Андрій БЕРЕЖАНСЬКИЙ
В інтерв’ю Контрактам Валерій Лановенко розповів про те, що
1) третину доходів корпорації приносить розробка програмного забезпечення для
бізнесу
2) високу капіталізацію забезпечують насамперед патенти на нові технології
і лише потім — репутація та бренд
3) найбільша помилка менеджменту Microsoft — пізній вихід на ринок інтернет-технологій
Десять років тому більш ніж половину доходу Microsoft приносив продаж Windows.
Операційна система — все ще основна стаття доходів?
- Уже ні. Тоді в корпорації було тільки два основні департаменти, сьогодні — п’ять. Зараз найуспішніший — 33% усіх доходів — молодий підрозділ Business
Division, департамент, що займається розробкою програмного забезпечення для
бізнесу (ERP) — систем управління підприємством, серверних та офісних прикладних
програм. Business Division з’явився у 2001 році після поглинання Great Plains.
Підрозділ з розробки операційних систем для ПК, з якого ми починали, приносить
30% доходу.
Server and Tools, що розробляє програмне забезпечення для корпоративних клієнтів,
забезпечує 22%. Цьому підрозділу вже більш ніж 20 років, він почав розвиватися,
тільки-но ПК стали об’єднувати в мережі і з’явилися сервери.
Трохи більш ніж 10% приносить Entertainment and Devices, що розробляє пристрої
та ПЗ для споживчого ринку: мишки, медіа-плеєри, ігрові приставки XBox.
П’ятий підрозділ, Online Services Business, уже десять років займається розвитком
інтернет-послуг, але тільки недавно почав приносити прибуток. Його частка в
доходах становить лише 5%.
Географія доходів корпорації за останні п’ять років теж змінилася?
- Так. «Неамериканська» частка доходів уже перевищила 50%. Приміром,
при виході Windows Vista кількість локалізацій перевищила 80 мов — набагато
більше, ніж для Windows XP.
Зміна структури доходів свідчить про зміну стратегії корпорації?
- Ні. Хоча за 30 років ринок змінився, корпорація, як і декларувала з першого
дня, продовжує займатися розробкою програмного забезпечення. Наша стратегія — інновації. Microsoft — експерт у сфері ПЗ, усі інші бізнеси супутні, допоміжні.
Стратегія корпорації будується навколо програмного забезпечення, а не пристроїв.
Продаючи медіа-плеєр Zune, корпорація заробляє не на пристрої, а на послугах
і контенті. З XBox відбувається те саме. Приставку ми продаємо нижче за собівартість — прибуток приносять послуги та ігри.
Microsoft — платформна компанія. Ми розробляємо не спеціалізовані рішення,
а надаємо платформу, на якій інші компанії будують свої продукти. ОС Windows
дозволяє розробникам ПЗ створювати прикладні програми. Ігрова консоль XBox — теж платформа, на основі якої інші компанії створюють ігри.
У якому з п’яти сегментів конкурентна боротьба є найслабшою?
- Конкуренція жорстка скрізь. Тільки-но компанія послаблює рівень інновацій,
відразу ж з’являється конкурент, що стрімко нарощує оберти. При цьому конкурувати
доводиться як з комерційними продуктами інших компаній, так і з системами, розробленими
на основі принципів відкритого програмного забезпечення.
Наприклад, на ринку операційних систем ми конкуруємо з ОС Linux та компаніями,
які просувають цю операційну систему на комерційній основі. У сфері офісних
прикладних програм користувачі мають можливість вибору між вільно розповсюджуваним
OpenOffice.org і Microsoft Office System. У серверному сегменті корпорація конкурує
з HP, Cisco, Symantec, IBM, Sun Microsystems. Під час створення систем управління
підприємством перетинаємося із SAP, Oracle, IBM. Конкуренти нашого інтернет-бізнесу
MSN — Google і Yahoo.
Ви можете назвати помилки менеджменту Microsoft, що перешкодили компанії посісти
лідируючі позиції в якомусь із сегментів?
- Ми пізно почали розвивати інтернет-технології. Знадобилося більш ніж п’ять
років, щоб надолужити згаяне. Якби ми почали раніше, були б першими, а не третіми — після Google та Yahoo.
Які сегменти в найближчій перспективі зростатимуть найшвидше?
- Найбільші темпи зростання покаже онлайн-підрозділ, тому що проникнення інтернету
постійно збільшується. При цьому ми говоримо про програмне забезпечення як про
сервіс (as-a-service, Saa), що допомагає людині отримати послугу (продукт).
Споживача не повинно турбувати, де встановлене ПЗ — у нього на ПК чи десь на
сервері.
Інформаційні технології дедалі більше проникають у наше повсякденне життя,
вони знаходять застосування не тільки в офісі, а й вдома, в автомобілі, на відпочинку.
Саме тому ми покладаємо великі надії на Entertainment and Devices.
Щороку Microsoft купує кілька компаній. Але після поглинання Navision Software
A/S у 2002 році не відбулося жодної великої оборудки. Це політика корпорації?
