На главную | Пишите нам | Поиск по сайту тел (063) 620-06-88 (другие) Укр | Рус | Eng   
Патентный поверенный даёт бесплатные консультации
  новости  ·  статьи  ·  услуги  ·  информация  ·  вопросы-ответы  ·  о Ващуке Я.П.  ·  контакты за сайт: 
×
Если вы заметили ошибку или опечатку, выделите мышкой текст, включающий
ошибку (всё или часть предложения/абзаца), и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить нам.
×

•Основные соглашения о передаче технологии

2004-02-10
Ярослав Ващук

По суті, передача технології – це процес, за допомогою якого технологія, досвід, ноу-хау або устаткування, розроблені особою, підприємством або організацією, передаються іншій особі, підприємству або організації. Результатом ефективної передачі технології є комерціалізація нового продукту, або послуги, або поліпшення існуючого продукту або процесу.

Продаж і покупка виключних прав на запатентовану технологію або ноу-хау відбувається в рамках правових відносин між власником виключних прав або постачальником ноу-хау, називаних «цедент» і фізичною або юридичною особою, що здобуває ці права або цей дозвіл, або одержує ці ноу-хау і називається «цесіонарій».

Правові відносини між цедентом і цесіонарієм за своїм характером є контрактними, а це означає, що цедент технології погоджується передати, а цесіонарій погоджується придбати відповідні права, дозвіл або ноу-хау. Мається багато різних методів і правових угод, за допомогою яких технологія може бути передана або придбана. У нижченаведеному огляді коротко викладаються основні з них.


1.Продаж або передача прав інтелектуальної власності

Першим правовим методом є продаж власником усіх його виключних прав на запатентований винахід і покупка цих прав іншою фізичною або юридичною особою. Коли власник передає усі виключні права на запатентований винахід іншій фізичній або юридичній особі без яких-небудь обмежень у часі або без яких-небудь умов, то говориться, що відбулася «поступка» таких прав. Подібні принципи і характеристики застосовуються до поступки інших об’єктів промислової власності (наприклад, товарних знаків і промислових зразків) і авторського права.


2. Ліцензія або ліцензійний контракт

Другим правовим методом є ліцензія, тобто дозвіл, даний власником запатентованого винаходу іншій фізичній або юридичній особі, робити в країні протягом терміну дії патентних прав одне або частину «дій», що охоплюються виключними правами на запатентований винахід у цій країні. Якщо такий дозвіл дається, то значить надається «ліцензія».

У ряді країн патентне законодавство може вимагати, щоб документ про поступку патентних прав або ліцензійний контракт представлялися в патентне відомство для реєстрації. За допомогою реєстрації уряд визнає цедента або ліцензіата як власника прав, переданих внаслідок поступки прав або переданих на підставі ліцензії.


3. Угода про ноу-хау

Третій основний правовий метод передачі і придбання технології стосується ноу-хау. Положення про ноу-хау можна включати в документ, що є окремим від ліцензійної угоди. Такі положення можна також включати в ліцензійну угоду.

Ноу-хау можуть передаватися в матеріальній формі. Прикладами такої матеріальної форми є, серед іншого, документи, фотографії, проекти, комп’ютерні карти і мікрофільми. Прикладами ноу-хау, які можна передати в такій формі, є архітектурні плани будинків підприємств, діаграми розміщення устаткування на підприємствах, схеми і проекти машин, списки запасних частин, посібники або інструкції з використання машин або зборці компонентів, переліки і специфікації нових матеріалів, розрахунки витрат праці і завантаження машин, діаграми процесів, інструкції з упакування і збереження, звіти по аспектах безпеки екології, опису посад для технічного або спеціального персоналу. Іноді такі ноу-хау в реальній формі називаються «технічна інформація або дані».

Ноу-хау можуть також передаватися в нематеріальній формі. Це відбувається, наприклад, коли інженер постачальника ноу-хау пояснює процес інженерові одержувача або інженер-технолог одержувача приймає виробничу лінію на підприємстві постачальника. Іншим прикладом буде підготовка персоналу одержувача на заводі одержувача або на підприємстві постачальника.


