних
бюджетів;
б) благодійні фонди і благодійні організації, створені у порядку, визначеному
законом для проведення благодійної діяльності, в тому числі громадські організації,
створені з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної,
культурної, освітньої та наукової діяльності, а також творчі спілки та політичні
партії, громадські організації інвалідів та їх місцеві осередки, створені згідно
з Законом України "Про об’єднання громадян", науково-дослідні установи
та вищі навчальні заклади III-IV рівнів акредитації, внесені до Державного реєстру
наукових установ, яким надається підтримка держави, заповідники, музеї-заповідники;
в) пенсійні фонди, кредитні спілки, створені у порядку, визначеному законом;
г) інші, ніж визначені у абзаці "б" цього підпункту юридичні особи,
діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами відповідних
законів;
д) спілки, асоціації та інші об’єднання юридичних осіб, створені для представлення
інтересів засновників, що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників
та не проводять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходів;
е) релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому законом;
є) житлово-будівельні кооперативи, об’єднання співвласників багатоквартирних
будинків, створені у порядку, визначеному законом;
ж) професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, утворені в порядку,
визначеному законом.
У разі застосування положень пункту 31 Порядку у відповідній заявці на об’єкт інтелектуальної власності, клопотанні, запереченні, заяві зазначається документ (закон, статут тощо), на підставі якого заявник або власник патенту на винахід (корисну модель) є неприбутковою установою чи організацією.
Держдепартамент та заклад експертизи можуть вимагати надання копії такого документа чи засвідченого нотаріально витягу з нього, якщо є обґрунтовані сумніви у достовірності посилання на цей документ, або в порядку вибіркового контролю.
11. Положення абзацу першого пункту 3 та пункту 31 Порядку щодо зниження розмірів
зборів не застосовуються, якщо серед заявників чи власників відповідного патенту
або свідоцтва є особи, які не зазначені у цих положеннях.
12. Під час сплати збору у реквізиті "призначення платежу" розрахункового
документа зазначаються:
слово "збір";
код збору та його вид (скорочено), визначені згідно з додатком до Порядку;
номер заявки на відповідний об’єкт інтелектуальної власності, наданий закладом
експертизи, або, якщо цей номер заявнику не повідомлено, — порядковий номер
заявки, визначений заявником під час подання заявки. У разі коли сплата збору
стосується виданого патенту чи свідоцтва, замість номера заявки зазначається
номер відповідного патенту чи свідоцтва;
у разі, коли збір сплачено від імені фізичної особи, що постійно проживає за
межами України, або юридичної особи з місцезнаходженням за межами України, — двобуквений код її країни відповідно до стандарту ST.3 Всесвітньої організації
інтелектуальної власності або міжнародного стандарту ISO 3166-1.
Порядковим номером заявки, визначеним заявником під час подання заявки, є номер,
проставлений заявником під заголовком заяви про видачу патенту, заяви про реєстрацію
знака для товарів і послуг тощо чи зазначений ним у супровідному листі до заявки.
Приклади заповнення реквізиту "призначення платежу" розрахункового
документа:
1) "збір 10100, подання заявки на винахід № 25";
2) "збір 10200, продовження строку, заявка № PCT/US00/05078";
3) "збір 10400, поновлення дії заявки № PCT/ US00/05078";
4) "збір 10900, виправлення помилки в заявці № а 2008 00988, RU";
5) "збір 13804, підтримання чинності патенту на винахід № 43440";
6) "збір 20401, зміна до заявки № u 2008 01945";
7) "збір 20405, зміна до заявок № № s 2008 00351, s 2008 00436";
8) "збір 41300, заперечення проти заявки № m 2008 04795";
9) "збір 41700, публікація про видачу свідоцтва за заявкою
№ m 2007 00344";
10) "збір 42700, продовження строку дії свідоцтва на знак № 10000".
13. Відповідно до пункту 5 Порядку документом про сплату збору вважається виписка
з особового банківського рахунка закладу експертизи, яка в установленому порядку
надходить до нього від обслуговуючого його банку. Тому, як правило, розрахунковий
документ про сплату збору на паперовому носії не потрібно додавати до відповідної
заявки, клопотання, заперечення тощо або подавати до закладу експертизи як доказ
сплати збору за публікації про видачу патенту чи свідоцтва. Виключення з цього
правила передбачені пунктами 5 і 6 Порядку.
Крім того, з метою забезпечення виконання вимог пункту 8 Порядку щодо обліку
коштів, розрахунковий документ на паперовому носії необхідно додати до відповідної
заявки, клопотання, заперечення тощо у разі сплати збору в іноземній валюті
фізичною особою, що постійно проживає за межами України, чи юридичною особою
з місцезнаходженням за межами України.
Для дотримання встановлених законами строків надходження документів про сплату
зборів як виписок з особового банківського рахунка закладу експертизи платникам
зборів слід враховувати строки виконання переказів банками, реєстрації та відображення
їх операцій, зокрема, що:
відповідно до пункту 7 глави 2 розділу І Інструкції про міжбанківський переказ
коштів в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного
банку України від 16.08.2006 № 320, міжбанківський переказ виконується банками
в строк, визначений правилами платіжної системи, який не може перевищувати трьох
операційних днів;
відповідно до пункту 2.11 Положення про організацію операційної діяльності в
банках України, затвердженого постановою Правління Національного банку України
від 18.06.2003 № 254, операції банку реєструються та відображаються в день їх
здійснення або наступного робочого дня, якщо операція здійснена після операційного
дня (часу) банку або у вихідні чи святкові дні;
відповідно до пункту 5.5 Положення про оформлення та виконання документів на
перерахування, зарахування, купівлю та продаж іноземної валюти або банківських
металів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від
05.03.2003 № 82, платіжне доручення в іноземній валюті за звичайним переказом
виконується протягом трьох робочих днів уповноваженого банку, що обслуговує
клієнта, з визначеним цим банком днем валютування.