- Можна сказати і так. Ми поглинаємо невеликі компанії із серйозними технологіями,
які доповнюють портфель наших продуктів. Часто значно ефективніше придбати компанію,
ніж розробляти все з нуля. У першу чергу це справа часу, у другу — фінансів.
Вартість бізнесу визначається просто: скільки ми недозаробимо за час, витрачений
на розробку продукту. Дрібний бізнес легше переварити, але в цьому випадку поглинаються
технологія і команда розробників, а не клієнтська база.
Великі поглинання вимагають серйозної інтеграції, тому необхідно ретельно аналізувати
можливі плюси. Часто компанії йдуть на таку оборудку часто через бажання отримати
клієнтську базу конкурента. Я був у команді, яка здійснювала злиття HP і Compaq,
і скажу, що інтегрувати великі компанії дуже складно. Розділити продуктові лінійки
ще можна, значно важче подолати різницю в корпоративній культурі. А «культурна»
розбіжність компаній з 50 і 30 тисячами персоналу вкрай ризикована. Крім того,
об’єднуючись, потрібно бути готовими до зменшення сумарного обороту. Приміром,
об’єднується компанія А з оборотом $1 млрд і Б з $2 млрд. На виході не буде
$3 млрд через перетинання продуктових лінійок і клієнтів. Якщо не вдасться адекватно
скоротити операційні витрати, об’єднана компанія зазнає збитків.
Чому капіталізація IBM лише у півтора разу більша, ніж її річний оборот, а
Microsoft — у шість разів?
- Один з чинників, що впливають на капіталізацію IT-компаній, — інтелектуальна
власність і темпи інновацій. IBM на сьогодні має найбільшу кількість патентів
в IT-індустрії. Однак нових патентів більше в Microsoft. Іншими важливими чинниками
є репутація компанії і бренд, що здобуваються десятиліттями.
Інвестори зараз частіше купують акції IT-компаній, які продають «повітря» — ПЗ, послуги тощо. Чому?
- На фондовому ринку важливу роль відіграє інтелектуальна власність, яка потребує
довгострокових вкладень у науково-дослідні розробки, що може дозволити собі
не кожна компанія. Конкурентам нелегко створити нові IT-технології, на відміну
від виробничих процесів, відносно нескладних у відтворенні. Винятком, мабуть,
є високотехнологічні виробничі процеси, що вимагають багатомільярдних інвестицій,
наприклад, виробництво сучасних процесорів.
У 2006 фінансовому році оборот Microsoft збільшився на 9%, перевищивши $44
млрд. Водночас ринок загалом зріс лише на 5%. У чому причина випереджального
зростання?
- Саме у великих інвестиціях, здійснених 5-6 років тому. Коли у 2000-му стався
крах інтернет-компаній і рівень інвестицій у науково-дослідні роботи в деяких
корпорацій знизився удвічі-втричі, Microsoft свої вкладення збільшила. Аналітики
вважали, що ми невиправдано оптимістичні. Але більшість наших інвестицій окупилися
вже у 2004-2005 роках. Ті вкладення дозволяють нам зараз зростати майже вдвічі
швидше від ринку.
У Microsoft не бояться кризи, подібної до краху «доткомів» 2000 року?
- IT-індустрія менше піддана впливу фондових криз. Оскільки саме IT-технології
дозволяють компаніям підвищувати свою ефективність і продуктивність, оптимізувати
процеси, допомагаючи таким чином впоратися з кризою.
Скільки успішна IT-компанія повинна інвестувати у нові розробки?
- Усе залежить від структури компанії. Цього року обсяг наших інвестицій перевищив
$7 млрд. Це 15-20% обороту. Повторюся, Microsoft — компанія, що створює програмну
платформу. Це передбачає дуже великі інвестиції. В усьому світі більше за нас
у дослідження вкладає тільки гігант фармацевтичного ринку Pfizer Inc.
У розробку всіх Windows-платформ загалом було вкладено більше, ніж у політ
людини на Місяць (з урахуванням поправки на вартість грошей). Під час холодної
війни першість у галузі космічних розробок була важливою психологічною перевагою.
Зараз люди прагматично дивляться на віддачу від інвестицій. Споживачі хочуть
поліпшувати умови життя на землі і голосують за це гаманцем.
У які напрями Microsoft інвестує найбільше?
- Ми не оголошуємо конкретних цифр. Можу сказати, що гроші часто вкладаються
у ще не існуючий бізнес. Наприклад, так відбувалося з робототехнікою, комп’ютеризацією
автомобілів, інтернет-телебаченням. Рано чи пізно ці напрями почнуть приносити
прибуток і всі інвестиції окупляться сторицею. У цьому сила великих компаній,
які можуть собі дозволити інвестиції на 5, 10 або 15 років наперед.
Чи означає це, що згодом дві-три великі компанії контролюватимуть увесь IT-сектор?
- Не думаю, що високотехнологічних компаній стане менше. Великі гравці більше
інвестуватимуть і робитимуть щось глобальне. Дрібним доведеться спеціалізуватися.
Хоча поріг входження на цей ринок постійно збільшуватиметься.
корисний матеріал? Натисніть:
|