4. Франшиза

Комерційна передача технології може також відбуватися в зв’язку із системою франшизи товарів і послуг. Франшиза або оптовий розподіл – це ділова угода, у силу якої репутація, технічна інформація і досвід однієї сторони сполучаться з інвестиціями іншої сторони для цілей продажу товарів або надання послуг безпосередньо споживачеві. Ринок збуту для маркетингу таких товарів і послуг звичайно ґрунтується на товарному знаку, або знаку обслуговування (торговельній марці), або фірмовому (комерційному) найменуванні, або спеціальній прикрасі, або дизайні приміщень. Ліцензування такого знака або найменування власником звичайно сполучиться з постачанням цим власником ноу-хау в якій-небудь формі або у виді технічної інформації, технічного обслуговування, технічного сприяння або послуг по управлінню у відношенні виробництва, маркетингу, експлуатації й адміністрації.


5. Придбання устаткування й інших засобів виробництва

Комерційна передача і придбання технології може відбуватися при купівлі-продажу устаткування й інших засобів виробництва. Прикладом капітального устаткування є машини й інструменти, необхідні для виготовлення продукції або застосування якого-небудь процесу. Купівля-продаж засобів виробництва і їхній імпорт у країну можна розглядати як свого роду угоду про передачу технології. Контракти, що охоплюють купівлю-продаж і імпорт засобів виробництва, іноді асоціюються з ліцензійною угодою і/або з угодою ноу-хау. У деяких випадках положення про купівлі-продажу або імпорті засобів виробництва можна знайти в самій ліцензійній угоді або в угоді ноу-хау.


6. Угоди про консультативне обслуговування.

Допомога окремого консультанта або фірми консультантів, що роблять консультативну або іншу послугу в зв’язку з плануванням придбання або фактичним придбанням технології, може бути досить корисною, і навіть необхідною для таких підприємств, органів або урядів, що хочуть придбати технологію в підприємств з інших країн. У такій діловій угоді не тільки допомога, одержувана при придбанні технології, але і досвід і уроки, одержувані при найманні і роботі з консультантом або фірмою консультантів, будуть досить цінними і допоможуть кращому здійсненню майбутніх проектів.


7. Угоди про спільне підприємство

Спільне підприємство є однією з форм союзу між двома окремими компаніями. Мається два найважливіших види спільного підприємства – акціонерне спільне підприємство і контрактне спільне підприємство. Акціонерне спільне підприємство – це угода, у силу якого окрема юридична особа створюється відповідно до угоди двох або декількох сторін. Контрактне спільне підприємство може використовуватися в тих випадках, коли створення окремої юридичної особи не є необхідним або коли створити його неможливо. У кожній з форм угоди про спільне підприємство можна використовувати різні правові методи для комерційної передачі або придбання технології.


8. Проекти під ключ

У деяких випадках дві або кілька ділових угод і відповідно правові методи, що вони відображають, можуть сполучитися таким чином, щоб доручати планування, будівництво й експлуатацію якого-небудь підприємства єдиному постачальникові технології або дуже обмеженому числу постачальників технології. У такий спосіб «проект під ключ» може припускати докладна угода про деякі правові методи, у силу якої одна сторона зобов’язується передати своєму клієнтові – одержувачеві технології – усе промислове підприємство, що може діяти відповідно до погоджених технічних характеристик. Однак частіше, проекти «під ключ» передбачають прийняття одною стороною на себе зобов’язання поставити клієнтові проект промислового підприємства і технічну інформацію про його експлуатацію.


З переліком типових форм договорів можна ознайомитися на сторінці „Послуги” сайту „ВЯПат”.

источник: Інтернет-сайт «ВЯПат»
полезный материал? Нажмите:




2020-11-20
Живая вода
другие статьи...
© Ярослав Ващук, 2003-2023
при использовании любых материалов сайта ссылка на источник обязательна
[pageinfo]
сайты Хмельницкого bigmir)net TOP 100