Доповідна записка
на засідання колегії МОН України з питання "Про здійснення Державним департаментом
інтелектуальної власності контролю за дотриманням законодавства у сфері авторського
права і суміжних прав"
(21 червня 2007р.)
1. Законодавство у сфері авторського права і суміжних прав
На сьогодні в законодавстві України закладено основи для дієвого контролю за
використанням об’єктів авторського права і суміжних прав.
З метою підвищення ефективності застосування правових норм в 2007 році внесені
зміни до ст.ст. 176, 177, 229 Кримінального кодексу, якими посилена відповідальність
за злочини у сфері інтелектуальної власності, а ст. 203-1 викладено у новій
редакції, згідно з якою зменшено поріг настання кримінальної відповідальності
до 4000 грн.
Адміністративна відповідальность за порушення прав інтелектуальної власності
застосовується у випадках, передбачених статтями 51-2, 164-3, 164-6, 164-7,
164-9 та 164-13 Кодексу про адміністративні правопорушення, зокрема при: порушенні
прав інтелектуальної власності, здійсненні дій, що становлять акти недобросовісної
конкуренції, незаконному розповсюдженні примірників аудіовізуальних творів,
фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, порушенні законодавства,
що регулює виробництво, експорт, імпорт дисків для лазерних систем зчитування,
експорт, імпорт обладнання чи сировини для їх виробництва.
Для розв’язання проблем, пов’язаних з проявами "піратства" у сфері
авторського права і суміжних прав у 2002 році прийнято Закон України "Про
особливості державного регулювання діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаної
з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування",
яким у липні 2005 року посилені правові норми щодо відповідальності за порушення
прав інтелектуальної власності та недопущення виробництва і розповсюдження піратської
продукції.
В 2003 році внесено зміни до Закону України "Про розповсюдження примірників
аудіовізуальних творів, фонограм, комп’ютерних програм, баз даних" яким
додатково запроваджено обов’язкове маркування контрольною маркою у вигляді голографічного
захисного елементу примірників комп’ютерних програм, баз даних, відеограм. Це
дозволило вживати заходи для припинення піратства у сфері інтелектуальної власності
та встановити контроль за розповсюдженням зазначених примірників.
Діючий закон України "Про авторське право і суміжні права" заклав
основи правомірного використання авторського права і суміжних прав. Однак, на
даний час він потребує внесення змін і доповнень.
2. Співпраця Державного департаменту з іншими органами виконавчої влади по
здійсненню контролю за дотриманням законодавства у сфері авторського права і
суміжних прав
На забезпечення ефективного контролю за виконанням вимог законодавства у сфері
авторського права і суміжних прав спрямована діяльність наступних органів державної
влади:
" Міністерства внутрішніх справ України
" Державної митної служби України
" Антимонопольного комітету України
" Служби безпеки України
" Державної податкової адміністрації України
" Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва
" Міністерства освіти і науки України
" Міністерства культури України
" Міністерства економіки України
Відповідно до Указу Президента України "Про заходи щодо охорони інтелектуальної
власності в Україні" від 27.04.01 № 285 у складі Державного департаменту
інтелектуальної власності МОН України створено підрозділ державних інспекторів
з питань інтелектуальної власності.
Державні інспектори розпочали роботу з січня 2003 року і на сьогодні діють майже
в усіх регіонах України, здійснюючи перевірки суб’єктів господарювання, діяльність
яких пов’язана з використанням об’єктів авторського права і суміжних прав. Державні
інспектори залучають до проведення перевірок представників правоохоронних і
контролюючих органів, а також представників правовласників, та міжнародних організацій — IFPI, MPI тощо.
За ініціативи Державного департаменту зазначеними міністерствами і відомствами
затверджено спільну Програму скоординованих дій правоохоронних та контролюючих
органів по боротьбі з незаконним виробництвом, розповсюдженням і реалізацією
аудіо- і відеопродукції, компакт-дисків та інших об’єктів інтелектуальної власності.
У Програмі визначено основні напрямки співробітництва правоохоронних та контролюючих
органів щодо проведення єдиної політики у боротьбі з порушеннями прав інтелектуальної
власності на всій території України.
У регіонах при обласних та міських (Києва та Севастополя) держадміністраціях
створені міжвідомчі робочі групи для реалізації зазначеної Програми. До їх складу
увійшли представники регіональних представництв Міністерства внутрішніх справ
України, Служби безпеки України, Державної податкової адміністрації України,
Генеральної прокуратури України, Міністерства культури і туризму України, Державного
комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва та Державної
митної служби України, а також державні інспектори з питань інтелектуальної
власності. Ці робочі групи проводять у регіонах України активну роботу, спрямовану
на захист прав інтелектуальної власності.