14. Кінцевою редакцією прийнятої Міжнародним бюро Всесвітньої організації інтелектуальної
власності формули винаходу (корисної моделі) міжнародної заявки вважається редакція,
що міститься у перекладі заявки, поданому відповідно до статті 22 чи статті
39 Договору про патентну кооперацію.
Якщо на зміну цього перекладу заявник подасть переклад міжнародної заявки з
іншою редакцією формули винаходу (корисної моделі), тобто внесе зміни відповідно
до статті 28 чи статті 41 Договору про патентну кооперацію, то це має здійснюватися
у порядку, встановленому частиною п’ятою статті 16 Закону України "Про
охорону прав на винаходи і корисні моделі", що передбачає подання заяви
про виправлення помилки в заявці та сплату відповідного збору.
15. Виправленням помилки в заявці вважається будь-яка правомірно внесена до
заявки зміна, що не пов’язана з об’єктивними обставинами, що виникли після дати
подання заявки або, якщо заявлено пріоритет, після дати її пріоритету. Такою
є, зокрема, зміна викликана помилкою, у тому числі в імені (найменуванні) й
адресі заявника, адресі для листування, імені й адресі представника заявника.
Помилка в заявці вважається очевидною, якщо особі, яка володіє загальними знаннями
і має звичайну кваліфікацію у відповідній галузі, зрозуміло, що це — безсумнівно
помилка і в матеріалах заявки явно малося на увазі саме те, що запропоновано
як виправлення.
Помилка в заявці вважається технічною, якщо вона виникла внаслідок неправильного
перенесення даних з певного документа до заявки, неправильного перекладання
тексту, неправильного цитування, неправильного викладення відомостей, які містяться
в матеріалах заявки чи на які в ній є посилання, неправильного математичного
розрахунку або неправильного перетворення за відомими правилами даних, зазначених
у матеріалах заявки, тощо.
Якщо помилка не є очевидною, для доведення того, що вона є технічною, заявник
повинен надати відповідні докази. Таким доказом може бути, наприклад, ксерокопія
документа, з якого було зроблено неправильний переклад.
16. Зміна до заявки вважається виниклою через залежні від подавця заяви про
внесення цієї зміни обставини, якщо він міг запобігти зазначеній зміні.
17. Види зборів, наведені у додатку до Порядку, є незалежними один від одного.
Сплата збору одного виду не викликає необхідності сплати, доплати чи врахування
сплаченої суми збору іншого виду. Зокрема,:
сплачена сума збору за подання заявки на винахід, формула якого містить менше
трьох пунктів (код 10100 у додатку до Порядку), не враховується при визначенні
розміру збору за подання заяви про виправлення помилки в заявці на винахід,
внаслідок чого збільшується кількість пунктів формули винаходу;
сплата збору за подання заяви про виправлення помилки в заявці на винахід, що
не є очевидною чи технічною (код 10900 у додатку до Порядку) після сплати збору
за проведення кваліфікаційної експертизи заявки на винахід (код 11600 у додатку
до Порядку) не впливає на розмір останнього, тобто не потребує його доплати;
сплата збору за опублікування відомостей про видачу ліцензії на використання
об’єкта інтелектуальної власності (коди 13300, 22200, 32100, 43000 у додатку
до Порядку) або про передачу права власності на об’єкт інтелектуальної власності
(коди 13500, 22300, 32200, 43100 у додатку до Порядку) не потребує сплати збору
за внесення до державного реєстру змін за ініціативою власника патенту чи свідоцтва
(коди 13000, 21700, 31600, 42300 у додатку до Порядку).
18. Додатком до Порядку не передбачені збори за опублікування змін до опублікованих
відомостей про передачу права власності на об’єкти інтелектуальної власності.
Зміни до цих відомостей опубліковуються в установленому порядку за умови сплати
зборів за внесення до державних реєстрів змін щодо патентів (свідоцтв) за ініціативою
їх власників (коди 13000, 21700, 31600, 42300 у додатку до Порядку).
19. Розмір збору за публікацію про видачу патенту на промисловий зразок (код
21000 у додатку до Порядку) визначається з урахуванням кількості пронумерованих
зображень промислового зразка та його варіантів, що містяться у заявці, а також
кількості таких зображень, що є кольоровими.
20. Розмір збору за подання заявки на знак для товарів і послуг визначається
відповідно до кодів 40100 та 40200 додатку до Порядку на підставі вмісту матеріалів,
одержаних закладом експертизи на дату подання заявки.
Отже, подання заяви про внесення до заявки зміни щодо скорочення переліку товарів
і послуг не впливає на розмір збору за подання заявки.
21. Додатком до Порядку встановлено збір за опублікування відомостей про передачу
права власності на знак для товарів і послуг повністю (код 43100). Тому за опублікування
відомостей про передачу права власності на знак для товарів і послуг стосовно
частини зазначених у свідоцтві товарів і послуг збір не сплачується.
корисний матеріал? Натисніть:
|