«Круглый стол» 11 октября 2005г. г.Киев
Рекомендації
Круглого столу
«Використання інтелектуального потенціалу країни — шлях до ефективності
та конкурентоспроможності продукції»
11 жовтня 2005 р. м.Київ
Учасники Круглого столу з залученням:
« Комітету Верховної ради України з питань науки та освіти;
» Національної академії наук України;
« Академії технологічних наук України;
» Міністерства освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної
власності;
« Міністерства промислової політики України;
» Українського Науково-технологічного Центру;
« Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Академії правових
наук України;
» Інституту інтелектуальної власності і права;
« Український інститут науково-технічної і економічної інформації Міністерства
освіти і науки України;
» підприємств та організацій України,
обговоривши доповіді: — Стан використання інтелектуального потенціалу в Україні; — Бізнес в сфері інтелектуальної власності та його складові; — Об’єкти права інтелектуальної власності в процесі приватизації державної власності; — Охорона права інтелектуальної власності в циклі «наука-виробництво»; — Об’єкти права інтелектуальної власності в інноваційній діяльності
констатують, що питанням інноваційного розвитку економіки і ефективному
використанню інтелектуального потенціалу країни в нашій державі досі приділяється
вкрай недостатньо уваги. Це не сприяє запровадженню в Україні механізмів ефективної
інноваційної діяльності, яка ґрунтується на використанні нових знань, інформації
та технологій, з врахуванням тісних зв’язків по горизонталі «винаходи-власність»
та по вертикалі «наука-освіта-інновації-виробництво».
Розглянувши проблемні питання ефективного використання інтелектуального потенціалу
та впровадження в практику прав інтелектуальної власності, учасники Круглого
столу рекомендують:
Нормативно-правові питання
1. Припинити практику скасування поточними законами про Державний бюджет статей
Закону України «Про інноваційну діяльність» та інших законів, якими
передбачається стимулювання інноваційної діяльності.
Внести наступні зміни і доповнення в законодавчі та нормативні акти:
1.1. Привести у відповідність норми Цивільного Кодексу України і норми спеціальних
законів, що регулюють сферу інтелектуальної власності.
1.2. Переглянути в Законі України «Про оподаткування прибутку підприємств»
базу оподаткування з метою стимулювання спрямування коштів підприємств на наукові
розробки та інноваційну діяльність.
1.3. Передбачити при поданні після ветування Президентом України Закону України
«Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій»
внесення змін, а саме: — у статтях 3 та 21 — встановити оподаткування операцій, пов’язаних з продажем
технології та їх об’єктів, які стосуються не тільки науково-дослідних та дослідно-конструкторських
установ і організації, а й всіх підприємств, пов’язаних з трансфером технологій,
та здійснюються в порядку, згідно якого 50 відсотків податку на додану вартість
та 50 відсотків податку на прибуток за операціями з продажу (трансферу) технологій
та їх об’єктів зараховуються не до спеціального фонду державного бюджету, як
це передбачено в проекті Закону, а на спеціальні рахунки (фонди) безпосередньо
самих підприємств, установ і організацій та використовуються ними виключно для
адресної сплати винагороди автора (розробника) відповідних технологій, а також
для фінансування витрат, пов’язаних з розробкою і трансфером нових технологій
в порядку, передбаченому цим Законом; — у пункті 2 статті 12 передбачити, що державна експертиза технологій та їх
об’єктів виконується організаціями, які визначаються на конкурсній основі; — у пункті 4 статті 14 передбачити, що визначення фактичного розміру витрат
на розробку та трансфер технологій та їх об’єктів здійснюється безпосередньо
їх творцями (розробниками, винахідниками); — у пункті 5 статті 14 передбачити, що визначення фактичної вартості і ціни
технологій та їх об’єктів здійснюється ринком або у встановленому порядку суб’єктом
оціночної діяльності, а не центральним органом виконавчої влади; — у статті 20 виключити положення з централізації всіх коштів, одержаних від
трансферу технологій, створених або придбаних за рахунок державного бюджету,
майнові права на які належать державі, до Державного бюджету України, що повністю
зупинить діяльність з трансферу технологій держаних установ та організацій.
Передбачити у статті зарахування до Державного бюджету лише частки коштів, одержаних
від трансферу технологій у розмірі до 2 відсотків від ціни договору.
1.4. З метою стимулювання захисту національної інтелектуальної власності та
введення її в господарський оборот на підприємствах усіх форм власності при
прийнятті об’єктів права інтелектуальної власності (ОПІВ) на бухгалтерський
облік і їх використанні, вважати за доцільне запровадити відстрочку строком
на два роки сплати відповідних податкових платежів, пов’язаних з такою діяльністю.
В подальшому оподаткування прибутку здійснювати за спеціально розробленою для
цього прогресивною шкалою.
1.5. Передбачити, що реалізація інноваційної продукції, яка виробляється з використанням
взятих на бухгалтерський облік ОПІВ, оподатковується податком на додану вартість
за пільговою шкалою ставок протягом перших двох років виробництва.
1.6. Передбачити корегування складових витрат і тарифів на суму нарахованого
роялті при здійснені комерціалізації ефективних соціально-значимих ОПІВ.
1.7. Передбачити у Бюджетному кодексі таку правову форму бюджетного фінансування
як «бюджетна субсидія», яка має бути спрямована на стимулювання інноваційної
діяльності.
1.8. Розробити та подати на розгляд Верховної Ради України проекти Законів України
«Про заохочування раціоналізаторської діяльності» та «Про комерційну
таємницю (ноу-хау)».