3. Здійснення контролю у сфері авторського права і суміжних прав
Державним департаментом інтелектуальної власності МОН України впроваджено комплекс
заходів, спрямованих на здійснення контролю за використанням об’єктів авторського
права і суміжних прав та протидії виготовленню і розповсюдженню "піратської"
продукції.
На даний час введено ліцензування виробництва дисків для лазерних систем зчитування,
а на підставі договору з фірмою "Філіпс" всім заводам-виробникам дисків
надані спеціальні ідентифікаційні коди (СІД — коди), які дозволяють ідентифікувати
заводи-виробники.
На сьогодні ліцензії видано 7 українським заводам-виробникам дисків.
Контроль за діяльністю заводів здійснюється державними інспекторами Державного
департаменту інтелектуальної власності шляхом проведення систематичних планових
та раптових перевірок, в тому числі із залученням працівників правоохоронних
органів та представників Міжнародної організації фонографічної індустрії — IFPI.
З 2000 року діє Закон України "Про розповсюдження примірників аудіовізуальних
творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних", що передбачає
маркування контрольними марками примірників аудіо- відеопродукції у вигляді
голографічного захисного елементу. На кожну контрольну марку наноситься інформація,
яка ідентифікує її з відповідним примірником аудіовізуального твору, фонограми,
відеограми, комп’ютерної програми, бази даних. Крім того, наявність марки з
назвою твору дозволяє користувачу (покупцю диска або касети) самостійно контролювати
легітимність примірника аудіовізуального твору, фонограми тощо.
Активна співпраця держінспекторів з користувачами авторського права дала можливість
значно збільшити виплату роялті суб’єктам права інтелектуальної власності.
У результаті запроваджених заходів державними інспекторами з питань інтелектуальної
власності разом із співробітниками МВС та СБУ
у 2005 році:
- складено та направлено до суду 4,8 тис. протоколів про адміністративні правопорушення
(ст.ст. 51-2, 164-9 КУпАП); — надано більш ніж 70 приписів про усунення виявлених недоліків; — вилучено та знищено контрафактної продукції більш ніж на 20 млн. грн.; — виявлено 483 злочинів, пов’язаних з порушенням прав інтелектуальної власності,
у т.ч. 298 — за фактами порушення авторського права і суміжних прав (ст.176
КК), 115- за фактами незаконного обігу дисків для лазерних систем зчитування
(ст. 203-1 КК), 50 — за фактами незаконного використання знаків для товарів
та послуг (ст. 229 КК). — закінчено розслідуванням та направлено до суду 138 — кримінальних справ з
обвинувальними висновками.
у 2006 році:
- складено та направлено до суду 5,3 тис. протоколів про адміністративні правопорушення
(ст.ст. 51-2, 164-9 КУпАП); — надано більш ніж 90 приписів про усунення виявлених недоліків; — вилучено та знищено контрафактної продукції більш ніж на 29 млн. грн.; — виявлено 812 злочинів, пов’язаних з порушенням прав інтелектуальної власності,
у т.ч. 271- за фактами порушення авторського права і суміжних прав (ст.176 КК),
471- за фактами незаконного обігу дисків для лазерних систем зчитування (ст.
203-1 КК), 51- за фактами незаконного використання знаків для товарів та послуг
(ст. 229 КК). — закінчено розслідуванням та направлено до суду 462 кримінальні справи з обвинувальними
висновками.
Державними інспекторами спільно з ДПА України в 2006 році здійснювались перевірки
суб’єктів підприємницької діяльності, за результатами яких виявлено 1,2 тис.
порушень чинного законодавства. Відносно посадових осіб суб’єктів підприємницької
діяльності, що здійснюють підприємницьку діяльність у сфері інтелектуальної
власності, порушено 18 кримінальних справ. До адміністративної відповідальності
притягнуто 700 осіб.
З часу підписання Українсько-американської Спільної програми дій по боротьбі
з піратством у сфері оптичних носіїв інформації від 2000 року (далі — Спільна
програма дій), Державним департаментом впроваджено заходи, спрямовані на захист
прав на об’єкти інтелектуальної власності при виробництві дисків.
Спільна програма дій повністю виконана, а саме: — встановлено повний державний контроль за діяльністю заводів-виробників компакт-дисків; — відновлене законне виробництво дисків.
