На головну | Пишіть нам | Пошук по сайту тел (063) 620-06-88 (інші) Укр | Рус | Eng   
У світі діє понад 5,8 млн. патентів і кожний день подається 2 тис. патентних заявок, в Україні зареєстровано 86 тис. патентів на винаходи
  новини  ·  статті  ·  послуги  ·  інформація  ·  питання-відповіді  ·  про Ващука Я.П.  ·  контакти за сайт: 
×
Якщо ви помітили помилку чи похибку, позначте мишкою текст, що включає
помилку (все або частину речення/абзацу), і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нам.
×

Національна інноваційна система України: проблеми формування та реалізації (ч.2)

2007-07-14
Верховна рада України

(закінчення, див. початок)

6. Невідповідність корпоративної структури, яка формується в
Україні, вимогам інноваційного розвитку.

Переважна частина галузевої науки в Україні виявилася за
межами корпоративних структур і, відповідно, за межами
відтворювальних механізмів фінансування. Відбулося руйнування
механізмів організаційної взаємодії галузевої науки та
виробництва, які успішно зарекомендували себе в умовах
адміністративної системи — науково-виробничих і виробничих
об’єднань.

Відторгнення наукового потенціалу з боку великого бізнесу
відбулося внаслідок його орієнтації протягом тривалого часу на
короткотермінові напівтіньові схеми.

Діяльність малого інноваційного бізнесу в Україні через
умови, які склалися в національному виробництві, перебуває на
стадії становлення. У цілому діяльність малого бізнесу орієнтована
на торговельні операції, і внаслідок несприятливого для
інноваційних процесів клімату цей бізнес поки що не відіграє
провідної ролі в інноваційних процесах.

Надмірна бюрократизація організації підприємницької
діяльності, складність отримання необхідних дозволів, ускладнений
доступ інноваторів до фінансових ресурсів стримують розвиток
інноваційної інфраструктури.

7. Повільне формування в Україні сучасного і масштабного
ринку інноваційної продукції, інфраструктури інноваційної
діяльності.

Базове законодавство, необхідне для формування та розвитку в
Україні національної інноваційної системи, певною мірою вже
створено, але його практичне застосування стримується недостатньою
інфраструктурою, нерозвинутістю системи інноваційного менеджменту,
захисту прав інтелектуальної власності. Вітчизняні винахідники і
розробники не можуть реалізувати в Україні економічний потенціал
багатьох своїх розробок.

Продовжується тенденція зменшення кількості поданих до
Державного департаменту інтелектуальної власності заявок на
винаходи (порівняно з 2005 роком вона зменшилася на
13,6 відсотка). Кількість використаних у виробничому процесі
винаходів порівняно з попереднім роком зменшилася на
19,8 відсотка.

Кількість зареєстрованих ліцензійних договорів становить лише
2,2-2,6 відсотка від кількості патентів, що в декілька разів менше
відповідних показників технологічно розвинених країн.

Порівняно з 1991 роком в Україні більш як у 20 разів
скоротилася кількість винахідників і раціоналізаторів. Незначною є
частка підприємств, на яких здійснюється винахідницька та
раціоналізаторська діяльність. Україна суттєво відстає від
розвинутих країн за показниками експорту-імпорту технологій.

Загалом по Україні спостерігається негативна тенденція щодо
процесу придбання нових технологій (технічних досягнень) і ще
гірша — в напрямі трансферу таких технологій. Це пояснюється
низьким ступенем інноваційної активності підприємств, зумовленим
насамперед відсутністю стратегії економічного розвитку країни і
відповідної патентно-ліцензійної політики держави, а також
необхідної нормативно-правової бази.

Недоліки у правозастосуванні законодавчої бази в частині
захисту прав інтелектуальної власності призвели до суттєвих втрат
державою науково-технічного потенціалу, зокрема спеціальної
наукової, проектно-конструкторської, проектно-дослідної
документації під час приватизаційних процесів.

Не врегульовано питання оцінки об’єктів інтелектуальної
власності. Незважаючи на неодноразові доручення Кабінету Міністрів
України, Фонд державного майна України не затвердив методику
оцінки нематеріальних активів.

За даними Служби безпеки України, український ринок високих
технологій фактично знаходиться під контролем іноземних фондів і
неурядових організацій, які представляють інтереси передусім
військових відомств і транснаціональних компаній. При цьому
наукові розробки переходять у власність іноземної сторони і
комерціалізуються без будь-якого відшкодування українській
державі.