1.9. Відмінити норми Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»,
за якими має сплачуватися податок на додану вартість при внесенні до статутного
фонду основних фондів та нематеріальних активів, що гальмує розвиток венчурних
підприємств.
1.10. Визначити на законодавчому рівні порядок набуття державою та розпорядження
майновими правами на об’єкти інтелектуальної власності, створених або придбаних
за рахунок державного бюджету, з урахуванням досвіду прийняття Закону України
«Про внесення змін до Закону України «Про власність» від 20 листопаду
2003 р., повернутого Президентом України до Верховної Ради України у зв’язку
з очікуваною втратою чинності Закону України «Про власність» .
Методичне забезпечення інноваційного підприємництва
2. Вдосконалити методичне забезпечення інноваційної діяльності шляхом розроблення
нових та внесення зміни до діючих нормативно-методичних документів, а саме:
2.1. Розробити та затвердити Методику визначення державної частки у вартості
прав на ОПІВ, які створені з використанням державного майна (та власниками яких
є як юридичні, так і фізичні особи) та поширити її використання під час корпоратизації
та приватизації цілісних майнових комплексів.
2.2. Розробити методику амортизації ОПІВ як нематеріальних активів (з урахуванням
особливостей їхнього морального та строкового зносу).
2.3. Відпрацювати Порядок відображення механізму трансакції ОПІВ в системах
бухгалтерського обліку бюджетних установ та неприбуткових організацій.
2.4. Розробити Методику стимулювання раціоналізаторської діяльності на підприємствах,
установах та організаціях та вдосконалити звітність підприємств, які б враховували
сучасний механізм цієї діяльності.
2.5. Прискорити доопрацювання та прийняття Національного стандарту № 4 «Нематеріальні
активи» і розробити Методичні рекомендації з оцінки вартості прав на об’єкти
права інтелектуальної власності.
2.6. Внести зміни до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні
активи» стосовно визначення первісної вартості нематеріальних активів,
які створюються на підприємствах і мають певну невизначеність витрат, передбачити
можливість визначення первісної вартості таких активів шляхом застосування доходного
підходу.
2.7. Внести зміни до актів Державного казначейства та Міністерства фінансів
України щодо бухгалтерського обліку нематеріальних активів у бюджетних установах
з приведенням їх відповідність до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку
та врахуванням практики їх застосування.
2.8. Створити чітку систему ідентифікації «інноваційного підприємства»
та розробити відповідні форми статистичної звітності.
2.9. Розробити рекомендації щодо діяльності фондів венчурного капіталу та підтримки
ними венчурних інноваційних підприємств.
Інституціонально-організаційні заходи
3. З метою сприяння формуванню і реалізації єдиної державної політики з інвестиційної
та інноваційної діяльності в Україні та координації діяльності державних органів
і громадських інститутів у цій сфері:
3.1. Створити Національний центр інноваційного розвитку України, який здійснюватиме
свою діяльність під методичним керівництвом Державного агентства України з інвестицій
та інновацій, як самодостатню прибуткову структуру, за допомогою якої Кабінет
Міністрів України зможе регулювати та направляти інноваційний процес та сприяти
проведенню в Україні заходів, пов’язаних з цим, а також на комерційній основі
надавати наукову, методичну, інформаційно-консультативну підтримку всім учасникам
інноваційного процесу (підприємствам, установам, організаціям) щодо введення
ОПІВ, інновацій до господарського обороту.
3.2. Підтримати пропозицію щодо створення інноваційного венчурного фонду з участю
держави та створення регіональних центрів інвестиційної підтримки підприємств
в інноваційній сфері діяльності.
3.3. Розробити ефективну систему моніторингу інноваційного підприємництва і
трансферу технологій під методичним керівництвом Національного центру інноваційного
розвитку України, який здійснював би вибір та експертизу інноваційних проектів,
найбільш важливих для держави.
3.4. Створити систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації
в сфері інтелектуальної власності державних службовців та керівників підприємств.
Передбачити для цього на 2006-2007 рік державне замовлення на підготовку фахівців
з управління інтелектуальною власністю на підприємствах.
3.5. Передбачити систему координації та методичного забезпечення з питань інноваційної
діяльності на регіональному рівні, створивши в облдержадміністраціях відповідні
підрозділи.
3.6. З метою забезпечення економічної безпеки України та прискорення виходу
вітчизняних інновацій на міжнародний ринок організувати державну підтримку міжнародного
патентування винаходів, які експериментальним шляхом визнаватимуться перспективними
щодо цього. Забезпечити дієві механізми реалізації положень Указу Президента
України «Про заходи щодо охорони інтелектуальної власності в Україні»
щодо державної підтримки патентування вітчизняних об’єктів інтелектуальної власності
в іноземних державах.
3.7. Передбачити у межах реалізації Програми Президента України створення переважної
кількості робочих місць в галузях високих та середніх технологій.
3.8. З метою залучення іноземних інвестицій і замовлень в науково-технологічну
сферу створити базу даних по ОПІВ, які мають високий потенціал для розробки
і впровадження.
3.9. Підтримати реалізацію Державної програми прогнозування науково-технологічного
та інноваційного розвитку України та створення постійно діючої системи прогнозування
як основи інноваційного розвитку країни.
3.10. Здійснити заходи щодо створення Державної патентної бібліотеки з філіалами
у регіонах (це питання не вирішується з 2001 р.).
Учасники «Круглого столу» сподіваються на
уважне ставлення Президента України, Верховної Ради України та
Кабінету Міністрів України до означених вище пропозицій.
полезный материал? Нажмите:
|