Як наслідок: торгівельні санкції знято і Україну виключено зі списку пріоритетних
держав "Special 301".
За оцінками міжнародних організацій рівень піратства в Україні зменшився із
95 % у 2000 році до 65 % у 2006 році (дані IFPI).
За період свого існування держінспекторами в усіх регіонах України проведено
більше 1000 семінарів та "круглих" столів із роз’ясненнями вимог законодавства
у сфері набуття прав та використання об’єктів права інтелектуальної власності.
Для здійснення просвітницьких заходів в повному обсязі держінспекторами використовується
центральна та регіональна преса, телебачення та радіо. Більше 500 виступів на
ТБ, по радіо та в інших засобах масової інформації проведено за цей період.
Державним департаментом приділяється значна увага підготовці фахівців з питань
інтелектуальної власності для правоохоронних та контролюючих органів, а також
судової гілки влади.
Однак, не зважаючи на результати роботи державних інспекторів, ситуація із
захистом і контролем за використанням авторських і суміжних прав залишається
досить складною.
Основною проблемою є несплата винагороди правовласникам та наявність "піратської"
продукції на ринках держави, зокрема це ринок "Петрівка" (м.Київ),
"7 — й кілометр" (м. Одеса), "Озерка" (м. Дніпропетровськ),
"ім. Барабашова" (м. Харків) тощо.
Крім того, проблемними з точки зору захисту прав інтелектуальної власності є
області, в яких відсутні державні інспектори, а саме: Вінницька, Чернівецька,
Черкаська, Полтавська, Закарпатська, Херсонська, Волинська, Сумська та м. Севастополь.
У вказаних областях суто формально працюють Координаційні ради по боротьбі з
правопорушеннями у сфері інтелектуальної власності, що створені при облдержадміністраціях,
не здійснюється координація спільних дій правоохоронних та контролюючих органів
по захисту прав інтелектуальної власності, на низькому рівні знаходиться просвітницька
робота щодо попередження правопорушень у цій сфері діяльності.
Захист прав інтелектуальної власності та здійснення державного контролю за
дотриманням законодавства у сфері розповсюдження об’єктів авторського права
та суміжних прав потребує удосконалення.
За наявними даними діяльність переважної більшості розповсюджувачів аудіовізуальної
продукції знаходиться в "тіні", що призводить до несплати обов’язкових
платежів до бюджету України, розвитку "піратського" бізнесу та наносить
шкоду авторитету України на міжнародній арені.
4. Враховуючи викладене для посилення контролю за дотриманням законодавства
у сфері авторського права та суміжних прав необхідно:
1. При розробці нової редакції Закону України "Про авторське право та
суміжні права" передбачити залучення правовласників та представників громадськості
до питань, пов’язаних із захистом прав інтелектуальної власності.
2. Державному департаменту інтелектуальної власності підготувати проект доручення
Уряду щодо проведення спільних з МВС, СБУ, ДПА та Держмитслужбою організаційних
заходів по посиленню боротьби з "піратством", в тому числі на ринках:
"Петрівка" (м.Київ), "7 — й кілометр" (м. Одеса), "Озерка"
(м. Дніпропетровськ), "ім. Барабашова" (м. Харків) тощо.
3. Створити при Державному департаменті Громадську раду з питань захисту авторського
права і суміжних прав та затвердити Положення про неї.
4. Звернутися до провідних телевізійних каналів з пропозицією про запровадження
щотижневої просвітницької програми щодо захисту прав інтелектуальної власності.
5. Запропонувати МВС, СБУ, ДПА та Держмитслужбі та іншим зацікавленим міністерствам
і відомствам здійснювати підготовку фахівців з питань авторського права і суміжних
прав на базі Інституту інтелектуальної власності і права.
6. Враховуючи пропозиції обласних державних адміністрацій, вийти з клопотанням
до Кабінету Міністрів України про збільшення чисельності державних інспекторів
з питань інтелектуальної власності.
7. З метою посилення відповідальності міністерств і відомств за забезпеченням
дієвого контролю за дотриманням законодавства у сфері авторського права та суміжних
прав розробити проект урядового рішення щодо створення Координаційної ради з
питань інтелектуальної власності при Кабінеті Міністрів України та відповідних
Рад при обласних державних адміністраціях.
Перший заступник міністра А.М. Гуржій
Голова Державного департаменту інтелектуальної власності М.В. Паладій
корисний матеріал? Натисніть:
|