Не виконані на належному рівні доручення Президента України
від 7 липня 2005 року N 1-1/635 та Прем’єр-міністра України від
20 липня 2005 року N 35073/1/1-05, а також положення Указу
Президента України від 27 квітня 2001 року N 285 ( 285/2001 ) щодо
проведення вартісної оцінки, взяття на бухгалтерський облік та
інвентаризації об’єктів права інтелектуальної власності, що
належать державі або створених за державні кошти.

На фоні загострення проблеми фінансового забезпечення
науково-технічної та інноваційної діяльності на розвиткові цих
сфер особливо негативно позначилася практика щодо скасування
податкових і митних пільг для суб’єктів інноваційної діяльності,
передбачених Законом України "Про інноваційну діяльність"
( 40-15 ), а також пільг, що надавалися інноваційним проектам
відповідно до положень Закону України "Про спеціальний режим
інноваційної діяльності технологічних парків" ( 991-14 ).

Всупереч вимогам статті 87 Бюджетного кодексу України
( 2542-14 ) та законодавства України щодо фінансування
інноваційної діяльності у 2000-2003 роках та у 2005 році у
Державному бюджеті України кошти на фінансову підтримку
інноваційної діяльності не були передбачені.

Зокрема, на розвиток діяльності інноваційних структур
(технопарків, вільних економічних зон, технополісів, технологічних
інкубаторів тощо) негативно вплинуло скасування пільг з
оподаткування й митного регулювання інноваційної діяльності.

Під час підготовки законів України "Про Державний бюджет
України на 2005 рік" ( 2285-15 ) та "Про Державний бюджет України
на 2006 рік" ( 3235-15 ) були відхилені бюджетні пропозиції щодо
впровадження бюджетних програм стосовно фінансової підтримки
суб’єктів інноваційної діяльності для забезпечення виконання
положень статті 17 Закону України "Про інноваційну діяльність"
( 40-15 ) та Постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада
2004 року N 1563 ( 1563-2004-п ) "Про затвердження Порядку надання
фінансової підтримки суб’єктам інноваційної діяльності за рахунок
коштів державного бюджету шляхом здешевлення довгострокових
кредитів", а також фінансування інноваційної діяльності
підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та
безпеки держави для забезпечення виконання положень Указу
Президента України від 20 квітня 2004 року N 454 ( 454/2004 ) "Про
фінансову підтримку інноваційної діяльності підприємств, що мають
стратегічне значення для економіки та безпеки держави" щодо
спрямування 10 відсотків коштів, отриманих від приватизації
державного майна, на фінансову підтримку таких підприємств.

Загострення критичних проблем забезпечення науково-технічного
та інноваційного розвитку держави визначає нагальну необхідність
якнайшвидшого впровадження комплексу першочергових заходів,
спрямованих на усунення системних недоліків у забезпеченні
формування та реалізації національної інноваційної системи
України.

З метою виконання першочергових заходів у напрямі формування
та розвитку національної інноваційної системи рекомендувати:

I. Кабінету Міністрів України:

1. До 1 жовтня 2007 року розробити та подати (на заміну
Концепції науково-технологічного та інноваційного розвитку
України, затвердженої Постановою Верховної Ради України від
13 липня 1999 року N 916-XIV) ( 916-14 ) до Верховної Ради України
Концепцію розвитку національної інноваційної системи виходячи з
таких її основних складових:

структурна перебудова економіки, прогнози та пріоритети;

розвиток науково-технічного потенціалу та формування
інноваційної інфраструктури;

стимулювання інноваційної активності суб’єктів
господарювання;

фінансова підтримка інноваційної діяльності;

розвиток ринку наукоємної продукції та послуг;

розвиток інноваційної культури, формування системи генерації
та поширення знань, підготовка кадрів високої кваліфікації,
вдосконалення системи, форм і методів освіти та професійної
підготовки;

система правової охорони та використання інтелектуальної
власності.

2. У тримісячний термін відповідно до вимог законів України
"Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" ( 2623-14 ) і
"Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні"
( 433-15 ) розробити та запровадити механізми проведення
прогнозних досліджень, формування і реалізації інноваційних
програм та державного замовлення, їх моніторинг, державної
підтримки і залучення позабюджетних коштів для реалізації
пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та пріоритетних
напрямів інноваційної діяльності.

3. Внести до Верховної Ради України законопроекти щодо
розвитку перспективних галузей виробництва, у тому числі щодо
відродження та розвитку електронної промисловості в Україні,
створення і впровадження високих наукоємних, екологічно чистих,
ресурсозберігаючих технологій.

4. При розробці проекту Закону України про Державний бюджет
України на 2008 рік:

дотримуватися вимог чинного законодавства щодо фінансового
забезпечення науково-технічної та інноваційної сфери;

забезпечити більш повне включення науково-технічного
потенціалу до розвитку економіки держави шляхом формування на
конкурсних засадах інноваційних проектів та державного замовлення;

передбачити бюджетні асигнування на державну підтримку
інноваційних проектів і трансферу технологій, у тому числі згідно
із Законом України "Про спеціальний режим інноваційної діяльності
технологічних парків" ( 991-14 ) на бюджетну програму "Державна
підтримка діяльності технологічних парків";

передбачити кошти на фінансування прогнозних досліджень,
запровадити відповідну програму з урахуванням набутого та
світового досвіду.

5. Прискорити розроблення державної цільової програми
інтеграції науки та освіти в університетах на 2008-2012 роки
"Наука в університетах".

6. З метою вдосконалення системи державного стимулювання
інноваційної діяльності в шестимісячний термін:

запровадити механізм надання інвестиційно-податкового кредиту
із сплати податку на прибуток, передбачивши відповідні положення в
проекті Податкового кодексу;

запровадити механізм податкового стимулювання залучення
інвестицій у науково-технічну сферу шляхом зменшення сум
нарахованого податку на прибуток на частину кваліфікованих витрат
суб’єкта господарювання, пов’язаних з науковими дослідженнями і
науково-технічними розробками;

вжити заходів щодо вдосконалення механізмів державної
підтримки через здешевлення банківських кредитів на виконання
інноваційних проектів;

опрацювати питання створення Державного фонду промислових
інновацій;

установити порядок, згідно з яким при укладанні контрактів
(договорів) на виконання цільових проектів державних цільових
наукових і науково-технічних програм, що мають прикладне
технологічне спрямування, передбачається механізм обов’язкового
співфінансування реалізації цих проектів майбутніми споживачами
результатів їх виконання;

запровадити ефективний механізм формування державного
замовлення на підготовку фахівців з інноваційного менеджменту з
урахуванням загальнодержавних і регіональних потреб;

опрацювати питання запровадження податкових стимулів при
наданні суб’єктами господарювання науковим установам та вищим
навчальним закладам спонсорської допомоги для здійснення ними
наукової та науково-технічної діяльності.

7. Вжити заходів щодо:

оновлення структури і змісту вищої освіти, передбачивши
вивчення питань інноваційної діяльності (стратегічного
менеджменту, маркетингу, технологічного аудиту, фінансів,
комерціалізації), упровадження нових освітніх програм і послуг,
підвищення їхньої якості й конкурентоспроможності на основі нових
інформаційних технологій;

розвитку науково-дослідної діяльності академічної та
вузівської науки, орієнтованої на проблеми національної
інноваційної системи і підготовку молодих учених у цій галузі;

удосконалення форм поєднання науки, освіти і виробництва,
розвитку об’єктів інноваційної інфраструктури в системі науки та
освіти і створення нових інноваційних структур для формування
єдиного наукового та навчально-методичного механізму підготовки
кадрів для інноваційної сфери;

посилення роботи зі створення на базі провідних наукових
установ та вищих навчальних закладів науково-освітньо-інноваційних
комплексів, що поєднають навчальний процес і наукові дослідження з
розвинутою мережею високотехнологічних інноваційних структур.

8. Забезпечити підвищення якості та комплексності
прогнозно-аналітичних досліджень науково-технічного розвитку
економіки та забезпечити їх проведення на постійній основі.

9. Вжити заходів щодо розвитку інформаційно-аналітичного
забезпечення формування та реалізації державної інноваційної
політики шляхом:

удосконалення державної статистики у сфері науково-технічної
та інноваційної діяльності із застосуванням сучасних європейських
індикаторів інноваційної активності;

розвитку системи науково-технічної та патентно-ліцензійної
інформації з максимальним використанням можливостей мережі
Інтернет;

запровадження об’єктивної системи оцінювання наукових робіт
фундаментального спрямування.

10. Вжити заходів щодо вдосконалення структури державного
управління у сфері науково-технічної та інноваційної діяльності,
спрямованих на чітке розмежування та уникнення дублювання функцій
центральних органів виконавчої влади, запровадження та дотримання
принципів одноосібної відповідальності та стабільності системи
державного управління у цій сфері.

11. До 1 грудня 2007 року опрацювати питання щодо створення
Фонду сприяння розвитку малих підприємств у науково-технічній
сфері та джерел його фінансування.

12. Протягом 2007 — I півріччя 2008 років започаткувати
пілотні проекти щодо створення інноваційно орієнтованих
консорціумів, що об’єднують провідні вітчизняні технічні
університети, наукові установи, підприємства, фінансові установи з
наступним формуванням на цій основі стійких інноваційних
кластерів.

II. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти:

1. Забезпечити спільно з Кабінетом Міністрів України
посилення контролю за дотриманням норм Конституції України
( 254к/96-ВР ) та вимог законів України "Про наукову і
науково-технічну діяльність" ( 1977-12 ), "Про інноваційну
діяльність" ( 40-15 ), "Про пріоритетні напрями розвитку науки і
техніки" ( 2623-14 ), "Про пріоритетні напрями інноваційної
діяльності в Україні" ( 433-15 ), "Про спеціальний режим
інноваційної діяльності технологічних парків" ( 991-14 ), "Про
державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій"
( 143-16 ), "Про науковий парк "Київська політехніка" ( 523-16 ),
"Про вищу освіту" ( 2984-14 ), інших законів з питань наукової,
науково-технічної та інноваційної діяльності, а також Постанови
Верховної Ради України від 16 червня 2004 року N 1786-IV
( 1786-15 ) "Про дотримання законодавства щодо розвитку
науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в
Україні".

2. Посилити координацію та взаємодію інститутів національної
інноваційної системи. Підготувати пропозиції щодо створення при
Верховній Раді України консультативної ради з питань формування та
реалізації національної інноваційної системи.

3. Ініціювати внесення змін до законодавства щодо створення
системи стратегічного прогнозування і визначення пріоритетів
науково-технічного та інноваційного розвитку, стимулювання
інноваційної діяльності.

4. Забезпечити підготовку змін до законодавства з питань
діяльності технологічних парків, спрямованих на вдосконалення
роботи цих структур, підвищення ефективності та прозорості їх
діяльності, впорядкування й уточнення механізму державної
реєстрації технологічних парків та їх проектів.

5. Сприяти прискоренню розгляду проектів законів про наукові
парки, іннополіси, венчурне фінансування інноваційної діяльності,
використання об’єктів права інтелектуальної власності, створених
із залученням бюджетних коштів.

6. Підготувати зміни до Закону України "Про державне
регулювання діяльності у сфері трансферу технологій" ( 143-16 ) у
частині зарахування до Державного бюджету України певного відсотка
коштів, отриманих від трансферу технологій, майнові права на які
належать державі; законів України "Про охорону прав на винаходи і
корисні моделі" ( 3687-12 ), "Про охорону прав на промислові
зразки" ( 3688-12 ) в частині визначення розміру та порядку
виплати винагороди творцям об’єктів права інтелектуальної
власності.

III. Комітетам та фракціям Верховної Ради України:

1. Сприяти розвитку та вдосконаленню правової бази
науково-технічної та інноваційної сфери, в межах повноважень
посилити контроль за виконанням норм відповідних законів.

2. Під час затвердження Державного бюджету України на
2008 рік та на наступні роки виходити з необхідності фінансування
розвитку науки і науково-технічної сфери у межах та обсягах згідно
із законами України "Про наукову і науково-технічну діяльність"
( 1977-12 ), "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки"
( 2623-14 ), "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту"
( 2984-14 ), зокрема фінансування Державного фонду фундаментальних
досліджень у розмірі 0,1 відсотка ВВП.

IV. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним,
Київській і Севастопольській міським радам, Раді міністрів
Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській
міським державним адміністраціям відповідно до законодавства в
межах повноважень активізувати діяльність щодо:

розвитку регіональних інноваційних систем, розроблення та
виконання науково-технічних та інноваційних програм з реалізації
пріоритетних напрямів інноваційної діяльності, створення
фінансово-кредитних установ, венчурних фондів, технологічних
парків, інноваційних фондів, технополісів тощо;

підвищення інноваційної культури, розвитку науки і освіти,
залучення наукових працівників, вчених до вирішення актуальних
проблем у регіоні, розширення мережі Інтернет, інформаційних
технологій та дистанційного навчання.

корисний матеріал? Натисніть:




2020-11-20
Жива вода
інші статті...
© Ярослав Ващук, 2003-2023
при використанні будь-яких матеріалів сайту посилання на джерело обов'язкове
[pageinfo]
сайты Хмельницкого bigmir)net TOP 100